CSN Conference: Paul Harrison

Paul Harrison De tweede break-out sessie in de recruitment track wordt gegeven door Paul Harrison, CEO van Carve Consulting. Ik heb Harrison eerder horen spreken en ik was toen onder de indruk.

De titel van zijn praatje is: How can brands survive and thrive on… Hmm… stippeltjes. Dat betekent vaagheid. Maar gelukkig geeft de subtekst meer duidelijkheid: Listening to the conversation: how can brands survive and thrive on the collaborative web? Dat klinkt interessant; en ik ben er klaar voor.

Waarom moeten organisaties participeren? Omdat ze al participeren; of ze het willen/weten of niet.

Organisaties moeten participeren vanwege het ‘beschermen’ corporate/employer brand.  Als je niet actief participeert zullen andere je brand definieren. Angstige gedachte; maar zeer waar.

Als je als organisatie participeert, participeer dan echt. Maak niet een Twitter account zonder iets te melden, een Linkedin of Facebook groep zonder daar regelmatig dingen te doen. Dat is erger dan niets doen.

Maar sociale media zijn prachtige mogelijkheden om relaties te bouwen met kandidaten en/of klanten. Via conversaties.

Organisaties worden allemaal glazen huizen en ze kunnen het niet beheersen.

En dan nu de 10 commandments van Harrison:

  1. Start listening. Radian6 is een tool om conversaties te volgen waar Harrison een korte documercial aan wijdt. En ik moet zeggen, indrukwekkende tool!
  2. Get involved. Now. Blijf niet praten over sociale media, ga ze gebruiken.
  3. Claim your name. Oftewel registreer je bedrijfsnaam bij alle sociale meda
  4. Hire a ‘Twintern’. Een social media digital native die luistert en communiceert over de sociale media waar over jouw bedrijf
  5. Follow, don’t lead. De wereld heeft niet nog een branded community of PR blog nodig. Ga naar de plaatsen waar jouw doelgroep(en) zijn.
  6. Social comes from the bottom up. Dus ga als organisatie leren om je eigen medewerkers te vertrouwen. En geef je medewerkers richtlijnen mee om te voorkomen dat echte geheimen buiten komen te liggen. Overigens zijn er zelden al teveel echte geheimen. We zijn alleen van nature nogal geheimzinnig.
  7. Get ready to say the hardest word. En dat is natuurlijk: sorry, we fucked up.
  8. Crowd source.
  9. Review your PR. Vergeet je traditionele PR regels.
  10. Think mobile.

 

Aanstekelijk enthousiasme, oprechte passie en fantastisch veel voorbeelden. Die ik niet heb meegenomen omdat ik Harrison niet kan bijhouden. Ik heb weer van hem genoten. He knows his stuff.

Geef een reactie

5 Comments
  • Marco Hendrikse
    says:

    @Alexander: misschien is dan ook de uitspraak die George Colony, CEO van Forrester, afgelopen week deed in zijn weblog wel iets voor je: “Social is like sex. It’s fun to talk about and read about, but you can’t truly comprehend unless you do it.”

  • Alexander Crépin
    says:

    Marco.
    Helaal eens met punt 2. Ik geef in een van mijn trainingen het voorbeeld van leren zwemmen. Dat leer je niet door er over te lezen en er over te praten!!
    Sociale media is een kwestie van doen. Vooral niet te lang wachten, want we zitten in wezen nog in het stadium van leren door te experimenteren. Dat betekent dat fouten maken eigenlijk nog niet direct dodelijk is. Over een tijdje zal dat anders zijn. Dan wordt leergeld veel duurder betaald denk ik.

  • Marco Hendrikse
    says:

    Interessant die Harrison. Ik zal hem eens iets beter gaan volgen.

    Vooral punt 2, want daar begint het mee – ga sociale media gebruiken – en punt 5 zijn zeer belangrijk. Als organisaties eenmaal beginnen met sociale media willen ze iets van zichzelf. Zelf het wiel uitvinden. Een eigen community, met een heuse communitymanager. Niet nodig dus. Ken je doelgroep, weet wat deze doelgroep beweegt en waar deze zich beweegt. En wordt daar actief.

    @ Marc: Dank voor je bijdragen over CSN!