Nieuwe offline campagne Monsterboard

Jullie kennen mij als scherpe criticus omtrent traditionele jobboards als Monsterboard, Nationale vacaturebank en al die anderen. Te vaak nog teren deze partijen op achterhaalde, dure business modellen en hun naam in de markt. In den beginne wisten deze partijen kandidaten te winnen met innovatieve dan wel agressieve marketing. Met name Monster en de Nationale Vacaturebank draaiden met grote regelmaat radio en tv campagnes.  Het laatste jaar was het echter ernstig stil.

Nu is er echter de nieuwe campagne van Monsterboard.Keep Holland working is het eerste grote offline event in tijden van onze Amsterdamse vrienden. En ik moet zeggen ik ben best enthousiast! afbeelding-2

Afgezien van het kleine foutje dat Holland natuurlijk slechts een regio van Nederland is en een engelstalige titel voor een Nederlandse campagne een aparte keuze is, is de basis goed.

Via workshops door “carrieredeskundigen” over onderscheidend vermogen op de arbeidsmarkt worden kandidaten naar de beurs getrokken (wel eerst even accountje aanmaken). De beursen zijn gratis en er is sprake van een “tour”. De bijeenkomsten worden op verschillende data op verschillende plekken in het land gehouden. Werkgevers kunnen via stands aanwezige kandidaten benaderen en binnen trekken.

Daar zit hem vooralsnog echter de crux. Als ik de site mag geloven heeft tot op heden geen enkele werkgever zich opgegeven voor de beurs. Dit wekt bij mij de angst dat Monster ouderwets hoge prijzen vraagt voor de beurs en dat is zeker in deze tijden reden voor veel bedrijven af te haken.

Als Monster de stands nou gratis of iig goedkoop voor werkgevers maakt hebben ze hier een mooie kans in handen. Eindelijk eens toegevoegde waarde bieden aan de werkzoekenden! Want dat zijn ze , samen met hun concurrenten, de afgelopen jaren vergeten. Ik ben benieuwd. het idee is goed, nu de uitvoering nog!

UPDATE 13:12 Mooi man social media! Krijg uit verschillende hoeken te horen dat deelnemen aan de beursen gratis is voor werkgevers en dat een aantal van hen zelfs al hebben toegezegd! Er zit dus een webredacteur te slapen bij Monsterboard.

Geef een antwoord

20 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Jan-Willem:
    Ik geef slechts aan dat ze hun communicatie onhandig doen. Een dergelijk event organiseren vind ik geen slecht idee. In beide werelden aanwezig zijn is een uitstekende gedachte. En blijkbaar is alle begin toch altijd nog moeilijk…

  • Jan-Willem
    says:

    @ Marc: Nou, dat lijkt me wel rijkelijk laat….. Ik zag dat het Spits Nobiles Career Event vandaag alweer adverteerde in de Spits, en dat event is pas eind oktober…. Dat vond ik dan weer rijkelijk vroeg……

  • Marc Drees
    says:

    @Jan-Willem:
    Het is vooral onhandige communicatie; want op een andere plaatst zegt Monsterboard het volgende:
    De namen van werkgevers die deelnemen aan de carrièrebeurs zullen een week van te voren bekend gemaakt worden.

  • Jan-Willem
    says:

    @ Marc: nou, het zal jou toch ook niet kunnen bekoren, dat ze dit met veel tamtam lanceren, dan ga je als werkzoekende naar de site, klik je op een locatie van zo’n event en dan zie je nog helemaal niks staan, geen enkele werkgever!  Nou, dan registreer ik me meteen natuurlijk………

  • Martijn Betgem
    says:

    @ Thomas, ik ben ook benieuwd of men reageert. De deur staat idd volledig open, maar goed, ik kneed relaties al jaren. Het wil er gewoon niet in.

    Kan natuurlijk zijn dat de goodwill bij vaste relaties ook laag is en het paniek is. Anders kan ik er ook niet bij.

    WELLICHT is het gratis effect wel funest? Moet jij je eens gratis aanbieding bij een opdrachtgever..word je opeens een stuk minder serieus genomen.

  • Thomas Waldman
    says:

    @Martijn Trap ik een open deur in als ik zeg dat men zich JUIST in deze markt bezig moet houden met AMC? Ik kan me haast niet voorstellen dat het sales apparaat van Monster niet een paar trouwe klanten zo ver krijgt er te gaan staan!

    @Marc Ik heb Monster net om een reactie gevraagd, ben benieuwd.

  • Marc Drees
    says:

    Deze actie heeft Monster in Amerika zeer veel positieve publiciteit opgeleverd. Een offline actie van een vacaturesite is natuurlijk ook wel een iets anders.

    Het rendement is een ander verhaal; ik ken in ieder geval geen cijfers van de actie. Maar de marketing spinoff moet aanzienlijk zijn geweest. Ongekend veel free publicity in een stervend medium: de krant…

  • Martijn Betgem
    says:

    @ Thomas “Als ik de site mag geloven heeft tot op heden geen enkele werkgever zich opgegeven voor de beurs. Dit wekt bij mij de angst dat Monster ouderwets hoge prijzen vraagt voor de beurs en dat is zeker in deze tijden reden voor veel bedrijven af te haken.”…ik denk dat werkgevers zich in deze markt stukken minder actief met arbeidsmarktcom bezighouden (zoals altijd in slechte tijden). Dus ook niet deelnemen aan (gratis) acties.

  • Thomas Waldman
    says:

    @Jan-Willem Een paar spotjes is nog niet het zelfde als een campagne. Alle vacaturesites hebben nog wel wat activiteiten ondernomen. Alleen een echt grote, actiematige campagne heb ik al tijden niet gezien.

    Overigens is deze actie van Monsterboard dat ook nog niet, maar het is een begin.

  • Jan-Willem
    says:

    @ Marc: ik ben iets minder enthousiast, want ik zie nog geen enkele werkgever die aanwezig zal zijn en het eerste event is al over een week of 4…..  Als het net zo’n succes wordt als de Monsterboard Droombaandag…… Maar Monsterboard en de Nationale Vacaturebank.nl zijn dit jaar wel degelijk weer met nieuwe (TV) campagnes actief geweest, als dit het eerste is wat Thomas ziet, moet Thomas, als vacaturesitewatcher, wel beter opletten! 😉

  • Jeroen
    says:

    @Thomas: Voor werkgevers is deelname gratis. Wij zijn in ieder geval uitgenodigd om deel te nemen. Ik deel jouw terughoudendheid t.a.v. generieke jobboards en voeg daar ook een gematigd enthousiasme aan toe voor wat betreft jobfairs. Neemt niet weg dat ik de uitstap van MB offline toejuich.

  • Jolande de Ruyter
    says:

    Waar is het registratieformulier voor nodig? het is toch de bedoeling dat op de beurs contacten worden gelegd? Of mis ik nou iets? Lijkt een verkapte manier van M. om emailadressen te verzamelen. Waarom moet ik nu toch opeens weer aan die prijsvraag – waarbij je een reis naar NY kon winnen- denken…?