Tom Scholte: knutselwerkjes en zesjes

Tom Scholte heeft geen microfoon nodig waneer hij begint met zijn persoonlijke verhaal over Personal Branding. Hij toont ons een verfwerkje, waar wij van moeten raden wat het voorstelt. Zijn dochter van vijf had het volgende in gedachte: een poes. Een prachtpoes, volgens Tom. Want dat hoor je te zeggen. Je hoort de knutselwerkjes van je kids over te waarderen.

Hij heeft ook haar rapport meegebracht. En wat valt nu op tussen alle ‘G-s’ en RV-s’? Juist, de M van matig voor natuurkunde. Typisch Nederlandse kwaal, volgens Tom, nadruk leggen op de slechte dingen. Tom zelf had alleen maar zesjes op zijn eindlijst van het V.W.O. En daar dwong hij respect mee af.

Het getuigschrift van het hoger beroepsonderwijs toont geen cijfers, maar het demotiverende zinnetje ‘met goed gevolg heeft…’. Later, in het getuigschrift Master of Science ICT management, zien we warempel een 8. Dat klopt, aldus Scholte, dat vond ik leuk. Net als Personal Branding. Wat nu zelfs een vak is op de Design Academy.

En toen kwam Google. En MOEST je bovenaan staan. Een baan die Tom aangeboden kreeg creeërde het besef dat hij aan de gang moest met zijn online imago. De baan paste namelijk niet bij hem. Hij wilde de regie nemen. Dus ging hij aan de gang met zijn eigen naam. En verbond hij die aan een aantal sleuterwoorden. Zoals Personal Branding, uiteraard.

En dat was slim. De beste man hoeft zich niet meer te verkopen, hij wordt gevraagd waarvoor hij gevraagd wil worden. Te weten op zijn merkwaarden Ontwikkeling, Empowerment en Ondernemen. Die waarden uitdragen doet hij al 20 jaar. Jij ook waarschijnlijk, maar misschien kun je ze niet in je functie kwijt. Ontwikkel ze nu eens verder. En haal een 8, 9 of een 10! Schrijf je ambitie eens uit, je positionering en bedenk wat je onderscheidende waarde is en welke waarde je toevoegd.

Personal Branding is “in ‘iets’ jezelf voortdurend willen verbeteren en vernieuwen, en daarmee voor anderen relevant zijn en blijven.” Wel handig, in deze tijd. Hoe doe je dat nou? Nou, je moet kunnen vertellen wat je doet, wilt doen en wat je voor wie kunt betekenen. Bakker of slager is een makkelijk uit te leggen functie, maar maak maar eens zichtbaar wat je doet in een functie met een ingewikkelde, Engelse titel.

Straks, Bas van de Haterd over online tools voor personal branding.

Geef een reactie