Brief schrijven

Beste (voornaam van contactpersoon welke gevonden is via website, vacature etc. Probeer hier de eerste humoristische noot in te leggen, door bijv. de voornamen van elke persoon binnen het bedrijf uit te schrijven),

Mijn naam is (ontwerper x, vul hier eigen naam in). Ik ben een (vul hier info over je opleidingsperiode, of specialisatie in) grafisch ontwerper, met ongeveer (tijdsaanduiding, reken hierbij stageperiodes en periode waarin je posters voor de balletvereniging maakte gewoon mee) jaren ervaring bij o.a. (vul hier 1 of 2 namen van bureau’s of ontwerpers waar je al dan niet zijdelings mee/voor of bij gewerkt hebt).

Al sinds (Zeg dat je het werk al lang kent, zo nodig liegen) ben ik bekend met jullie werk. Hierbij was ik al sinds het begin onder de indruk van (noem hier een bijzonder iets in het portfolio van het bedrijf. Al dan niet een los portfolioitem, of een eigenschap die gedeeld wordt door al hun werk. Voor inspiratie, bekijk de website) Het lijkt mij daarom ook erg (leuk, interessant, leerzaam, of ander bijvoeglijk naamwoord) om met jullie samen te kunnen werken, en ik zou graag een keer langs komen om mijn werk in persoon toe te lichten.

Om mijn portfolio en cv te zien:
– www.ontwerperx.nl
– www.linkedin.com/in/ontwerperx

Zo nodig ben ik ook te bereiken via:
0612345678 en
ontwerperx@ontwerperx.nl

En zo is er al een hele rij mails de deur uit 😉

Geef een reactie

7 Comments
  • Tessa Faber
    says:

    Ik sluit me bij de opmerking van Cees aan, voor het UWV prima, maar opvallen doe je er niet mee. Maar ik begrijp je lichte sarcasme, het wordt soms zo´n verplichting he…

    Maar het kan ook supertof zijn om te solliciteren, het is een spel waar je zelf iedere keer van kan leren.

    Als HBO grafisch ontwerpers nl. niet zo gewild zijn, zorg dan dat de wereld weet wie Danny Lelieveld is en waarom hij HET product is dat ze moeten hebben.

    Je bent immers fantastisch, toch 😉

    Voor een brief mag je het AIDA principe gebruiken:
    A = aandacht trekken
    I = interesse wekken
    D = desire / verlangen opwekken
    A = aanzetten tot actie.

    Over dat aandacht trekken…. een openingszin van een sollicitatiebrief is net zoals een openingszin in de kroeg.
    Met cliches en standaardzinnen red je het niet, want dan ben je gelijk al de interesse kwijt van de lezer. (of leuke meid in kroeg)
    Val met de deur in huis.

    Als er overigens gevraagd wordt om alleen per mail te solliciteren, mag je best vooral bellen om een goed doordachte vraag te stellen en zo alvast wat `naamsbekendheid` voor het merk Danny te creeeren… 😉

  • Cees
    says:

    Niet om mijn site schaamteloos te promoten, maar zou je hem eens willen bezoeken en me een berichtje sturen hoe jij hem vanuit gebruikers (Of Grafisch ontwerp) perspectief beoordeeld?
    Ik ben altijd op zoek naar feedback van werkzoekenden.

  • Danny Lelieveld
    says:

    ik zie dat ik me toch moet verklaren. Deze “formule” is niet echt de manier waarop ik het aanpak. Het verschilt echt per bedrijf, en ik lieg sowieso niet.

    Als er staat: Alleen solliciteren via e-mail, dan ga ik niet bellen. Maar anders bel ik na, of soms ook direct om wat sneller met de deur in huis te vallen.

    Wat op dit moment vooral een drempel begint te worden is het gebrek aan geschikte vacatures in het vakgebied. Veel Open sollicitaties dus. Grafisch ontwerpers (op hbo niveau) zijn niet echt gewild op dit moment. Maar de zoektocht gaat vooralsnog best goed 🙂

  • Jack
    says:

    Komt me wel bekend voor… volgens mij krijgt de gemiddelde kandidaat momenteel ook zo’n mail van werkgevers:

    Beste (anonieme) kandidaat,

    Ik kwam jouw CV tegen op … .Ik denk dat ik een mooie aanbieding voor je heb, want ik zie een hoop aanknopingspunten. Bel me even op 012-3456 789

    Met vriendelijke groet,
    recruiter X

    Alleen de bron nog invullen, en hop: telefoon roodgloeiend…toch?

  • Cees
    says:

    Als het je doel is zoveel mogelijk brieven versturen voor de WW is dit een prima aanpak.  Als je echt wil opvallen om een baan te scoren kun je misschien beter bellen?

  • Nathalie
    says:

    Hmm, handy briefje. ochtendje excellen, middagje mailmergen et voilá!
    Succes met je zoektocht, hopelijk levert het iets op!

    Nathalie