Crisis in de schouwburg?

Minister Plasterk (Cultuur, PvdA) wil dat instellingen de eigen bijdrage verhogen. Het VSB-fonds halveert zijn donaties. En dan is het ook nog crisis. Wat een drama voor de theaterwereld. Vriendin C. Heeft juist haar droombaan gevonden op de marketingafdeling van een grote schouwburg. Ik ben in plaatsvervangende paniek.

Het VSB-fonds, de grootste particuliere geldschieter, heeft onlangs aangekondigd dat het geen donaties meer zal verstrekken aan projecten op het gebied van ‘natuur en milieu’ (vorig jaar 8 miljoen) en ‘sport’ (5 miljoen). Het fonds richt zich alleen nog maar op de sectoren ‘mens en maatschappij’ en ‘kunst en cultuur’. Van de 68 medewerkers worden er 33 ontslagen. Het budget gaat met meer dan de helft omlaag naar 26 miljoen per jaar. Waarom? Omdat het VSB-fonds met 2 procent van de aandelen (50 miljoen) een groot belang had in het ineenstortende Fortis…

Paul Adriaanse hoopt, in de nrc.next van vrijdag 27 februari, dat marketingafdelingen van schouwburgen en theaters misschien met creatievere  (en goedkopere) oplossingen aangaande de promotie van een nieuwe voorstelling of een nieuw program komen, dan de bekende flyer-poster. Ik was in de veronderstelling dat de marketingafdelingen wel wat vindingrijker waren en eerdergenoemde C. beaamt dit: “We hebben hele marketingplannen per voorstelling. We twitteren en Hyves ook trouwens!”

Een hele geruststelling, maar ik hou het met argusogen in de gaten!

Geef een reactie