Wees authentiek, of leef met de gevolgen…

detective Social media zoals weblogs en ratings & reviews zorgen voor transparantie. Een transparantie waar traditionele massa marketing tactieken niet tegenop kunnen. Corporate spinning kan tegenwoordig snel en genadeloos worden blootgelegd.

Dus is een authentieke boodschap plotsklaps belangrijk geworden. Want je corporate brand (en employer brand) kan onherstelbare schade oplopen als je uit je nek loopt te lullen.

Een prachtig voorbeeld van de wijze waarop traditionele marketing de nek kan worden omgedraaid is verbeeld in deze blog posting over het verschil tussen de marketing spin en de werkelijkheid bij fast-food ketens.

Eén voorbeeld uit deze blog posting heb ik hieronder afgebeeld. Met als eerste de marketing uiting en vervolgens de werkelijkheid:

De marketing versie 

de echte versie 

Zullen we de verschillen tellen?

En dit kan dus ook met je employer brand gebeuren. Niet iets waar je op zit te wachten. Hoop ik…

Geef een antwoord

2 Comments
  • Koen Roozen
    says:

    @Marc,
    Het is dus ook heel belangrijk om op de juiste manier als bedrijf te werk te gaan in sociale media. Helemaal los laten is géén goede strategie… het is immers wel je werkgeversimago, daar moet je mee bezig zijn,  maar reclame-praatjes verkopen ook niet.  De transparantie en mogelijkheid om online zaken snel te verifiëren is genadeloos.

    Wat mij betreft is een logisch gevolg dat bedrijven zouden moeten toestaan dat medewerkers uitspraken doen over het bedrijf als werkgever. En dit heeft dan weer twee voordelen:
    – als een medewerker iets positiefs vertelt over een bedrijf is het per direct véél geloofwaardiger (en dan heb ik het niet over een geregiseerde testimonial)
    – als een medewerker iets negatiefs vertelt over het bedrijf, aangenomen dat het waar is, weet je waar je aan moet werken.
    Als je dit vervolgens (centraal!) laat monitoren door een webcare-team/medewerker, blijf je geïnformeerd.

    Misschien gaan social media niet alleen de manier van communiceren met doelgroepen veranderen, maar gaan ze ook bedrijven veranderen. Een realtime feedback/medewerkerstrevredenheid mechanisme. Kewl!

  • Michiel
    says:

    Dat is het lastige.. Niet iets beloven wat je niet waar kan maken. (doen we waarschijnlijk allemaal toch wel eens..) Maar Authenticiteit gaat natuurlijk wel verder dan alleen dát. Al je keuzes moeten vanuit je grondgedachte te verantwoorden zijn.

    Joe Pine heeft er een heel interessant boek over geschreven: “Authenticity”