The Social Company, op 14 mei

Logotype CSN Conference Op 14 mei vindt de CSN Conference 2009 plaats met als onderwerp: The Social Company. Oftewel, hoe zijn bedrijven beter geworden van het gebruik van sociale media?

Een meer dan interessant onderwerp; een aantal boeiende sprekers en dan ook nog eens de verkiezing van de beste social recruiter. Daar moet ik bij zijn! En voor RecruitmentMatters lezers is er ook nog een voordeeltje.

Het onderwerp
Eerst nog even het onderwerp; The Social Company. Dit zijn dus niet noodzakelijkerwijs sociale bedrijven; maar wel bedrijven die succesvol gebruik maken van sociale media. De conferentie staat stil bij de volgende vragen:

  • Hoe hebben deze bedrijven dit precies gedaan,
  • wat zijn de kritieke succesfactoren, en
  • wat kunnen we hiervan leren met het oog op de toekomst

De sprekers
Daarvoor komen een aantal sprekers opdraven die hun sporen in deze materie verdiend moeten hebben.

Allereerst is daar Jeremiah Owyang, social media marketeer avant la lettre die bij Forrester moet proberen Charlene Li te doen vergeten. En daar voor zover mij bekend zeer behoorlijk in slaagt.

Dan is er Urs Gasser, die digital natives (Gen Y en jonger) als onderzoeksonderwerp heeft. Hij komt van Harvard, dus dan moet het wel goed zijn.

Tot mijn verrassing komt ook Keith Robinson als spreker opdraven. Met zijn 50 jaar is hij een volbloed babyboomer en ook nog eens een hopeloze digibeet; social media zijn voor hem dus vooral buzzwords. Maar Keith kennende zal hij een interessant verhaal te vertellen hebben.

Verder staan Robert Gaal (Wakoopa) en Frans van der Reep (KPN) in de lijst met sprekers genoemd; in het programma wordt ook Paul Harrison (Carve Consulting) vermeld. En Harrison was aanwezig op de Global Recruitment Conference waar hij grote indruk op mij maakte.

Frans van der Reep heeft overigens de leiding over de panel discussie die na het optreden van de sprekers, maar voor uitreiking van de awards, zal plaatsvinden. Het onderwerp is pikant: Social banking, de toekomst van de bank? Zal de bonusstructuur ook nog door Van der Reep worden aangesneden…?

De awards
De conferentie reikt ook nog een drietal awards uit; voor beste Social Marketeer, beste Social Recruiter en beste Social Company. De jury kiest uit ingezonden nominaties

Voor de Social Recruiter kunnen nominaties worden ingezonden via specialist@krem.nl. Je kan jezelf nomineren (niet doen!) of iemand die in jouw ogen als recruiter optimaal gebruik maakt van sociale media. Die nominatie moet je nog wel even motiveren aan de hand van de volgende criteria:

  • Welke social media zijn ingezet en welke tools en technieken zijn gebruikt
  • Mate van activiteit op het social medium en interactiviteit tussen leden onderling en met het bedrijf
  • De rol van het bedrijf/de recruiter/de marketeer in de social media activiteiten
  • De spin-off/ resultaat van de social media activiteiten

Het is dus bepaald geen eitje om een nominatie te doen… Ik ga eens nadenken hoe hiermee om te gaan. En wie ik ken die hiervoor in aanmerking komt.

En de juryleden zijn bepaald geen onbekenden: Thijs Sprangers (KREM), Bas Westland (E-people), Geert-Jan Waasdorp (Intelligence Group) en Paul van Oosterhout (tegenwoordig eFocus).

Ik ben zeer benieuwd. Het betekent overigens dat Bas Westland niet als beste social media recruiter kan worden gekroond… En volgens mij doet hij dat toch niet slecht. Wie dan?

Het voordeel
Voor al die moeite ligt er ook een tegenprestatie te wachten. Want als lezer van RecruitmentMatters is er een korting van EUR 100 beschikbaar als je je voor deze conferentie inschrijft. Waardoor je EUR 645 betaald in plaats van EUR 745. Vermeld dan wel even RecruitmentMatters op het webform:

image

De disclaimer
Ik ben door de CSN Conference uitgenodigd; ik zal de conferentie livebloggend verslaan. Kan je niet komen, dan heb je altijd nog mijn ervaringen die je kan lezen. Kom je wel, loop even langs. Ik zit waarschijnlijk ergens in een hoekje te bloggen… Kaal, dik, met bril achter een te grote laptop.

Geef een reactie

3 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    Lijkt me een no brainer wie dat word. Marielle Sijgers natuurlijk, die is recruiter van het jaar geworden door de inzet van social media.

    Enige wat ik me kan bedenken is dat ze met Mindz een concurrent zijn van KREM waardoor ze het niet zou worden.

  • Marc Drees
    says:

    @Chris:
    Volgens mij moet jij recruiter worden. Je bent er zuinig genoeg voor! Een dag leren en netwerken voor EUR 645 is teveel geld?

    Misschien moet je je diverse werkgevers gewoon eens vriendelijk aankijken en de vraag stellen of ze een medewerker willen hebben die niet met zijn tijd meegaat?

    Mocht dit alles niet tot succes leiden, dan zal ik tijdens de conferentie extra mijn best doen. Zodat je near real-time de conferentie kan volgen. Bijna alsof je erbij bent; en dan gratis… Zoals een recruiter betaamt

  • Chris Stapper
    says:

    Klinkt zeer interessant! Sociale media spelen volgens mij niet alleen een rol in werving en marketing, maar ook in de personeelskant van de organisatie. Werknemers zien als een community / zich als een community laten gedragen is een concept dat organisaties meer in zouden moeten zetten om werknemers aan zich te binden en om de productiviteit te verhogen.

    Ook met 100€ korting (thank you Marc!) is het me wat te duur, dus ik wacht in spanning de live blog verslagen af!