Indeed is geland, het wachten is nu dus op SimplyHired

Logotype Indeed Dankzij HRlog weten we dat Indeed stiekem aan land is gekomen. In Nederland wel te verstaan. En hier haar spidering tent heeft opgeslagen om Nederland te ‘verrijken’ met nog een vertical search engine. Hoera?

Op 16 november 2006 verzuchtte ik: Is Nederland nog niet klaar voor een echte vertical? En hoewel sindsdien Careerjet, Lootzy, Jobrapido zijn gearriveerd was het nog altijd aanmodderen in ons kikkerlandje.

Maar sinds kort(?) hebben we dus een grote vertical in huis. Nederland telt eindelijk mee. Indeed komt uit de VS en is actief in Canada, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Italie, Spanje, UK en India. En nu dus ook in Nederland.

En volgens Indeed heeft zij in de afgelopen 7 dagen 30.848 nieuwe vacatures gevonden. Da’s een fraai aantal, maar helaas is hierin een aanzienlijk maar onbekend aantal doublures opgenomen.

Verder heeft Indeed ook vacatures die via andere verticals zijn gevonden. Zodat je als werkzoeker je suf kan klikken voordat je op de oorspronkelijke vacature terecht ben gekomen.

Al met al de bekende beperkingen waardoor vertical search engines zo waardeloos zijn. Maar in de categorie waardeloos is Indeed wel een stuk interessanter dan de overige vertical search engines.

Omdat zowel Indeed als SimplyHired world domination nastreven is het interessant om te zien wanneer SimplyHired ook in Nederland de degens met Indeed gaat kruisen. Tenslotte is SimplyHired in Europa al aanwezig in Frankrijk, Duitsland, Spanje en de UK.

Dan zou Nederland pas echt mee gaan tellen!

Geef een reactie

19 Comments
  • paul van oosterhout
    says:

    serieus kudos for the comment bas! 
    ik ben het met je eens maar laten we het dan wel eens zijn dat men eerst bewust moet worden waar en wanneer er vacatures open staan. Wees je daarvan van bewust en wat de potentie en potentiele schade KAN zijn( wees bewust van je ontvanger).
    zij die er wel mee weten om te gaan kunnen scoren…..
    toch? 

  • Bas van de Haterd
    says:

    Paul: het IS onzin aangezien je er niets mee verliest en wel dingen mee kan winnen. En als je controle wil houden, moet je echt 10 jaar terug in de tijd. Controle is een illusie, al jaren. Iedereen die daar naar streeft heeft de laatste jaren toch echt iets gemist, en zo ken ik je niet.

  • Marc Drees
    says:

    @Paul:
    Zelfs met een onderling overeen gekomen feed kan het nog helemaal mis gaan. De kwaliteit van de Monsterboard feed naar Marktplaats bevat ook de nodige eigenaardigheden…

  • paul van oosterhout
    says:

    @ Bas: het IS geen onzin. Jij vind het onzin. N=1 is niet de waarheid. het hangt maar net af van keuze in strategie die je met een website maakt. Als ik niet 100% vertrouwen heb in de actualiteit van een dergelijke database van INdeed doe ik er niet aan mee. Bovendien kan het zo zijn dat indeed straks weer door andere partijen gewoon gespiderd gaat worden> ondanks evt blokkades. Mijn punt was: blijf baas over je vacatures( zie eerdere reactie).

    Als ik zelf proactief een feed met eigen informatie en regels mag aanleveren is het een ander verhaal MUV het spideren door derden. Ik heb dit al zo vaak gezien in het verleden….

    Dat vind ik tenminste 😉

  • Marc Drees
    says:

    @Bas:
    Natuurlijk slaat Indeed vacatures op; tenslotte heeft ze haar eigen zoekfunctionaliteit. Dat ze die vacatures niet toont is een totaal ander verhaal. Dat ze niet geindexeerd worden door Google is omdat die informatie in een niet-toegankelijke database wordt opgeslagen.

  • Marc Drees
    says:

    @Doron:
    Damn! Ik moet dus mijn oor op het Twitterspoor leggen om op de hoogte te blijven. Als babyboomende nieuwsgier is dat wel een hele moeilijke… Ik ga hier over nadenken 😉

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Paul: ben het niet met je eens. Ik ben het met je eens als Indeed dan via google zou scoren. Maar dat is niet het geval, want Indeed slaat geen vacatures op.

    Dus in dit geval is het beetje onzin wat je zegt, sorry. Indeed is gewoon een andere vacaturebron die verder niet met individuele vacatures in google geïndexeerd wordt. Dit omdat ze zelf nergens een vacature of titel of URL opslaan. Dus die vindbaarheid in google is ook goed voor vindbaarheid in Indeed. Up-to-date houden gebeurt ook goed volgens mij (ze gebruiken zo te zien google search software) dus vandaar. En hier verwijst men dus altijd juist naar de bron, waarbij men de hoofdbron (de corporate site) zoals ik nu kan zien hoger waardeert dan b.v. een jobboard.

  • paul van oosterhout
    says:

    @ Bas: weet je toch wel> Als je veel werk besteed aan het zelf vindbaar zijn en iemand zoals indeed spidert je en verwijst niet goed naar je of houdt niet alles up to date zoals erg vaak gebeurt ben jij de partij die fout zit volgens de gebruiker. Ook bouw je weer een extra stap in voor de gebruiker en is de kans groot dat zij hoger scoren met jouw vacature in zoekmachines. ik liet het alleen toe als er op de juiste manier werd verwezen naar de originele bron. Dat gebeurt helaas niet altijd.

  • paul van oosterhout
    says:

    ik zou als corporate careersite er juist niet op willen staan en zelf hoog scoren met mijn vacatures. Het ligt er maar niet aan hoe ze indexeren en verwijzen. Probleem daarnaast is dat een indeed ongetwijfeld zelf het doelwit gaat zijn van spideracties van derden….en hoe weet je dan nog of je vacature offline gaat als hij verloopt?

    Tip van mijn kant: raak nooit je vacature uit het oog. en zorg dat je op eigen kracht ver komt.

  • Bas van de Haterd
    says:

    Overigens heb ik gisteren meteen een analyse gemaakt van indeed. Plussen en minnen, wat ik nog mis en wat al wel goed is. Vooral goed (als het echt zo is, maar dat is nog lastig te zien) is dat ze de corporate careersites hoger lijken te waarderen dan de jobboards bij presentatie van resultaten.