Manpower goes social: MyPath

Logo en logotype MyPath USG People is niet de enige uitzender met een social network. Ook Manpower heeft er sinds enige tijd eentje: MyPath. Fraai gekozen naam voor een carrierenetwerk. Maar aanzienlijk minder speels dan IKKI.

Overigens blijkt het verschil in benadering ook direct uit de homepage. Want op de homepage van MyPath is zakelijkheid troef. Dit is uitsluitend serious business.

De homepage ziet er zo uit:

Homepage MyPath

En ik kan hier niet veel zien of doen; de leuke dingetjes zitten verstopt achter de registratie/login. Irritant. Maar ik kan wel zien wat de community te melden heeft. En dat is verbazingwekkend weinig:

image Yep, dat is alles wat er op het forum van MyPath te beleven is. Vooral doodse stilte dus… Er zijn twee topics met recente reacties, maar als je daar verder kijkt is ook daar het vooral stilte wat de klok slaat.

Nou, laat ik me maar eens registreren om te zien wat er verder te beleven is op deze site. En die registratie lijkt ingericht op mensen met een verstandelijke handicap. Als het tenminste om de overdaad aan foutmeldingen gaat:

image Want als je niets invult in een verplicht veld wordt het veld roodomlijnd, komt er een tekst This field is required te staan. Ga je ook nog eens met je muis over dat veld dat verschijnt er ook nog eens een tooltip met dezelfde tekst.

Voor de gemiddelde medemens lijkt deze hoeveelheid rode diarree me iets teveel van het goede…

Maar ik ben geregistreerd en heb dus toegang tot MyPath; waarbij veel aandacht wordt geschonken aan de laatste blog posting, de laatste headlines (een of andere nieuwsfeed) en de hoogste ratings (van wat?):

Homepage MyPath voor ingelogde gebruikers In de rechter kantlijn is een Your profile sectie waar ik wordt geadviseerd om een assessment te doen. Nou, laat ik maar eens kijken wat dat mij gaat opleveren.

En dat begint al fijn:

Sympathieke tekst Sympathiek om aan te geven dat je niet tussentijds kan stoppen. Het was nog een heel stuk sympathieker geweest als dat wel had gekund…

Nadat ik 1 assessment heb gedaan (MyPath heeft er drie) ben ik maar eens met de Career Navigator aan de slag gegaan:

MyPath: Career Navigator En hier krijg je een matrix voorgeschoteld met op de ene as de mate van belang en op de andere as de mate van tevredenheid. En op de twee assen moet je vervolgens een aantal criteria (zoals tevredenheid in mijn huidige baan) gaan plaatsen. Niet bepaald intuitief, maar laten we het maar eens gaan proberen.

Nou, nadat ik een aantal keer chipjes in de matrix heb laten vallen komt er als uitslag het volgende uit:

MyPath: CareerNavigator

Ik ben zeer tevreden over alles, en bepaalde dingen vind ik belangrijker dan andere dingen. Nou, nou. Dat heeft me weer een knaller van een inzicht gegeven.

En na deze twee assessments staat mijn profiel nog slecht op 37% compleet:

My ProfileEn ik ben meer dan een half uur verder! De volgende assessments duren respectievelijk 20 minuten en een half uur. En ik weet nog steeds niet wat ik er dan mee kan. Anders dan deze volstrekt vage uitleg:

A completed profile will help us connect you to other people like you and serve relevant content and tools for your unique needs and interests.

Ja, ja, maar wat kan ik hier nu eigenlijk? Nou, sociaal netwerkje spelen. Maar dat schiet natuurlijk niet op; want daar zijn er al een paar van. Zeker in de VS waar de hele goegemeente op Facebook zit.

Ik ben wel zo’n beetje klaar met MyPath…

Conclusie
MyPath is een sociaal medium; en heeft dus veel, heel veel leden nodig om als zodanig te gaan werken. Alles draait tenslotte om interactie en daarmee de content die leden achterlaten.

Helaas is er weinig interactie en user content te vinden. En verder is MyPath volstrekt niet aaibaar. Veel teveel corporate om als sociaal medium te worden gezien.

En dan is er nog het bestaansrecht. Een carriereplatform. Maar ik kan alleen maar met anderen over een carriere praten! Dat gaat snel vervelen hoor!

Nee, ik zie geen rozige toekomst voor MyPath.

Geef een reactie

4 Comments
  • Chris Stapper
    says:

    Ik ben ook bevooroordeeld, maar:
    – De website ziet er wel mooi/rustig/zakelijk uit.
    – De ’tour’ had op de website mogen blijven (is nu pop-up), dat vind ik prettiger. Net als navigeren met een ‘volgende’ knop. Hoewel keuze tussen de onderwerpen wel weer fijn is.
    – Het bord met de chips ziet er leuk uit, leuk idee, maar ik zie er niet heel veel waarde in. Wellicht als ik zoekende ben?

    Als je een community website maakt, dan zul je een community moeten hebben, bijvoorbeeld vanuit een offline netwerk, of als uitvloeisel van een andere site/netwerk waar al een aardig aantal users is. Als je die nog niet hebt, dan moet je de website interessant gaan maken voor de community. De assessments zijn een goede stap. De profielpagina ziet er wat summier uit (volgens de tour), dat had beter gekund. En de content (artikelen, etc) moeten altijd up-to-date zijn, dus een flink aantal recente artikelen. Als je dat niet hebt, dan ben je ten opzichte van websites als hyves, plaxo, IKKI, XING niet interessant.

    De tijd waarin je een social network kon lanceren met alleen een goede site is voorbij. Er zullen nu extra acitivteiten (vanuit de eigenaar van het netwerk) ondernomen moeten worden om de site draaiende te houden.

  • Michiel
    says:

    Op zich ziet de site er wel mooi uit vind ik. Alleen de laadtijd is echt héél erg lang… En de backspace knop werkt niet , was meteen vanalles kwijt..

    Ik vraag me trouwens af of Flash wel handig is voor google optimalisatie?..