Warning: filesize(): stat failed for /var/www/html/wp-content/uploads/2009/04/3406696691_9183c387cf.jpg in /var/www/html/wp-content/plugins/wordpress-seo/src/builders/indexable-link-builder.php on line 287
Arko van Brakel: "Verwachtingen willen overtreffen is tijdloos" - RecruitmentMatters - Alles over online recruitment

Arko van Brakel: “Verwachtingen willen overtreffen is tijdloos”

Even semi-live het verslag van de laatste spreker. Internet knalde eruit, dus besloot uw ikki-reporter een neut te nemen. Om vervolgens de metro in te springen om haar vriend te zien optreden, ergens in Rotterdam Zuid. Nu, vanaf huis, het laatste deel in deze ikki-borrel-serie.

Arko van Brakel heeft diverse ondernemingen opgericht of doorgestart en investeert in een aantal ondernemingen. Succesvolle en minder succesvolle. Want: soms te vroeg voor de markt. Zo was hij in 1995 al voltijd met internet bezig.

Arko begint met een filmpje. Uit Arko’s eerste zinnen blijkt dat hij het filmpje vooral gebruikte om ons tot stilte te manen. Welnu, de serial preneur begint.

“Ik heb een klein anderhalf jaar wél voor een baas gewerkt, bij KPN, als Sales Management Trainnee.” Hij werd eruit geplukt om een afdeling te managen. Maar de ‘anderen’ wisten meer van alle KPN-producten. Hij kreeg ook andere software. Te weten: software die de werknemers en hun werkzaamheden kon controleren. Maar hij wilde weten wat en wie hij managede. Hij wilde ook verkopen. Zijn leidinggevenden gaven morrend toestemming: “Goed, dan zetten we in scene dat je de eerste dag al een grote order binnenbrengt.” “Stom natuurlijk. En helemaal niet authentiek.” Niet snel na het incident is hij ondernemer ‘geworden’.

Ervaringen die Arko iedereen aanraadt: op Sint-Maarten werken en een paar dagen niets eten (door geldgebrek). Van dat laatste wordt je creatief. Dat blijkt, van hongerige ziel werd hij recensent van hotels en restaurants op het eiland. Hoe? “Mijn focus was gericht op eten, dus het is niet zo gek dat ik werk kreeg dat met eten te maken had.” Als je weg wilt, ga je ineens naar kansen kijken.

Arko vindt het volgende belangrijk: vertrouwen (denk je dat er iets niet klopt? dan klopt het waarschijnlijk niet), bluf (zo heeft hij zijn Euronet-pakket aan de man gebracht) en toeval (zoals een bezoekje van Bill Gates). Bovendien maakt hij never nooit hypotheek-dreig-brieven open.

Om nog even terug te komen op Bill Gates: de rijkste man op aarde zei op een Nederlands congres, waar de investeerder van het internetbedrijfje van Arko aanwezig was, het volgende: “alle investering in internet is zinloos.” Hij gaf ze toch een lening. “Dat was een cruciaal moment in mijn ondernemerscarrière. Als het niet gelukt was, waren we nat gaan.” Fred (de investeerder in kwestie) over zijn beslissing: “Jullie geloofden er zo in, ik dacht dat komt goed.”

Fred geloofde in hen, maar ze kenden dan ook hun business. “We waren alleen maar bezig met de beste provider te zijn. We stonden met twee benen tussen onze klanten. We kenden ze en zij kenden ons.” Weer een stuk vertrouwen, niet? Iets wat Arko vaak in zijn leven heeft gekregen. Een rode draad in zijn leven dus.

Arko is ook aanstichter van Grote Veranderingen. Zo was hij in 1999 met een ‘vooroorloogs’ YouTube bezig. Ze maakten echter een paar fouten. Zo hadden ze een oplossing voor een probleem dat er niet was. En een mond vol over community’s, maar ze gedroegen zich er niet naar. Ze gingen dan ook failliet. Nadat ze John de Mol Jennicam lieten zien (en hem daardoor op het idee voor Big Brother brachten). Dat dan weer wel.

“Het hebben van een doel is de belangrijkste succesfactor van een topsporter. En van een ondernemer. Verwachtingen willen overtreffen is tijdloos. Mijn doel is Nederland ondernemender maken. Ook een tijdloos streven. Ondernemen is een levensstijl en we kunnen allemaal onze dromen waarmaken!”

3406696691_9183c387cf

Lees meer over de loopbaan van Arko.

Geef een reactie