Manpower doet ook duitje in zakje

Logo en logotype ManpowerAangezien ongeveer iedereen iets over de arbeidsmarkt te melden heeft tegenwoordig kan een groot uitzendbureau natuurlijk niet achterblijven.

En dus kwam Manpower gisteren met de Manpower Arbeidsmarktbarometer. Onder het motto hoe langer de naam, des meer interesse? Wie weet…

En deze Arbeidsmarktbarometer kijkt vooruit; over de grenzen van het huidige kwartaal naar de periode april tot en met juni 2009. Op basis van vraaggesprekken met 750 werkgevers blijft dat het netto werkgelegenheidscijfer voor Q2 2009 uitkomt op 4%.

En wat is dat netto werkgelegenheidscijfer dan wel? Nou dit:

Dit is het percentage werkgevers dat denkt het volgende kwartaal meer medewerkers te zullen aantrekken minus het percentage werkgevers dat verwacht dat het eigen personeelsbestand zal inkrimpen

Maar wat zegt dat nou precies? Eerlijk gezegd heb ik geen idee. Want even theoretisch gesteld; als de bakker op de hoek zegt dat zijn personeelsbestand zal groeien en Philips zegt tegelijkertijd gaat krimpen; dan is het netto resultaat een forse daling van de werkgelegenheid. Maar het netto werkgelegenheidscijfer is dan 0%.

Wat Manpower ‘meet’ is dus gewoon werkgeversvertrouwen. En zoals uit de CBS conjunctuurklok overduidelijkt blijkt is dat type vertrouwen op geen enkele manier een betrouwbare voorspeller van de economische ontwikkelingen. Het is wel een sterk schommelende volger van die ontwikkelingen.

De vraag is dus wat je met dit onderzoek moet. Ik zou iedereen adviseren naar de CBS conjunctuurklok verwijzen. Heel wat waardevoller. En ook nog eens gezellig interactief.

Geef een reactie