Mobiel recruitment in Nederland groeit

Logo en logotype LokloqZo’n 4 maanden geleden werd Nederland verrast door de eerste mobiele applicatie voor werkzoekers. Voor de iPhone natuurlijk. En die primeur ging naar Nationale Vacaturebank.

Nu is er dan een tweede mobiele applicatie voor de iPhone (op komst): Lokloq. Van niemand minder dan ubertweeter Gordon Lokenberg. Hoewel dat tegenwoordig wel meevalt; hij heeft het misschien te druk met serieuze zaken. 

Lokloq gaat een location-aware applicatie op basis van de vacatures van Zoekmijnbaan.nl bieden. Het grote verschil met de applicatie van Nationale Vacaturebank is dat via Lokloq ook direct kan worden gesolliciteerd.

En dat is natuurlijk een stap vooruit. Tenslotte is het wel leuk om vacatures te bekijken; maar heb je een leuke vacature gevonden dan is het toch ook prettig om er direct op te kunnen solliciteren. Via de iPhone  wel te verstaan.

Nationale Vacaturebank (bij monde van marketing manager Martijn van der Neut) staat overigens positief tegenover deze ontwikkeling. Tenslotte geven meer zielen ook meer aandacht voor mobile recruitment. En daar heeft iedere aanbieder baat bij.

Nationale Vacaturebank staat volgens Van der Neut ook niet stil; alleen kon ik helaas (nog) geen tijdslijn voor hun nieuwe ontwikkelingen lospeuteren…

En dan zijn er nog deze interessante cijfers van de iPhone applicatier van Nationale Vacaturebank:

  • Iets meer dan 13.000 x gedownload (er zijn op dit moment zo’n 150.000 iPhones in Nederland in omloop)
  • De meeste downloads vonden in de eerste 2 maanden na lancering plaats; met een piek in de eerste weken
  • Op de 8e plaats in de lijst van gratis zakelijke applicaties

Dat klinkt zeker alsof er ruimte is voor meer. Het wordt dus een mooie zomer voor mobiel recruitment! Nu nog een aantrekkende economie.

Geef een reactie

2 Comments
  • Rob van Elburg
    says:

    ‘k Las vandaag dit artikel. Sluit hier wel bij aan:

     
    Mobiele telefoon wordt hét medium voor sociale netwerkcontacten

    Gebaseerd op: Marketing Research Base (mei 2009)

    Consumenten gebruiken steeds vaker hun mobieltje om met elkaar in contact te blijven via sociale netwerksites. Bijna een kwart doet dat nu al, zo blijkt uit het rapport `Sociale netwerken` van Vodafone Nederland. Mensen willen overal kunnen netwerken en niet alleen thuis of op het werk.

    Vooral mannen gebruiken vaak hun mobieltje. 45% van hen en 22% van de vrouwen denkt in de toekomst vaker mobiel te netwerken. Van de mannen onder de 25 jaar doet een derde dat nu en bijna de helft denkt het vaker te gaan doen. Mannen ontplooien het liefst mobiele netwerkactiviteiten in het openbaar vervoer, fietsend of lopend (genoemd door ruim 13%), in bed (ruim 10%) en in de auto, vooral in de file (bijna 5%). Op het toilet is bijna 4% van de mannen actief op sociale netwerken via hun mobieltje.

    70% van de bezoekers van sociale netwerksites verstuurt en 88% leest berichtjes en updates. Verder werkt 36% zijn actuele status mobiel bij, terwijl 26% profielinformatie van relaties bekijkt, 24% het eigen profiel bijwerkt en 21% foto’s en video`s uploadt. Bijna de helft van de ondervraagden is dagelijks op sociale netwerksites te vinden en 29% zelfs meerdere keren per dag. Hyves is de populairste site; 84% is hier actief. Daarna volgt Facebook met 20%. Minder dan 4% is actief op Twitter. Bijna een kwart van de mannen is actief op LinkedIn en ruim 10% van de vrouwen.