Brave new world dankzij Monster?

grave-128x128 Monster heeft met haar aanbod in de UK een doos van Pandora geopend. En zou dit bedoeld zijn om de cijfers van het 1e kwartaal van 2009 op te poetsen? Een stunt om de concurrentie een slag toe te brengen? Of een reactie op een concurrent?

Hoe het ook zij; Monster heeft het eigen nest ernstig vervuild. En die vervuiling kan wel eens zo sterk zijn dat het nest onbewoonbaar moet worden verklaard. Met andere woorden: het huidige business model van vacaturesites is ten dode opgeschreven.

Op dit moment hebben vacaturesites drie directe bronnen van inkomsten:

  1. Vacatureplaatsingen
  2. CV database
  3. Reclame

De laatste variant is in het kader van deze verhandeling volstrekt irrelevant; overigens zullen vacaturesites het vanuit het perspectief van inkomsten hier bepaald niets mee eens zijn.

Vacatureplaatsingen
De oudste bron van inkomsten; want in eerste instantie waren vacaturesites niet meer dan de electronische versie van de carrière pagina van de zaterdagkrant. Wat in essentie natuurlijk nog steeds het geval is. Wat mede de dood van de kranten tot gevolg heeft.

Werkgevers en intermediairs plaatsen een vacature op de site en betalen daarvoor. Men betaald voor het feit dat de vacaturesite de lezers (=bezoekers) heeft. Met als verwachte bate één of meer geschikte kandidaten die op de vacature reageren.

Dit business model is prettig voor de vacaturesite, maar minder prettig voor de vacatureplaatser. Want je hebt geen idee of die plaatsing wat oplevert. Het kan weggegooid geld blijken te zijn als er geen geschikte kandidaat reageert.

Een kleine stap vooruit zijn de pay-per-click (PPC) modellen. Hoewel ze soms als pay for performance worden gepositioneerd is dat natuurlijk lachwekkende onzin. Tenzij je performance beperkt to het aantal clicks… Want die clicks zeggen niets over de kwaliteit van de vacaturelezer en/of sollicitant. Deze stap vooruit is vanuit vacaturesites overigens uitsluitend een defensieve; hiermee kan de prijserosie van vacatureplaatsingen worden tegen gegaan.

Een interessante stap lijkt te zijn gemaakt door NUwerk. Die een vast bedrag rekent gebaseerd op het aantal medewerkers van het bedrijf. Maar ook deze stap is niets meer dan een variatie op een betaling per vacatureplaatsing.

Met de stap die Monster UK maakt, lijkt in één klap alle lucht uit het business model voor vacatureplaatsingen te worden gezogen. Want er worden feitelijk 20 vacatureplaatsingen voor niets weggegeven:

Monster(achtig) aanbod De enige manier om deze klap te boven te komen is door vacatureplaatsingen gratis te maken. En een daadwerkelijk pay-for-performance model te bieden. De plaatser betaald voor relevante traffic. Het dilemma is natuurlijk: hoe bepaal je wat relevant is?

Monster kan dat realiseren; zij maken gebruik van een match-engine. Veel andere vacaturesites kunnen dat niet. en dat kan dus wel eens zeer pijnlijk worden…

CV database
Een kip met gouden eieren; die al vrij snel na de start van online vacaturesites werd ontdekt. Laat werkzoekers een CV achterlaten op de vacaturesite, en biedt vervolgens die verzameling CV’s aan op basis van een abonnement.

Niet aantrekkelijk voor kleine werkgevers; maar heel interessant voor grote werkgevers en de intermediaire wereld.

Ook bij de CV database betaald de klant dus vooraf zonder te weten of er iets van waarde gevonden kan worden in die tombola. Wederom zeer goed voor de vacaturesites.

Tegenwoordig zie je combinatiedeals waarbij een vacatureplaatsing in samenhang met een tijdelijke toegang tot de CV database wordt geboden. Ook deze deals zijn nog altijd gebaseerd op een betaling vooraf zonder enige rendementsverplichting aan de kant van de vacaturesite.

En ook daar lijkt Monster nu met haar aanbod een einde aan te maken. Want toegang tot de CV database wordt ook bijna weggegeven.

Monster(achtig) aanbod

Hoe dat te counteren? Door toegang tot de CV database gratis te maken. En slechts op basis van het contact leggen met een kandidaat te gaan afrekenen. Dat is overigens een pay-for-performance model dat niet alleen door Monster maar ook door andere vacaturesites kan worden geadopteerd.

Conclusie
De actie van Monster UK heeft alles in zich om de trigger te worden van een revolutie. Binnen de grenzen van online recruitment wel te verstaan. Maar dat laat onverlet dat een dergelijke actie een keten van reacties tot gevolg zou kunnen hebben waar werkzoekers en werkgevers daadwerkelijk mee geholpen zouden zijn.

Nu maar afwachten…

Geef een antwoord

3 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Ernst:
    Performance based pricing kan slechts worden ingezet indien performance kan worden ‘gemeten’. In dit geval zal er dus eerst een idee van de wijze waarop gemeten gaat worden moeten bestaan voordat een prijsmodel kan worden ontwikkeld.

    Vacaturesites dienen zich dus op twee gebieden opnieuw uit te vinden. In functionaliteit en vervolgens in het afrekenen van de daaruit voortvloeiende (sterk verbeterde) dienstverlening.

    Monster is bezig met de eerste stap en heeft m.i. een (nogal destructief) voorschot genomen op de tweede stap. Nu wordt het dus interessant welke partij(en) het aandurven om Monster te volgen.

    Er is een groot voordeel voor de volgers; ze kunnen afkijken bij Monster. En de $ 150 miljoen die Monster heeft uitgegeven, is natuurlijk absoluut niet nodig. Met een paar miljoen kan je volgens mij net zo ver komen.

  • Ernst Snijder
    says:

    Er is al lange tijd sprake van prijserosie onder vacaturebanken. Meer van interesse is hoe de bewuste pricing wordt in gezet als een transitiefase naar een businessmodel waarin rekenschap wordt gegeven van conversie < performance based>  in relatie tot de huidige productline.