Monsterachtige groei?

Logo Monster De aandelen van Monster zijn gisteren met 12,5% gestegen. De reden? Eén beursanalist, Timothy McHugh, die een vergelijking met een vrijwel dode bedrijfstak (print) trok:

While newspaper advertising dropped 52 percent from last year, there was only a 22 percent decrease in Monster’s North American operations. Online recruiting should remain solid over the next few years as newspapers consider shutting down or curtailing their operations

McHugh wist ook nog te melden dat: Monster’s recent technology adjustments improved the ratio of Web site visitors who converted to job applications

En deze twee opmerkingen zijn dus goed voor een groei van 12,5% in één dag… Het doet me een beetje denken aan de macht van de analisten tijdens de telecom bubble aan het begin van deze eeuw.

Want wat is de daadwerkelijke inhoud van deze opmerkingen? Laten we ze eens even kort evalueren.

De daling van omzet uit rubrieksadvertenties bij kranten is al jaren aan de gang en heeft weinig tot niets meer te maken met online vacaturesites. De krant heeft simpelweg als medium voor dit soort advertenties afgedaan. Verder komt de omzet van Monster niet alleen uit plaatsingen van vacatures maar ook uit haar CV database.

Oftewel; de relatie die McHugh legt is een nogal discutabele. Op zijn zachtst gezegd. En als hij het toch over online recruiting heeft; waarom niet naar sites als Facebook en Linkedin gekeken? Die vrolijk blijven doorgroeien terwijl Monster klappen krijgt.

En dan de opmerking over de groeiende ratio in sollicitaties dankzij de nieuwe technologie. Ik ben benieuwd hoe McHugh dit effect kan isoleren van het effect van een recessie; met een gigantische groei in werkloosheid (zo’n 700.000 mensen per maand in Amerika).

Hoe dan ook, ondanks dit soort nogal discutabele claims is de koers van Monster op 2e paasdag dus door het dak gegaan. En de beurs heeft altijd gelijk. Ik ben nu wel heel erg benieuwd geworden naar de resultaten van hun 1e kwartaal…

Geef een reactie