Carrierescout wil maar niet leren

Logotype Carrierescout Onder de dekking van een marktonderzoek doet Carrierescout een goedkope poging om intermediairs weer eens in een zo slecht mogelijk daglicht te plaatsen.

Eerder deed ze dit al via een negatieve insteek op de eigen site en door een zeer tevreden (maar fictieve) werkzoeker in verschillende fora de loftrompet over Carrierescout te laten teken.

En dan nu een marktonderzoek waarbij volgens het persbericht van Carrierescout het volgende blijkt:
Werkgevers in de bouw en techniek kunnen moeilijk rechtstreeks aan geschikt personeel komen en zijn genoodzaakt in zee te gaan met arbeidsbemiddelingsbureaus.

En hoewel dit natuurlijk niet uit het marktonderzoek kan blijken, gaat Carrierescout in het persbericht zelfs nog een stapje verder:
De werkwijze van de meeste bemiddelingsbureaus op internet, lijkt een vorm van kartelvorming; het bemoeilijken maken van direct contact tussen vraag en aanbod van arbeid met een te hoge prijs als gevolg.

Nou, nou, wat een grote woorden. Kartelvorming, toe maar. Zou Neelie al gebeld zijn?

Wat Carrierescout blijft vergeten is dat je geen business bouwt door je uitsluitend af te zetten tegen een bepaalde beroepsgroep maar door uit te gaan van de eigen meerwaarde. En dat ook nog eens weten te communiceren en waar te maken.

Helaas blijft deze nichesite maar ongefundeerd en negatief toeteren. En blijven de traffic cijfers ronduit lachwekkend; op dit moment blijft Carrierescout steken op een Alexa ranking van boven de 4 miljoen. In een tijd dat vacaturesites een sterk groeiende traffic tonen…

Misschien een wake-up call om de volgende keer eens uit een ander vaatje te tappen?

Geef een antwoord

6 Comments
  • Jolande de Ruyter
    says:

    Als ik bekijk hoeveel reakties er gemiddeld in 2009 op een vacature zijn gekomen, dan zou ik mijn geld liever aan
    stichting AAP geven ūüôā

    Geen enkele reaktie;¬† maar laten we maar aannemen dat hier een foutje in de programmering zit…

    Maar: als ik kijk hoeveel mensen er per week inloggen, dan vind ik de prijsstelling bijzonder hoog;  het produkt zit in de introductiefase en hier is een (lagere) zgn. penetratieprijs meer gepast .

    Maar…deze openheid siert Scout! Een voorbeeld voor anderen

    Mijn advies aan Scout is: breng goede punten onder de aandacht:
    Ik verzin zomaar even wat:
    Funkties en voordeel:
    Spamveilig:  interne mailboxen (geen idee of dit zo is)
    hackersafe: geen emails met virussen etc.
    SEO vriendelijke URL’s : uw vacature bovenin Google
    promoot uw merk: gratis logo bij al uw vacatures 
    Geen geheimzinnigheid: inzage in statistieken
    Groot bereik: samenwerking met partners blabla

    Dat was mijn tip van de dag !

  • Cees
    says:

    Toch leuk dat we nu eens direct contact met Jaap ten Horn hebben. 

    Even los daarvan ben ik het er niet mee eens hoe Carriescout het brengt, maar ik begrijp wel waar ze vandaan komen. Ik kan mij zeker voorstellen dat werkgevers liever (sommige) W&$ bureau’s vermijden en direct met personeel in contact komen.

    Als sollicitant kan ik me ook in veel gevallen voorstellen dat je liever direct met de werkgever een gesprek aangaat, dan eerst via een W&$-bureau. Ik ben zelf een paar keer tegengekomen dat OF het enige wat ze echt deden was 1 gesprekje, mijn CV-doormailen en cashen of dat ze al wisten dat er geen aansluiting was met de functie waarin ik intresse had en lieten me toch opdraven om eventueel voor de toekomst een CV’tje in het bestand te hebben.¬†

    Probleem is dat naar mijn mening(geen onderzoek gedaan) een site als monster gedomineerd wordt door deze bureau’s en als gevolg de zoekresultaten in Google ook.¬†

    Ik denk wel dat er een markt is voor de dienstverlening zoals Scout die voor ogen heeft, alleen de aanpak he.

  • Marc Drees
    says:

    @Wieger:
    Een gedachtenwisseling over de tactiek van Carrierescout kan in mijn optiek prima op RecruitmentMatters.

    Zoals ik al meermalen heb gesteld heeft Carrierescout een zeer negatieve en soms zelfs volstrekt onoprechte manier van communiceren. Met veel understatement kan je dat misschien als ‘scherp’ en ‘onorthodox’ betitelen. In mijn terminologie is ‘puberaal’ passender.

    De suggestie dat Carrierescout op een missie is, lijkt mij in ieder geval zwaar overtrokken. Laat eerst eens resultaten met de eigen site zien voordat je om je heen gaat slaan. Als dat dan uberhaupt nog nodig is…

    Nu lijkt het vooral negatief toeteren bij gebrek aan resultaat.

  • Wieger Willems
    says:

    Beste Marc,

    Mijn naam is Wieger Willems, directeur van CarriereScout.nl. Na het zoveelste bericht van jouw kant op recruitmentmatters wil ik toch even reageren.

    Onze communicatie is inderdaad scherp en onorthodox. Wij begrijpen dat sommigen daar moeite mee hebben. Echter in onze ogen is het noodzakelijk om deze “kritiek” te brengen. Enerzijds om de werkgevers en werkzoekenden bewust te maken van de problematiek op de arbeidsmarkt. Anderzijds om betrokken partijen¬†aan te zetten tot verbetering.¬†Wij hebben onafhankelijk onderzoek laten uitvoeren om de problematiek in kaart te brengen, waarmee werkgevers maar zeker intermediairs hun voordeel kunnen doen.¬†

    Ik wil jou als specialist bij deze uitnodigen om eens vrijblijvend met elkaar van gedachten te wisselen. Neem hierover rustig een keer contact met mij op.

    Met vriendelijke groeten,

    Wieger Willems
    0546 – 80 74 88