Bedrijvend Nederland is in de ban van de recessie. Dat blijkt althans uit de cijfers van CBS over de maatregelen die bedrijven nemen om de economische ellende te overleven:
Hoewel? Meer dan 30% van de bedrijven treft geen enkele maatregel. Zijn deze bedrijven soms van teflon, gewoon naief of gaat het nog niet zo slecht (met deze bedrijven)?
Helaas, hier geeft CBS geen antwoord op. Wel gaat ze in op het feit dat bijna 70% wel één of meerdere maatregelen treffen. Waarbij het vooral de grotere bedrijven zijn die (meer) maatregelen nemen.
En populair zijn natuurlijk het reduceren van tijdelijk personeel (uitzendkrachten, freelancers) en het uitstellen van investeringen. Dit zijn tenslotte de meest eenvoudige maatregelen met een directe lastenverlichting.
En het toont net zo direct aan dat bedrijven geen anticyclisch gedrag vertonen; oftewel kansen zoeken in de neergang. Overleven is het credo van de dag geworden. Innoveren doen we later wel. Als de rest het ook weer gaat doen. Ondernemers zijn net kuddedieren.
Cees
says:Grote bedrijven zijn over het algemeen vrij log en kunnen niet snel adapten aan nieuwe situaties.
Ik denk dat in deze crises juist de kleine bedrijfjes de vruchten kunnen plukken door innovaties toe te passen gespitst op kansen die de recessie biedt.