Advertenties in software: interessant voor recruitment?

In een artikel in de Pers wordt geschreven over de aankomende zoekmachine van Microsoft, Bing. Marc schreef er al een gemotiveerd artikel over. In datzelfde artikel stond een zin die veel meer mijn aandacht trok, helemaal op het einde:

‘Microsoft denkt achter de schermen aan en gratis versie van Word. Tik je bijvoorbeeld een rapport over mobiele telefonie, dan verschijnt er een advertentie van een mobieltje in je word document‘ (Italic is van mij, CS).

Om twee redenen vond ik dit interessant voor recruitment: usability en het idee om op deze manier in software een doelgroep te benaderen.

Usability
Mijn eerste gedachte was: Microsoft heeft het nog niet helemaal begrepen. Bing wordt vast goed. Maar waarom zou ik MS Word Free gebruiken met reclame, als ik ook open office kan gebruiken, zonder reclame? Kan Microsoft zoveel betere performance bieden? Dat lijkt me de vraag. Het lijkt er meer op dat Microsoft hard op zoek is naar een vernieuwend business model – maar daarbij nog niet uitgaat van wat centraal zou moeten staan: de beleving van de gebruiker.

Maar misschien heb ik het mis. Deze word versie kan voor mensen met weinig geld een extra optie bieden naast open office. En misschien, hopelijk, weet Microsoft een manier te vinden waarop een op basis van de ingetypte tekst verschijnende reclame niet heel vervelend is. Als ze er in slagen een niet irritante, maar wel interessante reclame te bieden op basis van wat ik typ, dan zou dat enig perspectief hebben. Zo kun je in word al typende op zoek naar aanbiedingen. Op zich geen slecht idee.

Hou de software bruikbaar voor de gebruiker
Voor World of Warcraft speelde ik Diablo 2. En in Diablo 2 werd ik me spontaan bewust van banners die zichtbaar werden als ik online was, tussen twee games in. Toen bedacht ik me al: verrek, hier kun je ook reclame maken. En zo heb ik in games meer reclame gezien. Racespellen, waarbij het langs de tracks reclame borden werden gehangen. Kortom: er zijn veel variaties denkbaar.

En games is maar één niche. Er zijn veel integraties mogelijk waarbij reclame enigszins relevant kan zijn voor de gebruiker. Maar de vraag blijft altijd: wat is de relevantie voor de gebruiker? Dus: in hoeverre doet de reclame af aan de bruikbaarheid van de software? Kan de software goedkoper worden aangeboden omdat deze voorzien is van reclame (het racespel dat ik noemde was even duur als zijn broertjes). En boven al: werkt de reclame storend voor de gebruiker?

Op deze vragen zal een voor de ervaring van de gebruiker positief antwoord moeten worden gevonden. Anders heeft de gebruiker keuze uit een groeiend aantal alternatieven dat dezelfde functionaliteit biedt, maar zonder storend element.

Bereik je doelgroep
Het is niet ondenkbaar dat mensen die liever een goedkopere versie van een software pakket kopen, daar iets tegenover willen stellen. Bijvoorbeeld basisgegevens die gebruikt kunnen worden om de gebruiker te benaderen met marketing. Ook is het niet ondenkbaar dat slimme gebruikers er iets op zullen vinden om de reclame te blokkeren.

Er liggen dus veel uitdagingen voor reclame in software. Maar als deze uitdagingen overwonnen kunnen worden, dan is dit een interessant medium en een aanvulling op de gereedschapskist van zowel de marketeer als de recruiter. Er zou specifiek getarget kunnen worden en er zouden potentieel veel mensen bereikt kunnen worden met bijvoorbeeld een adwords achtig systeem, waarbij niet getarget wordt op basis van de woorden op een pagina, maar op basis van de vooraf opgegeven interesses. Ik ben benieuwd wat de toekomst brengt.

Geef een reactie