Ik worstel maar kom (nog) niet boven

Ik ben op dit moment druk bezig de laatste hand te leggen aan de wireframes en het ontwerp van RecruitmentMatters, next generation. Maar ik loop tegen een probleem aan die ik alleen maar via de wisdom of crowds kan oplossen.

Het gaat om de hoeveelheid informatie die u/jij, de lezer, wenst te zien op de homepage, of als je zoekt naar blog postings op RecruitmentMatters. Want hoewel ik een razende bloglezer ben, is dat nog altijd niet maatgevend.

Het gaat me dus om een scherm waar de bezoeker meerdere blog postings onder elkaar kan zien. En wat vindt die bezoeker nou relevante informatie in relatie tot die blog postings?

Ik heb drie varianten die ik graag wil voorleggen:

  • De minimalistische variant
  • De tussenvariant
  • De maximalistische variant

De minimalistische variant
In deze variant staat de content van de posting centraal, er wordt zo min mogelijk informatie gegeven en er worden geen actiemogelijkheden (uitgezonderd Lees verder) geboden:

image Bovenstaand voorbeeld is van Usarchy.

Een publicatiedatum en het aantal reacties wordt getoond. Op het aantal reacties kan overigens worden geklikt. En dat is het. De minimalistische variant. Alle focus is op de content.

De tussenvariant
Deze variant toont de content maar biedt daarnaast aanzienlijk meer informatie over die content en meerdere actiemogelijkheden:

imageBovenstaand voorbeeld is van Frankwatching.

De auteursnaam (in dit geval namen) worden getoond, het aantal reacties, het aantal stemmen op het artikel en het aantal views.

Auteursnaam, aantal reacties is aanklikbaar, er kan op het artikel worden gestemd.

Als lezer moet/kan je je aandacht verdelen tussen de content en informatie over de content (populariteit, kwaliteit).

De maximalistische variant
Ook deze variant toont de content, maar daarnaast is een groot aantal andere informatie elementen en actiemogelijkheden aanwezig:

image De auteursnaam, de rubriek, de waardering, het aantal reacties en aantal views worden getoond.

Autersnaam, rubriek, aantal reacties, reactiemogelijkheid, printmogelijkheid en een range aan stemmogelijkheden zijn aanwezig voor actie.

Voor de lezer is er dus erg veel potentiele afleiding als gevolg van het grote aantal actiemogelijkheden.

De vraag
Drie voorbeelden maar natuurlijk eindeloos veel meer mogelijkheden. Vandaar mijn worsteling. En mijn vraag aan jou:

Wat wil jij aan informatie en actiemogelijkheden zien als je de artikelen op de homepage van RecruitmentMatters bekijkt?

Vertel het me!

Alvast bedankt

Geef een reactie

24 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Jos:
    De lezer kan het helemaal zelf gaan bepalen. Zowel voor een lijst van artikelen als voor een artikel. Volledig naar eigen inzicht in te richten. Met daarbij ook een tweetal snelkeuzes: Eenvoudig en Uitgebreid.

    Nou, als dat geen vrijheid biedt dan weet ik het ook niet meer. En voor geregistreerde gebruikers wordt een wijziging ook direct vastgelegd bij zijn/haar profiel. Wel zo makkelijk… denk ik.

  • Marc Drees
    says:

    @Lodi:
    Dat hoor ik helemaal graag. De reader is m.i. de plek om blog postings te lezen; ik heb dan ook een bloedhekel aan elk weblog wat mij dwingt om naar de site te gaan. Voormij is dat meestal al een reden om het artikel niet te gaan lezen.

    De enige reden waarom weblogs dit doen is om traffic cijfers te tonen en reclame aan lezers op te dringen. Een volledig gebrek aan creativiteit en een slechte service aan de lezer.

    De reden voor verandering is veel breder, omdat het huidige jasje knelt; onder meer in verband met het aantal blog postings per dag en het totale volume aan blog postings wat ondertussen beschikbaar is (bijna 3.000).  En daarnaast om een groter aantal bloggers te faciliteren en een breder palet aan diensten te kunnen bieden.

    En natuurlijk omdat als je twee wordt die luier eindelijk wel eens af kan.

  • Lodi Planting
    says:

    Ook ik vind de huidige opzet goed, maar ik lees net als Ruben @ Freep de artikels via mijn reader. Ik denk dat er aan elke vorm voor- en nadelen zitten. Heb je tot noch veel commentaar gekregen over de huidige lay-out? En is dat de reden dat je dat wilt veranderen?

  • Marc Drees
    says:

    @Jak:
    Nadenken <-> Internet? Ik zou graag willen dat iedereen zijn gedachten eerst goed ordent alvorens een reactie te plaatsen. Maar dat gebeurt niet altijd. En nee, het is niet de bedoeling dat je de geschiedenis gaat herschrijven; dus er dient een redelijke termijn te zijn waarbinnen een reactie nog wel kan worden gewijzigd.

    Een reactie terugtrekken kan wat mij betreft altijd. Het is jouw reactie, en het is een electronisch medium. Het kan, dus het mag.

  • Jack Greebe
    says:

    @Marc
    Ik ben het nu juist niet eens met het aanpassen of verwijderen van reacties. Denk na- lees- en denk dan nog eens goed na of datgene dat je wilt plaatsen klopt, terecht is, en kan. Als je te pas en te onpas je reacties kan bijstellen, aanpassen of verwijderen, kun je een redelijke wildgroei van losse flodders verwachten. En een typfout? Jammer dan, zolang de booTschaap maar overkomd!  Tog?

  • Marc Drees
    says:

    @Kees:
    De goede dingen behouden en daarnaast het nodige verbeteren. Dat is de missie die ik mezelf heb gesteld. Daarbij knelt het huidige design in verband met het aantal artikelen wat dagelijks verschijnt. Er moet dus een aanzienlijk betere zoekfunctie komen en meer toegangsmogelijkheden tot de content.
    En dan zijn er nog de talloze details die altijd beter kunnen. En hopelijk beter worden, maar daarvoor zal ik zeer regelmatig bij de belangrijkste mensen aankloppen; de lezers van RecruitmentMatters. Hoe meer reacties, hoe beter ik verwacht de nieuwe site aan te kunnen laten sluiten op de daadwerkelijke behoefte

  • Marc Drees
    says:

    @Jos:
    Ik weet niet wat Joomla heeft, maar het gaat me gezien de reacties vooral om het vergaand kunnen personaliseren van grote delen van de presentatie van RecruitmentMatters. Waaronder met name, maar niet uitsluitend, de informatie en actiemogelijkheden rondom de blog posting.

    Het verbeteren van typefouten is zeker een mogelijkheid. Maar ik wil gebruikers ook de gelegenheid geven een reactie terug te trekken. In zo’n geval zal er een vermelding zijn dat er een reactie van de betreffende commentator is geweest maar dat deze door deze persoon is verwijderd. Het kan een stream aan reacties minder logisch maken, maar van wie is die reactie nou eigenlijk?

  • Kees
    says:

    Redesign de site niet te drastisch, ik vind de site momenteel best transparant, je kunt topics en blogs vrij snel vinden, gebruiksvriendelijkheid is volgens mij het belangrijkste van een website. Ik breng sinds ik de site heb ontdekt dagelijks een bezoek, chapeau!

    Kees Koolmees
    Storm Professional

  • jos
    says:

    @Marc
    De bezoeker zelf laten kiezen, zoiets als wat joomla heeft met template chooser, lijkt inderdaad wel ideaal. En het wijzigen van de reactie zou idd ook wel fijn zijn. Al was het maar om je eigen type fouten te corrigeren.

  • Marc Drees
    says:

    @Gijs:
    En dat is wat ik op basis van de reacties ook zeker van plan ben! Althans voor die bezoekers die willen kiezen. Voor de alle andere bezoekers wil ik een zo goed mogelijke ervaring bieden die een balans is tussen content en actiemogelijkheden.

    Klinkt simpel, is het helaas niet…

  • robert
    says:

    @marc Hoezo de content blijft toch gelijk?

    Immers een posting blijft en posting en volgens mij hebben we t nu over design, functionaliteit en usability..

    Maar stiekem ben ik het wel eens met Jack, oude stijl is prima, daarom lees ik op zondag ookd e krant 🙂

  • Jack Greebe
    says:

    Ik ben eigenlijk best tevreden met de huidige opzet. Ik laat mij meestal leiden door de gekozen titels, en meest recente reacties aan de rechterzijde. Om eerlijk te zijn zie ik het huidige recruitmentmatters als één van de prettigste, scanbare blogs. Gewoon lekker doorgaan dus, wat mij betreft!

  • Marc Drees
    says:

    @Robert:
    Een klein…. stapje te ver!
    Ik heb het over content, moet ik nou ook nog het design flexibiliseren?

    Een aandachtspuntje voor het hieropvolgende redesign van RecruitmentMatters.

  • Marc Drees
    says:

    @Robert:
    Er is natuurlijk geen noodzaak tot registreren, en daarnaast zijn er absoluut een aantal andere voordelen die geboden gaan worden. Waaronder het eigendom en beheer over de eigen reacties; een issue waar ik al langere tijd mee worstel. En waar ik veel meer controle aan de makers van die reacties wil bieden dan nu het geval is. 

    Op andere voordelen kom ik later nog terug, maar het gaat daarbij vooral over het op maat maken van RecruitmentMatters voor de eigen behoefte.

  • robert
    says:

    waarom een extra drempel opwerpen? Zeker als jij er verder ook geen informatie mee wint, is dat niet zoiets als lezertje pesten?

    Er zullen nog meer meerwaarden moeten zijn voor een ‘nutteloze’ inlog, en daarnaast voorkeurinstellingen kunnen toch ook in iets van cookies worden opgeslagen?

  • Marc Drees
    says:

    Dat is dus al gezellig aan het worden… Laat ik dan een andere mogelijkheid proberen:

    Stel dat je je als bezoeker van RecruitmentMatters kan registreren, en vervolgens een variant van je voorkeur kan kiezen of samenstellen?

    Zou dat de ideale optie zijn of is dat weer te complex?

    Registratie zou dan overigens uitsluitend op basis van een (nickname), e-mail adres en wachtwoord zijn.

  • Kees
    says:

    De tussenvariant biedt ten opzichte van de minimale variant  net wat meer informatie en mogelijkheden en heeft mijn voorkeur. Je doelstelling is toch dat mensen snel de berichten kunnen scannen en dan een keuze maken.
    De mogelijkheden uit de maximale variant zie ik graag op de vervolgpagina.

  • Ruben @ Freep
    says:

    Ik zou gaan voor variant minimalisatie, maar dan het datumblokje vervangen door een foto van de blogger en koppelen aan zijn/haar profielpagina. Vind de datum bij een blog in eerte instantie niet belangrijk, zeker omdat ik dit blog lees via de reader en elke dag bezoek.