Ik ben druk bezig met het opstellen van een lijst met vragen over technologische, economische en demografische ontwikkelingen en hun impact op partijen (overheidsdiensten, uitzendbureau’s, wervings & selectie bureau’s en vacaturesites) binnen de arbeidsmarkt.
Deze vragen leg ik begin volgende week voor aan een serie Forrester analisten. Die vervolgens natuurlijk met intelligente antwoorden moeten komen. Want anders is het allemaal verspilde moeite geweest…
Zijn er in dit kader onderwerpen die je altijd al had willen stellen (aan een Forrester analist) maar nooit hebt durven vragen? Of is er een brandende vraag waar je op dit moment mee zit?
Dan is nu de kans om die vraag te stellen. Schroom niet, want hoe meer zielen, des te meer vragen. En hopelijk vervolgens des te meer inzicht.
Alvast bedankt! En het betekent natuurlijk ook dat ik over enkele weken (jawel, het duurt even. Maar als het goed is heb je dan ook wat) van de resultaten verslag zal doen.
kelly en lissey
says:hallo:)
wij zijn met een pp voor economie bezig en toen vonden we uw site.
zou u hier wat over kunnen vertellen?
Beschrijf de conjuncturele situatie van Nederland op dit moment.
Ik denk hierbij aan: de werkloosheid, de groei van de economie, de rentestand, het begrotingstekort, de inflatie, de import en export en de aandelenmarkt. Leg van elk onderdeel uit waarom dit zo hoog/laag is.
Geef aan of deze situatie (dus alle voorgaande variabelen samen) tot conjuncturele of structurele werkloosheid kan leiden. Leg ook uit waarom je dit denkt. Ik wil dus ook in je antwoord duidelijk zien dat jij het verschil weet tussen de vormen van werkloosheid.
groetjes kelly lissey
Marc Drees
says:@Peter:
Natuurlijk! Zou een mooie pan zijn om eerst om bijdrages te vragen zonder hiervoor een tegenprestatie te bieden…
Maar je moet nog even geduld hebben; de vragen moeten nog geconsolideerd en ingediend worden; en dan duurt het vast ook nog wel ‘even’ voordat ik een antwoord heb.
Peter
says:@ Marc Drees
Worden de resultaten van je onderzoek gepubliceerd???
janine
says:Beste Mark,
Ik zou graag willen weten hoe de analisten over vijf of tien jaar de toegevoegde waarde van uitzendbureaus zien.
Zullen uitzenbureaus zelf een grote speler zijn op internet (sociaal netwerk, vergaande samenwerking met zoekmachines) waarbij ze opdrachtgevers en kandidaten zoveel mogelijk faciliteren in hun zoektocht, door veel informatie prijs te geven en ‘matchable’ te maken?
Of zullen ze hun dienstverlening persoonlijk houden en slechts zelf gebruik maken van de vergaande mogelijkheden tot digitaal matchen op langere termijn?
Alexander Crépin
says:Een schot voor de boeg:
– is straks 1 baan de norm of dienen we meerdere werkgevers tegelijk?
– werken tot 65 jaar en ouder, gaan werkgevers daar echt invulling aan geven en zo ja hoe?
– werken van 20 tot 65 jaar betekent een gigantische employability uitdaging, welke rollen voorzien zij daarbij voor werkgevers, werknemers, de overheid en “Brussel”?
– in welke mate voorzien zij in de toekomst een rol voor het traditionele kantoor als werkplek?
– hoe kijken zij aan tegen arbeidsmobiliteit binnen Europa?
– welke verdienmodellen zien zij in de recruitmentbranche in relatie tot de opkomst van sociale netwerken?
– welke ontwikkelingen voorzien zij voor zoekmachines bij het vinden van talenten en in het profileren van vacatures?
– heeft het papieren CV nog toekomst en zo ja welke en voor wie?
– welke rol gaat alumni management spelen bij retentie van (schaars) talent?
– Welke kansen en bedreigingen zijn er voor het MKB op de arbeidsmarkt waar alles en iedereen online is?
– In welke mate verwachten zij dat de demografische ontwikkelingen de loonkosten zullen verhogen en de internationale concurrentie positie zullen beïnvloeden?
– Talent Acquisition Management, Talent Relationship Management, Recruitment of ………?
Je begrijpt zo kan ik nog wel even doorgaan, maar uit de losse pols zijn dit een paar vragen waarover het brein gebroken kan worden.
Succes en ik hoor graag de uitkomsten.
Ruben @ Freep
says:Wat leuk dit 😉
Zat net met de werkeloosheidcijfers in Amerika te spelen en dan zie je de enorme steile stijging van de werkeloosheid. Als je in de achtbaan zit krijg je na een dergelijk stijging meestal een heel steile daling. Geldt dit ook voor de arbeidsmarkt? Voorbeelden uit het verleden?
Marina
says:Bedrijven zullen in het kader van een recessie al snel het middel reorganisatie inzetten. Is het verstandig om dan je salesapparaat te halveren en om je recruitmentafdeling op te heffen? Ik ben benieuwd wat analysten hier van vinden. Mijn werkgever heeft dit gedaan (zelf ook op straat gezet als corporate recruiter) en ik denk dat ze over twee jaar grote problemen krijgen als de arbeidsmarkt weer aantrekt in een nog krappere arbeidsmarkt. Direct dan de volgende vraag, verwachten analysten dat de arbeidsmarkt inderdaad weer aantrekt over twee jaar en dat deze arbeidsmarkt dan nog krapper zal zijn dan in 2007, begin 2008?
Bas van de Haterd
says:Simpele vraag: hoeveel ZP’ers (als percentage van de beroepsbevolking zijn er nu eigenlijk in verschillende landen (b.v. de USA t.o.v. Europa) en hoe zien ze die ontwikkeling?
Mathijs van der Kooi
says:Hoi Mark, erg goed initiatief!
Mijn vragen:
Als we kijken naar de trend dat mensen in dienst steeds sneller jobhoppen, het aantal ZZP’ers toeneemt en als je naar een steeds op individu gerichte samenleving kijkt ben ik benieuwd wat dit voor effect zal hebben op de manier waarop werkgevers en opdrachtgevers omgaan met deze veranderende werksituatie.
Verder ben ik natuurlijk geinteresseerd in welke richting werving en selectie bedrijven (ook zoals Myler, die zich richt op bemiddeling van ZZP’ers) zich moeten innoveren om zich optimaal aan de veranderende werksituatie te kunnen aanpassen.
Succes volgende week!