Eigenaar Careerbuilder in zwaar weer

Logo en logotype Gannett Ik heb al enige malen eerder over Gannett geschreven. Gannett, een reusachtige krantenuitgever in de VS. Die op dit moment in reusachtige problemen zit. En reusachtig haar best doet om zich om te vormen.

Want Gannett heeft ondertussen een controlerend aandeel in Careerbuilder. En heeft de afgelopen tijd ook allerlei andere sites gekocht; waaronder Ripple6, een Ning of Joomla look-alike.

Maar ja, de nieuwe wereld brengt nog geen geld in het laatje. Want volgens de cijfertjes van het eerste kwartaal brachten alle digitale bronnen slechts $ 143 miljoen aan omzet; terwijl de operationele kosten alleen meer dan $ 144 miljoen waren. Dat is natuurlijk geen gezonde verhouding.

En dan is er de oude wereld, oftewel print. En daar is helemaal niets positiefs over te melden. Als je Gannett heet tenminste. Want waar Gannett tot medio 2008 nog maandelijks de resultaten van de advertentie inkomsten rapporteerde is ze daar plotsklaps mee gestopt, om voortaan alleen nog maar kwartaalresultaten te publiceren. Alsof daarmee alles beter zou worden…

In onderstaand staatje staat de procentuele daling van de inkomsten uit vacature advertenties van de maand/kwartaal; vergeleken met de inkomsten uit diezelfde maand/kwartaal in het voorafgaande jaar.

En dat geeft voor de afgelopen maanden onderstaand beeld voor de rubrieksadvertenties van vacatures:

  • April 2008: -20,0%
  • Mei 2008: -23,9%
  • Juni 2008: -25,4%
  • Juli 2008: -29,1%
  • Augustus 2008: -33,6%
  • 4e kwartaal 2008: –47,5%
  • 1e kwartaal 2009: –62,0%

Is er iemand die een verontrustende trend ziet?

Overigens draait Gannett nog steeds met winst ook al is die winst met 56% gekelderd in vergelijking met het 1e kwartaal van 2008.

Maar je vraagt je toch af hoe lang dat nog duurt als de helft van de totale omzet uit advertentie-inkomsten afkomstig is. Dat voorspelt dus weinig goeds voor de nabije toekomst.

En dan wordt de vraag toch weer actueel: wat gaat er met Careerbuilder gebeuren…

Geef een reactie

1 Comment