Linkwell: een ‘netwerk’ zonder meerwaarde

Logotype Linkwell Reed Business heeft een fors aantal ‘zakelijke’ magazines zoals Elsevier, FEM Business, P&O actueel; maar ook minder bekenden als ControllersMagazine, Overheidsmagazine, Nursing.nl. Zorgvisie. Onder anderen. En een beetje zakelijk magazine kan tegenwoordig niet zonder website.

Maar wat is het verdienmodel van die bladen (naast abonnementen) en de sites? Natuurlijk! Advertenties. En een groot deel van de advertentie-inkomsten zijn (of waren): vacatures.

Onder de naam Linkwell heeft Reed Business nu blijkbaar de verschillende advertentie verkoop inspanningen van de verschillende bladen/sites samengebracht. Een logische saneringsslag gezien de ongetwijfeld sterk teruglopende advertentie-inkomsten.

Maar Reed Business voelt zich blijkbaar genoodzaakt om deze saneringsronde als een voordeel voor werkgevers te presenteren:

Linkwell is de nieuwe naam van Reed Business Recruitment, het niche-recruitmentnetwerk van Reed Business, de grootste B2B-uitgever van Nederland. Via het Linkwell-netwerk vinden werkgevers de hoger opgeleide professionals die ze zoeken

Ja, snap ik, maar kon dat voorheen dan niet? Wat biedt Linkwell mij meer dan Reed Business Recruitment mij hiervoor bood?

En wat wordt er met het netwerk bedoeld? Heb ik als werkgever in de zorg iets aan het Linkwell netwerk buiten de zorgspecifieke verticals? Volgens Reed Business wel:

Linkwell verenigt Reed Business niche-websites die zich richten op verschillende niche-markten als bouw, zorg, finance, ICT, hoger management en overheid

Ja maar wat verenigt Linkwell dan? Daar komt zelfs Jos Swinkels (uitgever Linkwell) niet goed uit:

Het grote voordeel van het netwerk van Linkwell is dat je er niet alleen bezoekers treft die actief op zoek zijn naar een nieuwe baan, maar juist ook de latente kandidaat, die vaak zeer geschikt is, maar erg moeilijk te vinden.

Ahh, de latente kandidaat. De overbekende eenhoorn wordt weer eens van stal gehaald. De Reed Business sites hebben die niet bestaande maar o zo waardevolle latente kandidaat…

Op de site van Linkwell worden nog een aantal voordelen genoemd:

  • Uw vacature wordt bekeken door hoger opgeleide kandidaten in uw niche
  • Vacatures staan dezelfde dag online
  • Eenvoudig vacatures plaatsen, bekijken, wijzigen en beheren
  • Sollicitaties en CV’s direct in uw mailbox
  • Vacatures staan 60 dagen online

Mijn hemel! Standaard functionaliteit wordt als voordeel aangeprezen…  Wat is dit voor onzin?

Ook leuk om te lezen:"
Wilt u nog meer exposure in uw niche? Dan kunt u middels een samenvatting van uw vacature in de vorm van een banenladder in het desbetreffende vakblad of magazine adverteren

Ja, de mensen struikelen over elkaar heen om die banenladder te bemachtigen…

Conclusie
Linkwell kan haar propositie op geen enkele manier duidelijk maken. En dat is ook niet zo vreemd. Want volgens mij is er geen enkele toegevoegde waarde in Linkwell te ontdekken boven de waarde van de individuele bladen/websites.

Er worden minder vacatures aangeboden en die trend zal zich voorlopig voortzetten. Zeker in print; waar de oplages schril afsteken tegen de bezoekcijfers van de geassocieerde sites. En waarbij de tarieven in omgekeerde richting schril afsteken bij de kosten van een advertentie op een site.

Dit alles maakt een rationalisering van advertentie verkoop inspanningen ongetwijfeld tot een logische en noodzakelijke stap. Ook bij Reed Business. Maar dat ze van deze noodzaak een deugd willen maken is wel heel erg vergezocht. Een eerlijk gezegd een beetje dom. In ieder geval op de manier waarop ze dat proberen te doen.

Geef een reactie

5 Comments
  • William
    says:

    Heb hier ooit gewerkt

    Grootste facade op de arbeidmarkt en een voorbeeld van
    mismanagement ( Stefano Verkooij )

    lijkt me leuk om reactie van jos te lezen hahahaha
    over de stant van zaken op dit moment

    bye bye linkwell

  • Marc Drees
    says:

    @Jos:
    Ik ben blij voor Linkwell dat er nog altijd voldoende bedrijven zijn die bereid zijn onevenredig hoge bedragen uit te geven voor vacature advertenties. En in de ‘netwerk’ illusie wensen te geloven.

    Verder stel ik voor over een jaar te evalueren wie er zo’n beetje het domst is. In de tussentijd zal ik vacatures gaan tellen op al die prachtige niche sites.

    Tot over een jaar.

  • Jos Swinkels
    says:

    Beste Marc,

    Dank voor je snelle reactie op de lancering van ons nieuwe merk, waar ik als uitgever verantwoordelijk voor ben. Gelukkig zien onze klanten wel de toegevoegde waarde van een netwerk als Linkwell. Veel van onze klanten hebben vacatures in verschillende niches. Een zorginstelling kan bijvoorbeeld specifieke zorg-vacatures hebben, maar ook op zoek zijn naar een financieel professional.  Dan is een netwerk als het onze ideaal.  En ja, ook omdat wij via de relevante en vaak gespecialiseerde content op de verschillende sites die latente kandidaat inderdaad kunnen interesseren.

     Linkwell verzorgt de verkoop van arbeidsmarktcommunicatie op de aangesloten sites. De overige advertising wordt gewoon door de salesorganisatie van Reed Business verkocht. Daar verandert met Linkwell helemaal niets aan. Van een saneringsronde is dus absoluut geen sprake. Om de lancering van Linkwell daarmee in verband te brengen is, om jou te citeren ‘wel heel erg vergezocht, en eerlijk gezegd een beetje dom’.