In een gisteren verschenen persbericht kwam Intelligence Group met de constatering dat AEX bedrijven hun wervingssite slecht op orde hebben. Dit ter aanloop op hun seminar over Succesvol werven via Internet.
Enerzijds natuurlijk geen verrassing; ik had tenslotte al in 2007 uitgebreid stilgestaan bij de kwaliteit van de wervingssites van aan de AEX genoteerde bedrijven. Aan de andere kant is het droevig dat er in de afgelopen tijd niet of nauwelijks wat is veranderd.
En wat nog droeviger is; het gemiddelde rapportcijfer van de AEX bedrijven ligt op een vergelijkbaar niveau als het Nederlands gemiddelde (met een rapportcijfer van een 5,4). Wat pijnlijk is voor deze bedrijven.
Tenslotte mogen die zich juist verheugen in een veel grotere belangstelling onder werkzoekenden. Die vervolgens een behoorlijk koude douche krijgen als ze bij hun favoriete bedrijf een baan proberen te vinden.
Volgens Intelligence Group voldoet ruim (66%) van de wervingssites van deze bedrijven niet aan één van de gestelde randvoorwaarden. En dat ziet er zo uit:
Waarbij Reed Elsevier de lijst aanvoert. Geen wonder natuurlijk, tenslotte heeft Reed Elsevier in 2008 al de Digitaal-Werven award gewonnen en is nu dus nadrukkelijk kandidaat voor de eerste plaats van Succesvol werven via Internet.
Opvallend vind ik verder dat de uitzenders in deze ranglijst (Randstad, USG People) de top 10 niet hebben gehaald. Dat is toch wel bijzonder verontrustend voor bedrijven die hun instroom vrijwel uitsluitend via Internet realiseren. Daar wordt vast veel verloren…
De bedrijven in deze lijst met een sterretje (*) achter de naam voldoen niet aan één of meer van de gestelde randvoorwaarden.En die randvoorwaarden zijn de volgende:
- Informatie over arbeidsvoorwaarden,
- Een sfeerimpressie,
- In hoeveel clicks is de recruitmentsite vanaf de corporate site te bereiken
- Wat is de algemene indruk van de recruitmentsite,
- In welke mate verstrekt het bedrijf bedrijfsinformatie,
- Kan er online gesolliciteerd worden,
- Biedt het bedrijf voldoende mogelijkheden om contact op te nemen
Bas van de Haterd
says:Marc, Reed won in 2007 Digitaal-Werven (hoewel de award werd uitgereikt begin 2008, was het de beste sollicitatie-ervaring van 2007), 2008 was afgelopen jaar, Tennet 🙂
Verder opvallend dat de winnaar van Succesvol werven van 2 jaar geleden: ING, er niet tussen staat. Dus blijkbaar bij de slechtste 4 hoort? Toch bijzonder.
En ook best unieke randvoorwaarden. Zaken als: Wat is de algemene indruk van de recruitmentsite
Daar kan je echt een ja / nee antwoord op geven (als het een randvoorwaarde is). Net als in welke mate… En voldoende mogelijkheden. Bij voldoende mogelijkheden kan je daar nog een cijfer aan hangen, hoeveel mogelijkheden wil je?
Vage criteria allemaal.