CSN conference: Urs Grasser

Urs GrasserNa Owyang is het nu de beurt aan de tweede keynote speaker: Urs Grasser (Executive Director Berkman Center Hardvard University). Zo, da’s een mondvol…

Hij onderzoekt en publiceert over digital natives en hoe bedrijven met de nieuwe generatie om kunnen gaan. Ahhh, een Gen X of babyboomer die met en vergrootglas naar Gen Y kijkt. Dat vind ik interessant. De titel van zijn praatje is: When Digital Natives enter the workforce

Oftewel ben je als bedrijf klaar om die digital natives te ontvangen.

Digital natives zijn anders dan de rest van de wereld, de digital immigrants. Het gaat daarbij vooral dat digital natives het als een levensvoorwaarde zien om toegang te hebben tot technologie en internet. En de manier waarop zij (met elkaar) communiceren en informatie delen.

De gezamenlijke cultuur van digital natives geeft kansen en uitdagingen (risico’s) voor bedrijven.

Digital natives
Zijn anders, op allerlei manieren. Ze zijn always connected, op de een of andere manier. Ze IM’en met meerdere mensen tegelijk, verzenden SMSjes zonder te kijken. Ze weten meteen hoe die nieuwe telefoon werkt. En hun leven staat voor een niet onaanzienlijk deel online.

En dit zijn kenmerken van digital natives volgens Grasser:

  • Altijd online
  • Meerdere identiteiten
  • Veel persoonlijke informatie online
  • Een cultuur waarin gedeeld wordt
  • Creators (zie ook presentatie van Owyang)
  • Peer to peer samenwerking, online activisme
  • Leren terwijl je aan het browsen zijn
  • Natuurlijke multitaskers

Delen van informatie
Digital natives zijn Creators; ze delen ongelofelijk veel informatie online:

  • 75% tieners in VS hebben profiel(en) op social netwerken
  • Plaatsen video’s en foto’s
  • Bloggen en reageren ook op blogs

Maar dat betekent dat digital natives ook allerlei informatie van het bedrijf waar ze werken online zullen delen. Reputation management wordt dus een uitdaging, om het maar zacht te zeggen. En we weten natuurlijk al van de nodige ontslagen als gevolg van een al te naief delen van gevoelige informatie.

Het is zelfs ‘fashionable’ om informatie te lekken. Zo is WikiLeaks is een site waar mensen vetrouwelijke informatie lekken…

Bedrijven die daarom sociale netwerken verbannen van de werkvloer hebben niet het juiste antwoord op het probleem. Er zal over het bedrijf online worden gesproken; of het nu op werk of daarbuiten gebeurt.

Informatieverwerking
Hoe gaan digital natives om met het selecteren, evalueren en verwerken van informatie:

  • Hierarchie is geen criterium; ze gaan af op reputatie/ratings, aanbevelingen/recommendations en peer reviews
  • Short cuts om de kwaliteit van informatie te beoordelen (kleur van de website…, hoeveelheid tekst op een web pagina)

Social networking tools voor bedrijven wordt een noodzakelijkheid om ervoor te zorgen dat digital natives zich maximaal kunnen ontplooien en bedrijven dus maximaal voordeel uit de nieuwe manier van het verwerken van informatie kunnen halen.

Peer collaboration/community building
Verder is samenwerking met peers iets wat een natuurlijk onderdeel van digital natives is. Bedrijven die hiermee optimaal omgaan kunnen hier enorm voordeel uit halen. Hoe vaak staan er tenslotte geen schotten tussen afdelingen? Walled gardens die met de nieuwe mentaliteit kunnen worden open gegooid.

Digital natives zullen echter ook onfatsoenlijke of onaangename zaken van bedrijven met peers delen. Binnen en buiten het bedrijf. En dat betekent dat een onbeschofte manager wel eens een heel korte levensduur kan hebben. Hoera!

Conclusies
De gezamenlijke cultuur van digital natives geeft kansen (en uitdagingen/risico’s) voor bedrijven. HR afdelingen en recruiters die de fundamentele verschillen van digital natives niet begrijpen zullen de haren bij bossen uit het haar trekken.

Bedrijven (inclusief HR/recruiters) die wel een aantrekkelijke werkplek voor digital natives weten te realiseren kunnen de vruchten ervan plukken!

Geef een reactie

2 Comments