De zekerheidszeepbel doorgeprikt

Het aantal zzp’ers neemt toe. Vandaag de dag staan er in ons land om en nabij de 1.000.000 zzp’ers ingeschreven bij de KvK. Volgens MKB Nederland groeit dit aantal explosief en zullen we eind 2010 ruim 2.000.000 kleine zelfstandigen. Dat betekent dat bijna 15% van de Nederlandse beroepsbevolking het werken in loondienst vaarwel zegt.

Maar, wacht eens, het was toch recessie?!

Een ogenschijnlijk moeilijke markt en weinig bereidheid bij banken te investeren schrikken blijkbaar een klein leger niet tegen het voor zichzelf te proberen. Levert het onderwijs dan nu opeens slimmere creatievere mensen op? Zijn we wanhopig of is er iets anders aan de hand?

Steeds meer werkgevers gebruiken of misbruiken de recessie als kapstok om een reorganisatie door te voeren. Winstgevende bedrijven geven aan in zwaar weer terecht te komen als ze geen mensen mogen ontslaan en veel ondernemingsraden missen de financiële slagkracht dit te testen. We zien daarom nu een aantal maal bedrijven die net ontslagrondes achter de rug hebben zwarte cijfers in het jaarverslag publiceren. Employer brands, maar ook het vertrouwen in de werkgever, lopen hiermee een enorme deuk op.

Inkomenszekerheid is een belangrijk deel van de deal die je met een werkgever sluit. In ruil daarvoor help je je werkgever winst te maken en te groeien. Wanneer je het gevoel hebt dat je wel winst helpt maken maar dat je daar niet de zekerheid voor terug krijgt die je kocht met arbeid, is de angst voor ondernemen op eens een stuk minder reëel. Waarom zou je immers niet proberen de winst die je werkgever binnenhaalde zelf op te strijken? De onzekerheid is inmiddels niet veel groter meer dan wanneer je in het huidige klimaat in loondienst werkt.

Employer branding is niet alleen een knappe wervingscampagne, het is een goede deal. Waarom blijven werknemers eigenlijk nog bij jou werken??

Geef een antwoord

7 Comments
  • Marco Hendrikse
    says:

    @Marc: recruitment staat inderdaad gelijk aan marketing. Maar ook in HR kun je dus marketingprincipes toepassen. Zeker als je kijkt naar arbeidsvoorwaarden (op maat). Maar waarom ook niet doortrekken naar functie-inhoud (wil je het hele pakket of slechts een onderdeel?), promotiebeleid (up of cross-sell ig verticale of horizontale promotie?), interne communicatie, etc.

  • Marco Hendrikse
    says:

    Die laatste zin van deze post vind ik een zeer belangrijke. Wat biedt een werkgever? Vandaar ook vaak mijn pleidooi voor meer marketing in HR. Kijk naar de wensen en eisen van’klanten, in dit geval dus medewerkers. Wat hebben zij nodig? Waarmee los je hun probleem op? Vaak kom je dan ook uit bij maatwerk. De een wil meer vrije dagen. De ander liever een hoger pensioen. Het begint in ieder geval met luisteren en aandacht.

  • Bas van de Haterd
    says:

    Eeh, één artikel is niet iets om op blind te varen 🙂

    Even de KVK database erop na geslagen

    Ondernemingen (dus geen stichtingen/verenigingen), economisch actief met 1 persoon werkend:

    Op basis van uw selectiecriteria zijn er 525.129 organisaties gevonden

    Like I said, geen miljoen, echt niet. Dat zijn alle ondernemers die voor het gemak even op een hoop worden gedaan zodat het groter en belangrijker overkomt 🙂

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Thomas: 1.000.000 ondernemers, kleine nuance t.o.v. 1.000.000 ZZP’ers is het volgens mij toch?

    Maar je hebt gelijk. De verdere versoepeling van het ontslagrecht en de eenvoud waarmee we in Nederland ontslagen op economische gronden toekennen zijn een grote reden waarom steeds minder mensen in loondienst zullen gaan werken. De schijnzekerheid is op deze manier iets waar men op terug gaat komen. Dan trek ik mijn eigen pad wel. Een onverwacht neven effect van het eeuwige gezeik over ontslagrecht (lijkt me fantastische case voor Freakonomics) 🙂