Accountants en fiscalisten massaal op LinkedIn

56% van de fiscalisten en 62% van de accountants hebben een LinkedIn profiel, zo blijkt uit de arbeidsmarkt enquête gehouden door Adviesgroep ’88 in 2009 onder 25.000 accountants en 9.500 fiscalisten. Hyves eist de tweede plaats op; 32% van de fiscalisten en 38% van de accountants heeft daar een profiel. Plaxo is het derde social network. Twitter wordt hoofdzakelijk gezien als nutteloos door beide groepen en meer dan de helft is onbekend met micro blogging.

Mobiel internetten
68% van de accountants en 76% van de fiscalisten bezoekt nooit websites met de mobiel. 16% van de fiscalisten doet dit soms. De accountant is mobieler ingesteld, 29% doet dit soms.

Google en Adwords
8% van de fiscalisten klikt op gesponsorde advertenties van Google (AdWords). 92% doet dit nooit omdat men zich voor 36% baseert op de niet gesponsorde resultaten. 32% klikt niet op gesponsorde advertenties omdat men vaak niet krijgt wat de advertentie suggereert. Accountants zijn goedgeloviger, want 41% klikt op de gesponsorde advertenties.

Vacaturesites
Minder dan 8% van de fiscalisten oriënteert zich via jobboards (dat wil zeggen of het bekijken van vacatures of het achterlaten van een c.v.). Het percentage van accountants is beduidend hoger, namelijk 29% maakt gebruik van jobboards ter oriëntatie op een nieuwe baan.

Bloggen
Bloggen is bij beide doelgroepen impopulair; 8% van de fiscalisten reageert regelmatig op een blog of blogt zelf. Bij de accountants is dit percentage 3.
Wilt u de uitgebreide resultaten bekijken? Klik dan hier voor resultaten accountants en hier voor resultaten fiscalisten.

Geef een antwoord

6 Comments
  • Peter Tijssen
    says:

    Nienke,

    De 60% uit de resultaten klopt wel. Martijn was vergeten te melden dat we ook controllers hebben meegenomen. Daar zijn er zeer veel van actief op LinkedIn. Hoewel we Maurice de Hond niet hebben ingeschakeld hebben we echt geprobeerd om zo nauwkeurig mogelijk te werk te gaan. Volgens mij zijn we daar wel in geslaagd!

    Peter A. Tijssen
    http://www.groep88.nl

     

  • Bas van de Haterd
    says:

    Ook vraag ik me af wat een vraag als ‘klik je op adwords’ toevoegt. In mijn ervaring zien heel veel mensen het verschil niet eens, of weten ze het niet. Dat soort dingen moet je niet vragen, maar moet je zien gebeuren. Iedereen zegt dat ze niet op adwords klikken, ondertussen doen de meeste het wel omdat ze soms hele relevante resultaten krijgen die goed scoren. Ik merk het zelf ook dat ik regelmatig zie dat de adwords soms beter zijn dan de organische resultaten. Het gaat mij om het zoeken wat ik vind.

  • Nienke Smit
    says:

    Ze geven gelukkig zelf ook al aan dat de betrouwbaarheid beïnvloedt kan zijn door de manier van interviewen (internet-based dus gemiddeld meer affiniteit met internet), want het komt mij allemaal onwaarschijnlijk voor.
    Als je Linkedin checked op de functietitels Accountant OR Auditor, Current title en woonachtig in Nederland kom ik op een aantal van 4.613. Laten we eens aannemen dat de genoemde 25.000 (gemailde) accountants ook zo´n beetje de totale doelgroep is (wat overigens best veel is want NovaA/NIVRA komen samen aan zo´n 20.000 leden en een beetje accountant wil toch geregistreerd staan) dan is krap aan 20% en niet de genoemde 62% aangesloten op LinkedIn. Misschien moeten ze eerst een accountant naar de cijfers laten kijken ;-). Voor fiscalisten geldt overigens hetzelfde.

  • Marco Hendrikse
    says:

    Gezien bovenstaande responspercentages is het wel interessant te weten of juist de technologie-savy accountants en fiscalisten de enquete invullen. Een enquete met een onderwerp waar ik geen affiniteit mee heb vul ik zelf ook niet in…

    Het zou ook zinvol zijn de resultaten van accountants en assistent accountants te splitsen. Mijn ervaring is dat deze twee doelgroepen zich anders gedragen op de arbeidsmarkt. Een accountant kijkt inderdaad niet meer op Monsterboard, maar een assistent accountant wel.

    Bloggen impopulair? Ik vind de genoemde percentages (8 en 3%) zeer behoorlijk. In andere beroepsgroepen zal dat (zeker) niet hoger liggen.

    Dit onderzoek geeft wel een interessante doorkijk op het arbeidsmarktgedrag van fiscalisten en accountants.