Sonoma County is een prachtig wijngebied ten noorden van San Francisco. Minder bekend en minder toeristisch dan Napa Valley, maar naar mijn mening fraaier en idyllischer. En voor de herfst een absolute aanrader!
Wat dit met online recruitment te doen heeft? Niets. Maar er is een ‘wijnboer’ in Sonoma die op een wel heel aparte manier naar een nieuwe medewerker op zoek is. En crowdsourcing inzet om de juiste persoon te vinden.
De baan
Het gaat om de Murphy-Goode Winery die op zoek is naar een social media marketeer (Murphy-Goode Wine Country Lifestyle Correspondent). En deze social media marketeer staat een fantastische tijd te wachten. Want dit zijn een paar taken:
- Exploring the vineyards of Murphy-Goode
- Tasting hundreds of wines
- Increasing your wine wisdom
- Working with our winemaker, David Ready, Jr., to create a new wine commemorating your job with us
- Filing reports on your experiences, via weekly blogs, photo diaries, Twitter, Facebook, video updates and ongoing media interviews
En het gaat natuurlijk om het laatste. Maar daarvoor moet je die andere dingen doen! Wat een leven!
Oh ja, en deze droombaan heeft een salaris van $ 10.000 per maand… Helaas voor een periode van zes maanden, maar wie weet…
De sollicitatie
Om voor deze droombaan in aanmerking te komen moet je niet alleen een (zeer uitgebreid…) webformulier invullen, maar ook een video maken. En het draait om deze video:
The most important part of your application is a 60 second (or less) video in English, created by you that shows why you are the best person for the job and exhibits your ability to communicate. It should be entertaining.
Het selectieproces
Hier komt crowdsourcing aan de beurt. Want die video’s zijn te bekijken en er kan op gestemd worden. Op dit moment zijn er al 322 video’s van hopefuls te zien. En er is al heel wat gestemd, zodat er al een categorie Most popular is:
Deze video’s hebben per stuk al meer dan 1.000 stemmen verzameld!
Om te stemmen moet je een e-mail invullen en vervolgens een bevestiging via een reply geven:
Hiermee probeert Murphy – Goode eventuele spamstemmers natuurlijk tegen te gaan. Voor wat het waard is…
Hoe dan ook, er wordt dus gebruik gemaakt van ‘de community’ om een community dier te vinden. Geen slechte gedachte en behoorlijk origineel. En dat voor een waanzinnig aantrekkelijke baan.
Heb je zelf de smaak te pakken en wil je solliciteren? Kijk eerst eens naar deze video (want dan wil je vandaag al de koffers pakken) en ga dan aan de slag:
martine
says:… en de slimme sollicitant gebruikt sociale netwerken om stemmen binnen te halen
( zie oproep in een van de groepen met onderwerp social media)
Doron
says:beter goed gejat dan slecht bedacht zullen we maar zeggen..
Bas van de Haterd
says:Goed afgekeken van the best job in the world, mooie actie