Marc de Vries:

 bezint eer ge begint

Marc de Vries is werkzaam als CEO bij Hyves. Hij was in 1997 mede-oprichter van Monsterboard.nl en tot zijn vertrek naar Hyves in 2007 Managing Director van Monster in Noord-Europa. Hij is bovendien auteur van het boekwerkje ‘Online aan het werk’.

 Marc gaat ons in 35 minuten vertellen op welke manieren werkgevers Hyves op kunnen nemen in hun wervingsstrategie.

Het oude broadcast media vertelde je wat je moest weten. Op interactie media geef je je reactie. En op sociale media deel je je kennis. Hyves bereikt maandelijks 6,9 miljoen Nederlanders, LinkedIn 1 miljoen en Twitter, jongste telg van de sociale media familie, 50 duizend.

Hoe richt je recruitment in binnen sociale media? Wel, door targeting en engagement, aldus Marc. Bereik de juiste persoon, met de juiste boodschap op het juiste moment en zorg door een relevante boodschap voor persoonlijke betrokkenheid.

Kernelementen hierbij zijn:
– conversatie (voer GEEN monoloog)
– persoonlijke benadering is cruciaal
– wees transparant en open
– participeer!
– pull vs. push
– distributie i.p.v. centralisatie.

Begin met je eigen site, ga dan ‘aan de’ vacaturessites en maak vervolgens pas een bedrijfsprofiel aan. Marc ‘draait er niet omheen’: “het kost tijd, geld en energie, dus bezint eer ge begint.”

De CEO had voorafgaand aan deze grote dag een piepklein onderzoekje gedaan (alhoewel, piepklein, er waren 9000 respondenten) onder de Hyves doelgroep. Het onderwerp? Recruiten via hyves, tof of niet? 53% antwoorde: ‘ja, waarom niet?’

Kleine noot: de vacatures/advertenties moeten wel relevant zijn. Ga dus niet in de wilde weg spammen.

Succes!

We hebben even pauze, maar zijn zo bij u terug! Voegt u ondertussen marc toe als vriend!

Geef een reactie

1 Comment
  • Marc de Vries
    says:

    Floor,

    Bedankt voor het verslag van mijn presentatie. Het ‘piepkleine’ onderzoekje dat ik liet zien was inderdaad erg snel opgezet met duidelijke resultaten tegen lagen kosten. Het aantal respondenten is iets lager dan je schrijft en geen 9.000 maar iets meer dan 900.

    De poll heeft in 5 dagen tijd 90.000 views gekregen, waarvan ongeveer 1% (900) een reactie heeft gegeven. De kosten hiervoor bedragen € 1 per 1.000 vertoningen (dus ong. 10 respondenten) indien je geen targets aanbrengt. In dit geval had in één target gebruikt (leeftijd vanaf 20 jaar) waardoor de kosten € 1,50 per 1.000 vertoningen (10 respondenten) bedroegen.

    Kortom, een hele leuke en snelle manier om eens te kijken wat er leeft in je doelgroep. Je kunt targetten op alles wat er in Hyves aan data aanwezig is: leeftijd, woonplaats, geslacht, functie, opleiding, bedrijf, interesses, favoriete boeken, TV programma’s, eten, merken, noem maar op…. Nog onontgonnen terrein voor laagdrempelig marktonderzoek. Je start snel met het maken van een poll op:  http://www.hyves.nl/profielbeheer/toevoegen/polls/

    De resultaten van mijn poll zijn online te bekijken: http://marcdevries.hyves.nl/polls/1686887/Sta_je_open_om_benaderd_te_worden_voor_een_nieuwe_baan_via_Hyves/

    En als laatste de link naar mijn presentatie: http://www.slideshare.net/marcdevries/succesvol-werven-120309?type=presentation

    Groet,
    Marc