Facebook voegt inktzwarte bladzij toe aan reputatie

Logotype Facebook Facebook heeft een pokdalig verleden als het om het respecteren van privacy gaat. Maar dat laat onverlet dat Zuckerberg (CEO)en de zijnen vrolijk doorgaan met het verkwanselen van de rechten van hun gebruikers.

Dit keer heeft Facebook namelijk haar algemene voorwaarden aangepast: You may remove your User Content from the Site at any time. If you choose to remove your User Content, the license granted above will automatically expire, however you acknowledge that the Company may retain archived copies of your User Content.

Oftewel, wat je aan content op Facebook zet wordt eigendom van Facebook, voor altijd. Ook al haal je diezelfde content vervolgens van Facebook.

En vervolgens durft Zuckerberg het volgende te stellen: In reality, we wouldn’t share your information in a way you wouldn’t want. The trust you place in us as a safe place to share information is the most important part of what makes Facebook work.

Oftewel; trust me. Deze datapooier durft dat met droge ogen te zeggen na de grove schendingen van de privacy van Facebook gebruikers via Beacongate en social ads.

Iedereen die Facebook gebruikt weet vanaf nu in ieder geval dat hij/zij niet alleen ongewenst misbruikt kan worden op basis van behavorial targeting, maar dat zijn/haar data ook nog eens ongewenst (en ongetwijfeld ongepast) gebruikt kan worden door Facebook.

Veel plezier met Facebook…

Geef een reactie

10 Comments
  • Albert
    says:

    Een simpele site is Facebook. Hyves is exact hetzelfde,
    Snap niet dat lui op Facebook zitten.
    Hyves is veel overzichtelijker.

    Maar ja.. Facebook is Amerikaans.  Is natuurlijk “veel interessanter”dan Hyves.

    Niets is minder waar. Vele idiote schizofrenen perfereren Facebook.

    KLootzakken zijn het!!!

    • sjaak
      says:

      Hoe kom ik er vanaf?! Heb  ik  me laten overhalen om op facebook te gaan. Dat had ik nooit moeten doen.  Maar hoe kom ik er nu vanaf?!   HELP!

  • Marc Drees
    says:

    @Gijs:
    Wake-up call! Facebook heeft haar gebruikers al verkocht. Beacongate en social ads hebben dat al ruimschoots bewezen. En een bedrijf kan op veel manieren geld verdienen. Facebook kiest er bij herhaling voor om dat op een onfatsoenlijke manier te doen.

    Maar goed, lekker slapen en morgen gezond weer op

  • gijs bos
    says:

    Facebook is inderdaad een bedrijf, en die zullen ergens geld vandaan moeten halen. Aangezien ze geen geld van me krijgen, zullen ze het inderdaad met de data moeten doen. Commentaren als “over de rug van de mensen moet die Facebook groot hebben gemaakt” klinkt mij als Privacy Populisme (™) in de oren.

    And don’t get me wrong, er zit een heleboel prive informatie van me in Facebook, maar ik verwacht niet dat ze me met naam en toenaam aan de hoogste bieder gaan verkopen. De belangrijkste reden daarvoor is dat ze dan de tent kunnen sluiten.

  • Marc Drees
    says:

    @Gijs:
    Geen perfecte reputatie is wel een heel fraai understatement. In mijn terminologie zijn het oprechte datapooiers die er alles voor over hebben om een gezond business model te verzinnen. Ook als dat over de rug van de mensen moet die Facebook groot hebben gemaakt.

    Blijf vrolijk Facebook gebruiken. Maar dan later niet zeuren als blijkt dat jouw gegevens zwaar misbruikt zijn. Want je was gewaarschuwd…

  • Gijs Bos
    says:

    Marc, Ik ben het eens dat facebook geen perfecte reputatie heeft op gebied van privacy, maar het antwoord van hun CEO is heel helder. 

    En de uitleg is hier nog beter:
    https://mashable.com/2009/02/16/facebook-tos-privacy/

    en hier: https://mashable.com/2009/02/16/facebook-tos-response/

    “the basic idea is that things you upload may end up residing on servers outside of Facebook’s direct control. These broad rights make it so that you can’t sue Facebook for some cached content on some other server…”

    Anders gezegd, als ik via Facebook iemand een mailtje stuur, dan kan ik ik later niet komen piepen dat Facebook die e-mail uit die persoons inbox moet deleten. Lijkt me niet meer dan logisch. LinkedIn en Facebook blijven voor mij de enige serieuze social networks.

  • Floor Drees
    says:

    Ik ga me nu uitschrijven. Facebook is lelijk, onhandig en ook nog eens slecht, getuige onder andere deze blog. Dank voor het duwtje in de rug!