Moet ik aan een nieuwe profielfoto?

De discussie over het wel of niet opgeven van misssixty_84*@hotmail.com als professioneel e-mailadres week ook even uit naar het gebruik van avatars (als in: profielfoto’s). Jacob Share, bedenker van JobMob, boog zich voor ‘Why You Should Update Your Personal Avatar Now’ ook al over het onderwerp. In deze post mijn mening over dit alles.

Personal brand/mission statement/pitch ge-update? Vergeet dan niet een passender avatar up te loaden. Maar: doe dit niet te vaak. Een bedrijf dat haar avatar om het kwartaal veranderd, ben ik in mijn leven als ontwerper nog niet tegengekomen. Een totaal andere coupe of een totale (plastische) make-over vragen uiteraard wel om een afbeelding-nieuwe-stijl. Je wilt toch herkent worden op een event of borrel. Maar probeer je profielfoto in eenzelfde stijl te houden.

Verdere tips:
1. Doe niet mee met de emo-trend (tenzij je een echte emo bent) en maak geen foto’s van bovenaf met een oude webcam.
2. Je ziet het steeds vaker, mensen die hun profielfoto voorzien van een logo, of zelfs helemaal vervangen door een logo. Dit laatste zou ik nooit doen. Ook niet als het het logo van mijn eigen bedrijf zou betreffen (dan valt de eerste optie – foto plus logo – wel te verklaren). In ons huidige tijdperk is het bon ton om elk jaar van baan te wisselen. Dan staat een steeds wisselend logo op je profielfoto gewoon een beetje raar.
3. Ben je iemand die altijd bezig is met nieuwe dingen? Kies dan voor een standaard foto van jezelf waar je in photoshop steeds een andere achtergrond in gooit. Of van een ludiek icoontje voorziet.

Niet helemaal zeker van je zaak? Mail eens wat vrienden en andere virtuele contacten om erachter te komen wat zij ervan vinden.

Geef een reactie

6 Comments