Ik heb net een buitengewoon interessant en zeer toegankelijk onderzoeksrapport van Robert Half over ons nieuwe werkvolkje; de Gen Y generatie doorgenomen. Gescand kan je beter zeggen, want het rapport lijkt wel bedoeld voor diezelfde Gen Y rakkers.
Veel witruimte, simpele tabelletjes, etc. Speels en toch interessant. Helemaal hoe de nieuwe generatie haar informatie tot zich weet te nemen. In korte bitsize chunks; tegenwoordig ook wel tweets genoemd…
Dat ziet er dus zo uit:
Niet slecht he! Lekker voor iemand met continuous partial attention syndroom. Die kan al multitaskend toch nog een hoop informatie opnemen!
Maar er staat oprecht waardevolle informatie in het rapport. Zoals de wijze waarop Gen Yers op zoek gaan naar een baan. En daar komt een interessant beeld uit naar voren:
Jawel, de website van het bedrijf is het belangrijkst. Ongetwijfeld gevonden via een ander kanaal, tenzij je als Gen Yer al van tevoren weet bij welk bedrijf je wilt werken. Maar eens te meer wordt hiermee benadrukt hoe belangrijk een goede wervingssite is voor een bedrijf.
Dan de vacaturesite. Met meer dan 67% nog altijd een meer dan populaire keuze. De aangekondigde dood van de vacaturesite moet misschien nog even worden uitgesteld.
En op de derde plaats de krant! Jawel, de dinosaurus onder de wervingskanalen. Met 50% toch zeker niet uitgeteld in de strijd om de voorkeur van een nieuwe generatie. Verbazingwekkend en voor mij eerlijk gezegd twijfelachtig. Zeker als ik dit vergelijk met de tijdsbesteding van de jongere generaties over de verschillende kanalen, waarbij print vrijwel niet bestaat.
Op de vierde plaats de intermediaire wereld. Oftewel de uitzenders en recruiters. Met bijna 33% toch nog altijd een eervolle vermelding.
En dan ex aequo op de laatste plaats. Sociale netwerken (Linkedin, Facebook) en de eigen ouders! Leuk dat ouders om raad wordt gevraagd (Pap, weet jij nog een leuke baan voor mij?) maar schokkend dat sociale netwerken zo laag scoren. Dat is toch wel reden tot zorg, zou ik zo zeggen.
Hoe dan ook; bedrijven doen er goed aan om hun eigen web-/wervingssite goed op orde te hebben. Tenminste, als ze van die eigenwijze Gen Yers in huis willen hebben. Anders moeten ze allemaal hun site zo laten als die nu is…
Bas van de Haterd
says:@Marc daar heb je dan weer helemaal gelijk in. Zelfs voorin het proces is het al veel, dat zal je mij niet horen ontkennen. Market dus ook aan de ouders, die banen!
Marc Drees
says:@Bas:
Nou, ik vind met 25% die ouders om leads vraagt de rol van de ouders dus aan het begin van het proces ook nogal indrukwekkend. Ik weet het verhaal van de uiteindelijke keuze, daar vermeld het rapport volgens mij ook nog iets over.
Als rechtgeaarde boomer kan ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat mijn generatie amper bij de thee met speculaas aan pa en ma vroeg of ze nog een baantje voor ons wisten.
Bas van de Haterd
says:Ik merk zelf in gesprekken met afstuderende talenten dat ze vaak al wel een short list hebben met bedrijven die ze tijdens hun studie zijn tegen gekomen waar ze zouden willen werken. Dus een deel van de ‘website bedrijven’ is zeker ook spontane bekendheid.
En kranten, vergeet niet, elke student leest de gratis kranten. Die zijn wel waardevol, maar daar zouden we wel een onderscheid in moeten maken. Je moet er immers op een hele andere manier in adverteren om succesvol te zijn.
Ouders hebben naar ik vernomen heb wel een grote invloed op de uiteindelijke keuze. Minder bij de oriëntatie misschien, wel bij het besluit.
Marc Drees
says:@Mark: De zogenaamde older boomers gaan in de komende jaren de arbeidsmarkt uit; de younger boomers mogen nog een tijdje
Mark
says:Baby boomers are starting to retire now? Moeten die niet gewoon nog minimaal 10 tot 20 jaar werken??