Recessie dwingt tot nieuwe business modellen

lifebeltEen recessie en een groeiende werkloosheid zet business modellen binnen online recruitment onder druk. Er zijn minder werkgevers met vacatures, en die resterende werkgevers zijn minder bereid te betalen om hun vacatures te publiceren.

Een akelige positie voor aanbieders van online recruitment diensten. Tenzij je de boel omdraait en betaaldiensten voor werkzoekers gaat aanbieden. Want daar zijn er ineens een heleboel van. En ze zijn allemaal actief op zoek naar een baan. Een buitenkansje!

Niet uniek
Nu zijn er altijd al ‘premium’ diensten geweest zoals TheLadders en Lintberg die in ruil voor (een gevoel van) exclusiviteit de werkzoeker laat betalen. Of CV carpet bombers. Of CV ghost writers.

Maar deze partijen moeten (met lede ogen?) toezien hoe er steeds meer kapers op de kust komen.

Want traditioneel presenteerden aanbieders van online recruitment diensten de rekening aan werkgevers/intermediairs. De werkzoeker voor diensten laten betalen is altijd als een no-go area beschouwd.

Tot op heden. Want het barst van de werkzoekenden die naarstig op zoek zijn naar een baan. Enkele maanden geleden werden deze ‘actieve’ werkzoekers nog als moderne leprozen gezien. Want er moest wel een vlekje aan zitten als ze geen baan hadden. De queeste was altijd om de kwalitatief veel betere ‘passieve’ werkzoeker te vinden. Lachwekkend, maar waar.

Maar die arrogantie is verdwenen. Er moet tenslotte overleefd worden. En je kan ook geld verdienen aan leprozen. Dus duiken er allerlei betaaldiensten voor werkzoekers op. Van vacaturesites die ongetwijfeld in zwaar weer verkeren.

Vooral CV beoordelingen zijn populair; want die worden tegenwoordig door Jobster, Careerbuilder en JobFox geboden. Maar een enkeling gaat al een stuk verder. Ik wil in dat verband twee voorbeelden behandelen; JobFox en Workthing+.

JobFox
JobFox is een Web 2.0 vacaturesite die gebruik maakt van matching. En als vacaturesite weinig succesvol lijkt te zijn. En al enige tijd b ezig is met een groeiend aantal betaaldiensten, waaronder een Advantage Membership, voor $ 29,99 per maand:

image

Je vraagt je toch af wat je hier nou werkelijk voor krijgt. Want al dit soort diensten zijn natuurlijk 100% geautomatiseerd. En hoe kan ik dan extra aandacht verwachten richting een werkgever? Nee, dat is lariekoek.

En een JobFox Professional Web Page? De zoveelste webpagina bij een site? Ik heb al een webpagina bij JobFox, VisualCV, LinkedIn, Xing, Facebook, etc. Moet er nog eentje bij? En waarom is deze pagina dan beter dan de standaard pagina waar JobFox zoveel opheft over maakt(e)?

En dan hebben ze ook nog het JobFox Deluxe Resume Package. Oftewel CV ghost writing:

JobFox | CV schrijvers Alsof het niets is, $ 400 voor een CV! Maar volgens JobFox krijg je dan ook heel veel minder dan bij andere partijen… Maar ik mis een garantie op een baan; wat ik voor dat geld toch eigenlijk wel mag verwachten. Of niet soms?

Workthing+
Workthing+ is een Britse site die sinds kort betaaldiensten voor werkzoekers biedt. Voor een bedrag van GBP 29,99 per maand krijg je dit:

Workthing+ | Scope van diensten

Tja, je vraagt je toch af waar je voor betaald. Er zijn tegenwoordig allerhande tests op Internet te vinden; vertical search engines bieden het ‘gemak’ van vacatures op 1 plaats, broadcasten van vacatures is niet verstandig, salaris vergelijkers zijn overal te vinden, etc. etc.

Verder heeft Workthing+ duidelijk niet op zitten letten; tenslotte zijn er nu ook de betaaldiensten van JobFox die een aantal vergelijkbare diensten biedt. Maar goed, laten we geen zout op slakken leggen.

Maar de essentie is dat Workthing+ een soort verkoopmakelaar wil zijn. Oftewel een verkoop recruiter. Een online versie dan wel te verstaan; want voor GBP 30 per maand kan je hooguit een uur van een echte recruiter verwachten.

De vraag is alleen of die online verkoop recruiter je ook enige echte waarde weet te bieden. Want anders ben je gewoon GBP 30 kwijt voordat je besluit niet verder te gaan. Geen doodwond, maar ook geen enkel voordeel.

Een nieuwe lente, een nieuw geluid?
Natuurlijk is deze nieuwe trend niet gebaseerd op visie en strategie. Het is een opportunistische reactie als gevolg van de recessie. Een reactie die uit nood is geboren omdat het huidige business model de bedrijven onvoldoende overlevingskansen biedt.

Voor deze betaaldiensten geldt een kort window of opportunity. Op het moment dat de recessie eindigt verdwijnen deze diensten direct in de vergetelheid. Omdat de krapte op de arbeidsmarkt dan direct, en heviger, toeslaat. De terugverdientijd is dus zeer kort. Voor eind 2009 moet je je investeringen hebben terug verdiend; voor de zomer van 2010 moet je er nog enig rendement op hebben gehaald.

De vraag is dus of we meer online recruitment partijen met betaaldiensten voor werkzoekers zullen zien komen. Vacaturesites zijn vooral onderdeel van uitgevers. En die zitten zelf ook in zeer zwaar weer. Het zullen dus vooral onafhankelijke partijen zijn die met dit soort oplossingen kunnen komen. Maar dan moeten ze dus wel snel zijn!

We wachten af…

Geef een reactie

1 Comment