Het was me met alle drukte rondom RecruitmentLab bijna door het hoofd geschoten. Maar gelukkig niet helemaal. Ik heb het over de cijfers van Monsterboard; de enige grote vacaturesite die actuele statistieken durft te laten zien:
Aangezien Monsterboard haar statistieken maandelijks ververst is het verloop van de verschillende cijfers dus ook uitstekend te volgen. En omdat Monsterboard volgens Google Trends nog altijd de meest bezochte vacaturesite van Nederland is; geven de Monsterboard statistieken een heel goed beeld van de stand in het land:
Op basis van deze twee bronnen is het zelfs mogelijk het aantal unieke bezoekers per site te gaan herleiden; maar er zijn grenzen aan mijn onderzoeksdrift. Ik zie liever de andere vacaturesites met hun eigen, actuele cijfers komen…
Ten opzichte van vorige maand is het aantal zoekopdrachten voor een baan flink gestegen (van 7,2 miljoen in januari tot bijna 7,6 miljoen in februari) terwijl het aantal bekeken vacatures procentueel net zo flink is gedaald (van 3,6 miljoen naar 3,4 miljoen). Ik vraag me af wat daar de reden achter is.
Verder is opvallend dat het aantal nieuw aangemaakte Jobsearch agents in februari gehalveerd is ten opzichte van januari. In dezelfde maand zijn er ook nog eens meer dan drieduizend search agents verwijderd.
Het aantal nieuwe CV’s groeit verder aanzienlijk harder dan het aantal nieuwe MyMonster accounts (30.000 versus 20.000), wat mogelijk aangeeft dat er heel wat geregistreerde gebruikers hun CV’s aan het vervangen zijn of extra CV’s aan het toevoegen zijn om hun kansen te vergroten.
En er is nog veel meer waardevolle informatie uit de cijfers van Monsterboard te halen. De vraag is dus vooral; wanneer durven de andere vacaturesites het voorbeeld van Monsterboard te volgen? Wie is de eerstvolgende? Nationale Vacaturebank? Werk.nl? of Totaljobs?
Bas van de Haterd
says:@Lydia: dan lees je niet goed. Ik refereer aan verschillende onderzoeken, dus N is zeker geen 1
Lydia
says:N=1
Bas van de Haterd
says:@Lydia: touche, het is de overgrote meerderheid blijkt uit onderzoeken. Overigens heb ik nog nooit iemand gehoord die liever een formulier heeft dan een mail, hooguit dat het ze niet uit maakt. Wel andersom 🙂
Lydia
says:@Bas
Grappig dat je nu aangeeft dat je niet in een vaste waarheid gelooft.
Volgens mij begon daarmee mijn reactie op jouw waarheid!
Je kan bij sommige klanten inderdaad dus wel iets meten, maar zeker niet in zijn algemeenheid en al helemaal niet als je de wensen van de sollicitant (solliciteren per mail) voorop stelt.
Bas van de Haterd
says:@Lydia: ik geloof per definitie niet in een vaste waarheid wat sollicitanten willen. De één wil naar een corporate site, de ander wil direct solliciteren waarbij de meeste (ook niet iedereen) e-mail als preferred kanaal zien.
Ik vraag me ook af of je als sollicitant als je op een apply now knop klikt niet verwacht ook meteen te kunnen solliciteren, dat je helemaal niet naar de corporate career site wil, die zou je volgens mij via een andere link moeten berijken.
Lydia
says:@Bas
Inderdaad laat! Ik probeer onderscheid aan te brengen tussen reageren via een jobsite en op de juiste plaats binnenkomen op de werkgeverssite en daar verder te reageren.
Sollicitanten willen op een jobsite op een apply button klikken om vervolgens op een werkgeverssite op een zo makkelijk mogelijke en snelle manier informatie achter laten. Dat hoeft uiteraard niet alleen per mail te zijn.
Maar volgens mij ging jouw blog over de cijfers van MB… dat vond ik veel interessanter!
Bas van de Haterd
says:@Lydia: het zal wel laat in de avond zijn, maar ik begrijp niet wat je wilt zeggen. Kan je het iets anders verwoorden?
Lydia
says:@Bas
Ervaring en zo;n 4 jaar deze cijfers wekelijks bij een andere jobsite voorbij zien komen. Onderzoek in het kader van maak het de kandidaat zo lastig mogelijk om te reageren op een vacature….
Logisch, open deuren zijn er om ingetrapt te worden!
Bas van de Haterd
says:@Lydia: ervaring en elk onderzoek dat er ooit naar is gedaan? Als een vacature goed geschreven is en op de jobsite staat kan men soms inderdaad bij het bedrijf extra info zoeken, of direct solliciteren. Reed Business heeft vorig jaar b.v. onderzoek gedaan naar het feit dat 25% van de hoger opgeleiden waren gestopt vanwege een sollicitatieformulier (waarbij het natuurlijk ook ligt aan hoe deze zijn opgesteld).
De meeste bedrijven overigens hebben geen e-mail sollicitatie mogelijkheid, waarmee ze veel kandidaten verliezen.
Lydia
says:@Bas
Waarop baseer je dat een sollicitant het liefst per mail reageert? Ik denk dat je het onderscheid tussen een jobsite en een bedrijvensite even over het hoofd hebt gezien. Kandidaten klikken vanuit jobsites nl. het meest op de apply button. Via deze button kom je op de site van de werkgever, liefst exact daar waar de vacature staat en gereageerd kan worden. Reactie daar gaat idd. vaak per mail.
Helaas zijn er nog steeds heel veel bedrijven die een algemene URL plaatsen en daarmee heel veel kandidaten onderweg verliezen.
En m.b.t. de cijfers van MB valt het mij wel op dat er per bezoek gemiddeld 2 vacatures worden bekeken en dat er daarvoor zo’n 14 pagina ’s moeten worden geopend… Ik vraag me daarmee wel af wat zo’n bezoeker in haar of zijn zoektocht wel niet tegen is gekomen..
Bas van de Haterd
says:@Roy Helaas is het technisch niet mogelijk om dat de doen in veel gevlalen. Dat kan namelijk niet als je gewoon bijvoorbeeld een e-mail adres in je tekst zet. Je kan hooguit meten hoeveel mensen die link hebben aageklikt, maar dat is niet gelijk aan het aantal sollicitanten. Dat kan enkel in theorie met een apply now button, die gelukkig niet zo heel erg vaak gebruikt worden.
Je kan bij sommige klanten inderdaad dus wel iets meten, maar zeker niet in zijn algemeenheid en al helemaal niet als je de wensen van de sollicitant (solliciteren per mail) voorop stelt.
Roy
says:@Bas: dat is niet helemaal waar. Jobboards kunnen precies zien hoeveel sollicitaties een klant heeft ontvangen, dit is iets wat na een een contractperiode word besproken en geevalueerd. Het is zelfs zo dat men de CV´s kan inzien die de klant heeft ontvangen. Achter elke sollicitatie button kunnen meettags gehangen worden. Het is wel zo dat een X percentage inderdaad verder zal gaan kijken op de corperate website, maar de kandidaten die wel via een jobboard solliciteren kunnen gemeten worden.
Bas van de Haterd
says:@Roy: aantal sollicitaties kan je als jobboard niet meten. Veel mensen gaan naar de corporate site en solliciteren daar. Niet direct. Ook is er nog veel via e-mail te solliciteren, het feit dat b.v. een e-mail link wordt aangeklikt is niet gelijk aan een sollicitatie.
Ik heb toevallig afgelopen week deze discussie gehad met de webbouwers van Marketingfacts Jobs. Die wilde me ook meer data geven, maar alle data zou zo onbetrouwbaar worden dat ik me er niet eens aan wil gaan braden.
Roy
says:hebben ze ook cijfers van het aantal sollicitaties dat zij hebben gerealiseerd. Dit lijkt mij de meest waardevolle informatie. Alles draait uiteindelijk om sollicitaties. Het is leuk om veel bezoeken te hebben, als die vervolgens niks doen heb je er ook niks aan. Kijken maar niet kopen 🙂
Ruben @ Freep
says:@jan-willem misschien komt dat omdat Monster zich richt op HBO / Academen? De klappen zijn tot nu toe vooral bij de lager geschoolde gevallen. Het monster publiek kijkt misschien nu de kat uit de boom en blijft zitten waar ze zit.
Jan-Willem
says:Toch benieuwd hoeveel unieke bezoekers er verantwoordelijk zijn voor dit aantal bezoeken. En als je naar Google Trends kijkt (ik weet het, niet 100% betrouwbaar…), is het wel vreemd, dat hoe meer werkzoekenden er komen, hoe minder bezoek Monsterboard lijkt te trekken: 1e kwartaal 2008 zaten ze beduidend hoger, terwijl de markt 180 graden anders was dan nu! De andere vacaturesites hebben daar minder last van….