In een buitengewoon interessant artikel legt Forrester de verschillen tussen verschillende Europese landen bloot als het gaat om babyboomers en hun (gebrek aan) participatie in sociale media.
En met gepaste trots kan ik vertellen dat Nederlandse babyboomers het meest actief zijn. Ik heb natuurlijk mijn uiterste best gedaan om hieraan mijn steentje bij te dragen
Maar ik sta zeker niet alleen, want Nederland steekt met kop en schouders boven een aantal andere landen (UK, Frankrijk, Spanje en Duitsland) uit:
69% van de babyboomers in Nederland zijn dus in een of andere vorm actief met sociale media. Een gigantisch hoog percentage. En al helemaal als je dat afzet tegen onze oosterburen, waar slechts een magere 36% zich met sociale media bemoeit.
‘Oudere’ Nederlanders springen er vooral uit als Joiners (lid worden van sociale netwerken) en Spectators (lezen van blogs, etc.). Ondanks ons eigen beeld van eigenwijze betweters springen we er niet uit als Critics of Creators. En dat vind ik toch wel weer opvallend.
De hoge participatie van Nederlandse boomers wordt door Forrester overigens verklaard op basis van drie argumenten:
- Hoge penetratie van breedband
- Beheersing van de Engelse taal (waardoor het deelnemen in Amerikaanse sociale media geen probleem vormde)
- Vroeg verschijnen van Nederlandstalige sociale netwerken (Hyves)