Geld verdienen met je community

twittergeldIn mijn blogs over personal branding prijs ik altijd het internet als goedkope (want veelal gratis!) en perfecte (vanwege continue verbetering en toevoeging van widgets en apps) tool om je merk kracht bij te zetten. Hoe kan het dat zo’n perfecte tool open is voor iedereen? Kortom: waar verdienen die netwerken eigenlijk hun geld mee?

Dat ze érgens geld mee verdienen lijkt me evident. Het in stand houden van het netwerk en het ontwikkelen van nieuwe diensten kost heel veel geld. En ze kunnen niet eeuwig blijven teren op de zak van investeerders. Eens zal bijvoorbeeld een Twitter, geld moeten gaan verdienen met het één of ander. Goed, sinds kort worden er piepkleine advertentietjes geplaatst en zijn er de zogenaamde betaalde ‘pro-accounts’, maar dat is niet afdoende. Hyves is wat dat betreft populairder voor adverteerders.

Voor iemand gaat betalen voor een dienst moet hij/zij wel heel veel toegevoegde waarde zien in een online product of dienst. Hij/zij moet vertrouwen hebben in het netwerk (door een afdoende aantal leden, een bekende naam achter de community) en een goede reden hebben om voor iets te betalen wat voorheen gratis was. Als dat het geval is.

Zo was ik groot fan van Last.fm radio en kocht ik via Bol en Amazon flink wat cd’s van mij tot dan toe onbekende artiesten die in mijn ‘Marc Broussard Radio’ voorbijkwamen. Dat was natuurlijk het punt, ik moest de cd’s via iTunes kopen. Noem me ouderwets, maar ik hou van cd’s die ik in mijn hand kan houden. Nu moet ik 3 euro per maand gaan betalen en wijk ik uit naar een gratis concurrent.

Echter, als Hyves nog meer toffe functies toevoegd aan het GoldMemberschap, ga ik waarschijnlijk overstag. Moeilijk dus, geld verdienen met je online netwerk, maar niet onmogelijk.

Meer over de verdienmodellen van sociale netwerken?

Geef een reactie