CSN conference: Jeremiah Owyang

Jeremiah OwyangDe eerste keynote van vandaag wordt gegeven door Jeremiah Owyang. Hij is Senior Analyst bij Forrester Research, blogger (hoewel minder interessant sinds hij bij Forrester werkt) en heavy tweeter.

Hij gaat het hebben over The future of the social web. Feitelijk dus een praatje met een plaatje over het Forrester rapport met dezelfde naam dat zo’n twee weken geleden is uitgekomen.

Tja, dat rapport had ik dus al gelezen; dit kan saai worden. Hoewel,  het rapport is wel een buitengewoon interessante roadmap. Dus wie weet; ik ga er toch maar even goed voor zitten.

Het gebruik van sociale netwerken groeit op een enorm snelle manier:

image

Waarbij Nederland ook nog eens een meer actieve gebruiker is dan de rest van Europa:

image

imageGoed, dan nu de future of the social web. En die bestaat volgens Forrester uit vijf (elkaar overlappende) periodes; waarvan we er eentje al zo’n beetje achter ons hebben.

Dit zijn ze:

image

Volgens Owyang is de ontwikkeling van social web is vergelijkbaar met de pre-Cambrian explosion; de snelle soortsontwikkeling tijdens het begin van het Cambrium. Wat overigens onzin is zoals ik als paleontoloog helaas weet. Maar laten we niet gaan bitneuken.

Era of social relationships
Dit is een periode waar we nu in zitten. We zijn connected en we delen informatie met elkaar. Maar deze connecties blijven binnen de groep en gaan niet over de groep/community heen. Walled gardens dus; alles gebeurt binnen de community. Voorbeelden zijn natuurlijk de sociale netwerken van vandaag: Facebook, Hyves, Twitter, etc.

Bedrijven moeten zichzelf dus promoten binnen elk netwerk waar hun doelgroep zit. Met een groei in het aantal netwerken levert dat de nodige problemen op.

Era of social functionality
Sociale netwerken gaan functionaliteit bieden (widgets, plugins). Voorbeelden zijn Facebook F8, OpenSocial, RSS en allerlei applicaties (denk bijvoorbeeld aan de LinkedIn applicaties als Tripit, WordPress, etc.)

Dit biedt natuurlijk mogelijkheden voor bedrijven die hun eigen widgets kunnen bieden die gebruikers op hun eigen profiel pagina kunnen zetten. Daarmee de walled garden van de corporate website doorbrekend.

Volgens Owyang worden deze applicaties belangrijker dan corporate websites. Dat betekent dus ook corporate wervingssites! Maak widgets, maak ze ‘sociaal’ en plaats ze op die sites waar jouw doelgroep zit!

Era of social colonization
Is ondertussen begonnen. En dat is waar je als gebruiker een eigen identiteit (denk aan OpenID) die je kan meenemen naar andere sites. Wat ik natuurlijk al heb dankzij mijn Flock browser; mijn social browser.

Een voorbeeld is dat je binnen Facebook kan blijven terwijl je op andere sites zit en daarmee andere sites kan beoordelen. En die beoordelingen worden ook zichtbaar voor jouw netwerk. En dat levert mij een akelig Beacon gevoel op. Maar voor corporate websites betekent het dat je dus beoordeeld kan worden vanuit een sociaal netwerk. Veel plezier…

Surfen wordt dus een vorm van gezamenlijke activiteit; merkwaardige gedachten. Dat geeft social recommendations, wat natuurlijk een enorme impact op marketing inspanningen zal gaan hebben.

Sociale netwerken en e-mail convergeren naar elkaar. Xobni is hier natuurlijk al een mooi voorbeeld van voor Microsoft Outlook.

En word of mouth wordt steeds belangrijker voor bedrijven en hun producten.

Era of social context
Met een begin in 2010. Waarbij je dus jouw profiel. voorkeuren, etc. kan delen met sites om ervoor te zorgen dat je een optimale ervaring wordt geboden. En dat betekent weer dat sites hier op ingericht moeten worden. Een gouden tijd voor developers. Ik hoor een einde aan de recessie in 2010…

Daarnaast kan je elke actie die je op een site doet al dan niet delen met jouw netwerk(en).

Het wordt een mooie tijd, in het theoretische plaatje. Een 1 op 1 interactie tussen site en bezoeker. Wat een genot. Mogelijk… En hoe zou dit eruit zien op een vacature- of wervingssite? Ik kan bijna niet wachten.

Era of social commerce
De periode van VRM breekt aan; oftewel Vendor Relationship Management. Het pet project van Doc Searls; een van de auteurs van The Cluetrain Manifesto. Waarmee eindelijk de voorspelde toekomst van de Cluetrain werkelijkheid zou worden; zo’n 20 jaar na de voorspelling ervan.

In essentie betekent het dat wij (the people) bepalen hoe producten er uit moeten gaan zien. CRM is uit, VRM is in. Dat wordt interessant!

Dus dat betekent dat ik aangeef aan een bedrijf dat ik beschikbaar ben en wat ik wil doen. En de bedrijven die mij nodig hebben kunnen reageren. Zie je de roadmap van personal branding al  voor je? Ik wel!

Maar vraag je eens af wat de positie van vacaturesites in dit verhaal nog is. We weten wat Monster probeert te doen; maar is dit te weinig, te laat? De komende jaren worden buitengewoon interessant binnen online recruitment. Zoveel is zeker!

Overzichtje
Laat ik er stiekem een plaatje tussendoor gooien:

image

Dat geeft toch de nodige informatie? Ik dacht het wel!

Owyang heeft lang geleden The irrelevant corporate website geschreven; en vandaag zegt hij: Shatter your corporate website. Dus zoveel is er nou ook weer niet veranderd.

Conclusie
Interessant verhaal, goede en soepele spreker. Ik heb er niets van opgestoken, maar dat is omdat ik zijn verhaal al voor die tijd heb gelezen. Het verhaal is uitstekend!

Nou, ik ben wakker en enthousiast. Op naar de volgende keynote speaker.

Geef een antwoord

8 Comments