Moeten we allemaal aan de corporate microblogger?

Menno Braakman plaatste zaterdag 7 februari een blog met de volgende kop: ‘Corporate Twitter Marketing: Hot or not?’ Een aantal maanden begaf hij zich in de wondere wereld van Twitter. Niet onbevoordeeld, want hij voelde zich nooit echt aangetrokken tot het gebruiken van een “microblogging tool”.

Toch vond hij het leuk en belangrijk om te onderzoeken of activiteit op Twitter je merk(en) beïnvloeden. Of: kan Twitter een rol spelen in je marketingstrategie? Zijn conclusie?

In de U.S. zijn al meerdere bedrijven actief op Twitter, slechts enkele merken hebben echter een concrete Twitter-strategie uitgewerkt. Europa (en dus ook ons landje) lijkt nog wat achter te blijven. Behalve ons aller minister Maxime Verhagen natuurlijk.

Is Twitter relevant voor jou als bedrijf? Ik denk van wel. Kijk eens rond, zijn je klanten (actieve) Twitteraars? Je concurrenten misschien? Waarom twittert de werkende man (de ‘groep’ werkende mannen vormt de grootste gebruikersgroep)? Wel, volgens een onderzoek van Hitwise naar de populairste doorkliks vanaf Twitter, wordt het netwerk vooral gebruikt voor het verspreiden van content: entertainment (YouTube filmpjes), snel verspreiden van nieuws, leggen en onderhouden van contacten en promotie van jezelf/blog en/of bedrijf.

Hoe kan je als bedrijf Twitter inzetten? Als ik Menno even mag volgen, kan dat voor de volgende zaken:
• Sales: klantcontacten onderhouden (indien je klanten aanwezig zijn), nieuwe leads.
• PR & imagoversterking
• Customer Support: webcare
• Recruitment: faciliteert referral recruitment
• Marktinformatie: stel experts of je doelgroep vragen voor inzicht.

Harstikke leuk, maar hoe steek je je boodschap vervolgens in? Ik zou de tactiek die je voor andere sociale netwerken gebruik ongewijzigd laten. O, daar heb je ook nog geen richtlijnen voor? Goed, dan help ik je op weg:

1. Wees meteen duidelijk. Je bent een bedrijf, geen persoon. Laat dit weten!
2. Wees open en authentiek. Tweets de wereld insturen over hoe gezellig de lunch weer was, terwijl iedereen muisstil en anoniem zijn of haar bammetje opat in een kille kantine, zijn foutief en dus uit den boze. Win het vertrouwen van mede-microbloggers. Zij kunnen wonderen doen voor je merk.
3. Deel vraagstukken en nieuwe ontwikkelingen met je tweeps. Sta open voor suggesties!
4. Verwijs op je website naar Twitter. En vice versa.
5. Meten is weten. Maak een Google Account aan en kijk hoeveel traffic Twitter genereerd. Stel zonodig je strategie bij.
6. Laat niet elke kantuurlul twitteren. Zoek iemand met blogervaring (tip: kijk eens bij IT, communicatie of systeembeheer). De CEO wordt vanzelf wel een twitterazi als hij ziet hoeveel het oplevert.

Succes!

Geef een antwoord