Twittert jouw bedrijf al?

Ik kwam laatst David Uijl (@daviduijl) van de Kamer van Koophandel tegen. Hij vertelde mij dat hij twittert ‘uit naam van de KvK’ (maar wel gewoon onder @daviduijl) om de organisatie een gezicht te geven. Super natuurlijk, ware het niet dat het zo niet echt werkt…

Want:
1. ‘I once was lost but now I am found’ (David’s bio) zegt niets over zijn werk bij de KvK
2. Op zijn blog kom je er alleen met wat doorzettingsvermogen en fantasie achter
3. Op kvk.nl worden er geen individuele medewerkers voorgesteld. Laat staan dat er staat ‘follow us on Twitter’.

daviduijl

David tweet dus met de allerbeste bedoelingen, maar kan de KvK pas echt een gezicht geven als de KvK zich wat interactiever opstelt…

Nu begrijp ik dat niet ieder bedrijf zomaar een account registreert. Ik hoef niets te weten over het reilen en zeilen (of het gebrek daaraan) bij een begrafenisondernemer. Maar de KvK, best een ding voor ondernemers (to say the least), zou zich wel aan Twitter mogen wagen. Al registreren ze alleen maar de naam voordat iemand anders het doet…

Dus. Twittert jouw bedrijf al?

Geef een antwoord

10 Comments
  • Floor Drees
    says:

    Ik deel de mening van Chris totaal en dat heb ik ook geprobeerd duidelijk te maken in mijn blog. Ik vind het super dat je dit doet, maar het kan allemaal duidelijker en eh.. 2.0-elliger. Maar daar hebben we het snel over!

  • Chris Stapper
    says:

    @David
    Ik denk dat Floor dat ook met je eens is (waar zegt ze dat je een functietitel bent?).Je initiatief om een persoonlijk aspect van de kvk te laten zien is erg goed (en belangrijk, denk ik). Wellicht zou het beter werken wanneer er ook vanuit de kvk op de website iets over jou als twitteraar zou vermelden – en als je twitter account meer zou vermelden over de kvk.
    Hoe dan ook: goed initiatief. Hoewel mijn beeld van de kvk eigenlijk al positief was, maar ik ben waarschijnlijk niet helemaal objectief.

  • David Uijl
    says:

    Hier ben ik zelf nog even, om de discussie nieuw leven in te blazen. Mijn werk als adviseur is vaak heel persoonlijk. Je spreekt ondernemers op belangrijke momenten in hun leven (van werkloos naar ondernemer, de klanten blijven weg, conflict met mede-vennoot) en dat gebeurt in vertrouwen en met een schouderklopje.

    Het is met Twitter niet mijn bedoeling om de agenda van de KvK droogjes over te typen. Ik wil juist die relatie met de ondernemer versterken door te laten zien dat de medewerkers hier geen robots zijn. Daarom loopt alles door elkaar en laat dat maar even zo. De traditionele marketinggedachte van kanaliseren en focussen is toch recent achterhaald?

    Dus: David is ondernemersadviseur, ex-ondernemer, gastspreker, marketingfreak, netwerker, maar ook drummer, christen en bijna getrouwd. De elementen die je interessant vindt, pik je eruit.

    Dus, Floor, ik ben het niet met je eens. Ik ben een persoon, geen functietitel.

  • Floor Drees
    says:

    Thanks Chris. Ik kies natuurlijk niet voor niets ‘begrafenisonderneming’ uit, ik aas op een filosofische reactie vanuit Kamp Chris.

    Anyway, over de lege account: upload een fotootje, zorg dat je profiel de achtergrondkleur heeft van je website/logo en verwijst naar je site (mocht je echt niet willen tweeten). Zo komen bezoekers niet helemaal voor niets.

  • Chris Stapper
    says:

    Noem je net twee bedrijven waar mn vader bij betrokken is. Een begrafenisonderneming is machtig interessant, al is het vaak een dode boel daar.
    Okay, sorry, ik weet het, geen woordgrappen meer.

    De KVK is een semioverheidsorganisatie, ik denk dat het daar niet zo hard zal lopen met de ondersteuning van twitterinitiatieven. Toch valt er veel te winnen, bijvoorbeeld door ZZP/ondernemingsavonden etc wat meer bekendheid te geven. Ik kreeg toen ik bij de kvk was een folder met een paar komende data, maar die data zijn nu voorbij, ik heb geen tijd gehad en om de data te achterhalen moet ik nu weer actie ondernemen. Een twitter account zou een mooie manier zijn om dit naar de ZZP’er of andere doelgroep toe te brengen.
    Desnoods iets in de website dat automatisch events tweet. Of tweets automatisch op de website zet.

    Twijfelpunt over het registreren: als mensen je dode account vinden, maakt dat dan niet meer een negatieve indruk dan dat er iets te winnen valt?
    Verder wel goede zelfbescherming.

    En leuk stuk, Floor!

  • Marc Drees
    says:

    Voor bedrijven met meerdere twitteraars is waarschijnlijk CoTweet de beste optie. Verder lijkt het me zeer verstandig om je bedrijfsnaam te registreren.

    Dat iemand Balkenende registreert is natuurlijk heel erg flauw en terecht dat daar actie op wordt ondernomen.

  • Floor Drees
    says:

    Klopt. Vandaar het vandaag-nog-registeren. En ik weet zeker dat het waarde heeft een twitter account te registreren. Niet alleen geef je je bedrijf een gezicht/stem naast die corporate campagnes (slechts 1 van de redenen), bovendien voorkom je dat een of andere grappenmaker rare tweets verspreid onder jouw goeie naam. Maak dit trouwens niet tot hoofdreden!  Ik weet zeker dat je met een actieve account uitstraalt open te zijn. En modern. En benaderbaar (mits je ook tweetdeck of tweetie installeert en echt reageert op je replies!).

  • martijn betgem
    says:

    Heeft het enige waarde om een twitter account vast te leggen? Ik denk het niet namelijk. Las op HRlog dat Michel JP Balkenende in bezit had, maar die werd door Twitter ‘afgenomen’.