Afwaardering van Monster: grote impact op online recruitment

Logo Monster Het is een serieus teken aan de wand voor alle vacaturesites als het aandeel van Monster lager wordt gewaardeerd. Zoals recent gebeurde door een John Janedis, een analist bij Wachovia, die het aandeel Monster als underperform heeft ‘gewaardeerd’.

Dat is een slechte zaak voor Monster, maar ook voor de bedrijfstak. Vooral door de argumenten die Janedis gebruikt ter onderbouwing van deze afwaardering.

Want die liegen er niet om:

  • We think the slope of the eventual recovery will be flatter than anticipated,
  • 2H09/2010 budgets are weaker than expected,
  • discounting will have long-term ramifications on the industry,
  • MWW’s future earnings power will be below the last peak due to structural changes in the industry

Zo; die hakken er in dacht ik zo. En het is inderdaad een afwaarding van de gehele bedrijfstak, zoals uit het laatste argument blijkt.

De kern van Janedis’ verhaal draait om de prijsontwikkeling in de markt. Hij verwoord dat als volgt:

Pricing pressure may be increasing. The low marginal costs and incentives for price competition in online recruitment raise concerns over industry fundamentals – pressures have been mounting, with more frequent & larger promos.

Nou, dat is ondertussen wel bekend. Met de enorme kortingen van Monster UK als meest in het oog springende voorbeeld…

Dit zet overigens de eerdere, redelijk onzinnige, claim van Timothy McHugh in een nog schriller daglicht:

While newspaper advertising dropped 52 percent from last year, there was only a 22 percent decrease in Monster’s North American operations. Online recruiting should remain solid over the next few years as newspapers consider shutting down or curtailing their operations

Er kunnen dan wel meer vacatures jouw kant op komen; maar als de prijs per vacature sneller daalt dan het extra volume aan vacatures kan compenseren heb je nog steeds een probleem.

En op dit moment vallen vacaturesites over elkaar heen met speciale acties; tot en met het gratis plaatsen van vacatures aan toe. Goedkoper kan het natuurlijk niet worden.

Maar deze acties hebben naar alle waarschijnlijkheid een eroderend effect op de prijs op langere termijn. En daarmee erodeert ook het verdienmodel van vacaturesites.

Janedis stelt het als volgt: We think MWW’s adressable core recruitment […] is lower than market expectations, as the Internet continues to pressure prices of core postings due to competition and evolving recruitment strategies.

En die evolving recruitment strategies worden door John Zappe als volgt benoemd:

  • shift to niche job boards,
  • an emphasis on employer career sites
  • a flirtation with social media

Oftewel, de vacaturesites hebben de ‘oorlog’ met de kranten misschien gewonnen, maar ze lijken dit medium in de komende jaren op de voet te volgen in een neergaande spiraal…

Geef een reactie