CV pimping, een nieuwe rage in de VS?

Na Careerbuilder komt ook Jobster met een (zogenaamde) CV-evaluatie dienst. En Jobster doet dit in samenwerking met GetInterviews; een site die er op uit is om de CV’s van kandidaten te pimpen. Tegen betaling natuurlijk:

image

Je kan een gratis CV beoordeling krijgen (die ongetwijfeld net als Careerbuilder volstrekt zinloos is). Maar dan krijg je het volgende te horen: Don’t chance your career to a so-so resume. Make sure yours is worthy of your talents!

En dan gaat te teller lopen. Want een goddelijk CV kost geld.  Jobster krijgt ongetwijfeld een revenue share; en dat is hard nodig, want er zit waarschijnlijk weinig geld meer in de schatkist van deze site.

Het is overigens interessant dat in Nederland nog geen van de vacaturesites haar ongetwijfeld scherp dalende omzet probeert aan te vullen met dit soort diensten. Of zou er simpelweg geen markt voor een betaalde CV pimping bestaan? Zijn wij daar gewoon te nuchter voor?

Geef een reactie

1 Comment
  • Avatar
    Roel Kiers
    says:

    Te nuchter? Nee. De noodzaak/meerwaarde  er niet van inzien: ja. Wat jammer is.

    Als headhunter optimaliseer zelf af en toe CV’s, maar dat is inmiddels wekelijks geworden. Daar zit voor mij zo’n 5-7 uur werk in, voor de kandidaat een uurtje of 15-20.

    Nu is mijn uurloon niet onaardig, dus je praat meteen over een forse investering. Maar dan heb je een uitstekende persoonlijke verkoopfolder die je ook snel aan door jou gewenste tafel brengt. Ik krijg dus vrijwel altijd interimmers en ‘zware managers’ aan tafel die via via hebben gehoord van de snelle terugverdientijd.

    Ik snap waarom bij reintegratiebedrijven de focus niet ligt op het optimaliseren van het CV. Hun rendement zit in  de cursusjes, sollicitatietrainingen, workshops, de begeleiding. Maar de eerste indruk wordt afgegeven door het CV! Triggert het CV, dan is de kans op een uitnodiging voor een gesprek groot.

    Wat veel mensen onderschatten is dat selecteurs tientallen CV’s wekelijks (voor sommigen dagelijks)  onder ogen krijgen. Zij vormen  binnen een paar seconden de indruk: ‘ho stop even goed lezen’, ‘reserve’ of ‘delete’.

    Selecteurs willen meteen (door)zien wat de meerwaarde is van een kandidaat. Wie  dat duidelijk maakt heeft de eerste slag gewonnen.  

    Tijd voor de focus op het CV!