Bing legt interessante verbanden

Vandaag is Microsofts zoekmachine Bing live gegaan. Dus: tijd om aan het testen te slaan. Ik zit vol vragen: hoe goed zijn de sites waar ik mee werk vindbaar, hoe ‘werkt’ de zoekmachine, wat zijn de handigheidjes. En: hoe vindbaar ben ik zelf? Toen ik op mijn naam Bingde (gaan we dat zo noemen?), kwam ik op een interessante eigenschap van Bing, de zoekmachine legt verbanden tussen namen op de site en de context waarin deze naam genoemd wordt.

Zo kwam ik onderstaande tegen:

Volgens Bing ben ik dus al organisatie adviseur. Wanneer je de mouseover erbij leest, dan wordt misschien duidelijk dat het onderschrift meer op de website dan op mij als persoon slaat. Maar je kunt dit ook lezen alsof ik een van de consultants van Expand ben. Nu wil ik graag organisatieadvies gaan doen, maar zo ver is het nog niet. En dit staat ook niet op de website, onder de pagina met mijn naam (wat de meest logische plaats lijkt om een beschrijving van mij te onderzoeken) staat ‘Chris Stapper (1984) studeert voor de master filosofie in bedrijf aan de universiteit in Utrecht.’  Maar dit mag de pret niet drukken!

Bing is in staat om een verband te leggen tussen de zoekopdracht en de rol van de gezochte woordcombinatie op de site. En past de weergave van het resultaat daar op aan. Dat is een bijzonder handige functionaliteit die, wanneer hij optimaal werkt, veel kan betekenen voor online recruitment. Zo kan je naam gekoppeld worden aan wat je doet – en hopelijk andersom. Dat kan een hoop search tijd besparen. En het kan de vindbaarheid van dienstverlenende organisaties en ZZP’ers vergroten.

Zo vond ik met een zoektocht op “organisatie adviseur” het volgende:

En dat is volgens mij hoe je gevonden wilt worden: met meteen al je contactinformatie erbij. Al is het, toegegeven, eerder een P&O afdeling die ik vond, dan een organisatie adviseur.

Alle begin is moeilijk. Maar Bing is zeker een interessante zoekmachine – een die de nodige waarde voor recruitment kan ontwikkelen.

Geef een reactie

4 Comments