Duizend in een dozijn worden op LinkedIn?

Dolgraag één van de vele (driedelig)grijze corporate muisjes worden op LinkedIn? Lees dan vooral dit stuk op Elsevier.nl, waarin online recruiter Jacco Valkenburg tips geeft voor een puik LinkedIn profiel. Het artikel is het staartje van een seminar van, jawel, Elsevier.

Tips? Welke tips? Wel: ‘schrijf je LinkedIn profiel in het Engels en Nederlands en voeg een zakelijke foto toe’. Plaats een profielfoto: ‘ze maken je profiel persoonlijker. Probeer echter wel serieus over te komen en zet geen lollige vakantiefoto’s online’. En: laat je persoonlijke contacten weten dat je op zoek bent naar een nieuwe baan.

Nu ben ik het helemaal met Jacco eens dat je een profielfoto moet plaatsen. Het geeft je kwaliteiten en pitch een gezicht. Maar interpreteer ‘zakelijk’ alsjeblieft heel breed. Jasje-dasje hoeft niet! Kuise parelketting ook niet. Wees gewoon jezelf. Aan de andere kant: als je je prettig voelt bij het dragen van een bordkartonnen jasje, hou ik je natuurlijk niet tegen.

Zolang er geen vele centimeters tong, halfvolle bierglazen of obscene attributen in beeld zijn, is het al gauw goed. Zoom niet al te ver in (alleen een oog is wat raar) of uit (leuk, dat boslandschap met een klein mannetje erin. O, ben jij dat?). En: lach. Want iedereen wil een leuke, vrolijke of op zijn minst niet al te depressieve medewerker.

Over dat Engels. Vertaal je pagina niet wanneer:
– je spreek-engels beroerd is.
– je Neerlandicus bent
– of schrijver (van nederlandstalige boeken)
– je hippie bent en niet van plan bent voor ‘die vreselijke multinationals’ te werken

En over dat lastigvallen van je contacten met jouw zoektocht naar een baan. Dat is geen personal branding. Als je een beetje brander bent, weet iedereen al van je zoektocht. Niet omdat je dit in hun oor heb zitten schreeuwen. Maar omdat ze het hebben gelezen op Twitter (in je bio). En omdat het in je summary staat van LinkedIn. Of omdat ze je vroegen naar je zakelijke plannen, terwijl je net met hem of haar stond te praten over zijn/haar nieuwe baan/auto/kind.

Jacco’s idee van personal branding riekt naar Dan Schawbel. En dat bevalt mij niet.

Geef een antwoord

27 Comments
  • admin
    says:

    Deze discussie is volledig off-topic en in het geval van de man/vrouw die zich achter Werkbeoordeling verbergt ook op meerdere vlakken bizar. Om deze reden neem ik dan ook de buitengewone maatregel om de mogelijkheid tot verdere reacties te sluiten.

  • jos
    says:

    @werkbeoordeling

    Kan je die meer-dan-95% ook met onderzoek gegevens onderbouwen of berust dit op eigen ervaring/onderbuik gevoel?

  • Werkbeoordeling.nl
    says:

    Meer dan 95% van de recruiters verteld 1 of meerdere leugens per contactmoment met de kandidaat.

    Voorbeeld:

    R = Recruiter
    K = Kandidaat

    R: Waar heb je nog sollicitaties
    K: Ja een aantal
    R: Waar is het en weet je de naam van de manager nog ?
    K: Waarom wil je dat weten ?
    R: Dan weet ik of ik je niet dubbel aanbiedt
    K: Maar waarom moet je dan de manager weten, dat weet je ook wel zonder de manager te kennen.
    R: Stotter uuuhh, nou uhh dat geeft wat meer zekerheid bla blah

    Ik heb ook vriendschap met een aantal recruiters, die mij vertellen, ron vertel nooit waar je sollicitaties heb lopen, want dan sturen ze meteen kandidaten erop af, in de hoop deze rol voor je neus weg te kapen.
    Die reden wordt je natuurlijk NOOIT verteld!

    Het feit dat jij dit soort dagelijks bij schering en inslag voorkomende  gebeurtenissen ontkent op deze schaal maakt jou evenzo onbetrouwbaar als de rest !

    Dat is de reden, waarom discussie zinloos is, want eerlijkheid is ver te zoeken in deze slangenkuil, waar oneerlijkheid de regel is en eerlijkheid de uitzondering !

    Een filosoof zei het eens heel mooi: “De mens zal niet begrijpen, als ze betaald wordt om het niet te begrijpen”.

    Dit wetende is deze discussie volledig zinloos en louter tijdverspilling en dat is de reden waarom ik niet aan deze discussie wilde beginnen, omdat ik wist dat het weer op ontkenning uit zou lopen.

    Wat jij ook zegt, doet of schrijft, jij kunt met geen mogelijkheid wegnemen, wat tig-duizenden kandidaten dagelijks meemaken, het is dus ook van jou kant zinloos, om dit te verdedigen.

    Schorpioen: Kikker, mag ik op jouw rug naar de overkant van het meer ?
    Kikker: Waarom zou ik dat doen, straks steek jij mij !
    Schorpioen: Nee, dat zou niet slim zijn, want dan verdrink ik.
    Kikker: Ja dat is waar beloofd dat jij mij niet steekt ?
    Schorpioen: Beloofd !
    Kikker brengt Schorpioen naar overkant en bij aankomst op de wal steekt de Schorpioen de Kikker!
    Kikker: Auw! waarom heb jij dat gedaan, je had mij beloofd.
    Schorpioen: Da’s waar, maar ik ben een Schorpioen, het zit in mijn aard !

  • Niels Jordens
    says:

    @werkbeoordeling

    Kijk nou komen we ergens. Je maakt m.i. 3 fouten:

    1) je maakt geen onderscheid en generaliseert. En je hebt het over miljoenen mensen. En nog steeds herken ik mijzelf en een veel andere LinkedIn leden en recruiters  in beide typeringen helemaal niet. Waarmee direct je ongelijk is bewezen.
    2) je geeft geen argumenten maar een mening/vooroordeel maar dat onderscheid is voor jou heel lastig blijkt.
    3) je brengt het nogal plat, en anoniem.

    Dat leidt tot zoiets als “mensen die op werkbeoordeling.nl een beoordeling achterlaten zijn laffe teckels die hun mening niet direct aan hun werkgever zelf durven te verkondigen, want ze doen het anoniem op een site”. Onzin dus.

    Maar ik doe je een lol en ga er wat dieper op in:

    Ik ken een categorie binnen LinkedIn die aan jouw beeld voldoet dus ik begrijp waar het vandaan komt. Tegelijkertijd weet ik dat veel mensen inclusief mezelf van mening zijn dat om LinkedIn op een goede manier te gebruiken het  gaat om een zinnig en relevant netwerk opbouwen op basis van wederzijds kennen, vertrouwen en gunnen. Gebaseerd op een goede persoonlijke relatie of wederzijdse interesse in persoon of expertise. Aantallen contacten is dan minder belangrijk dan de juiste contacten op basis van goede info over jezelf en het durven delen van je visie, kennis en informatie. En het is een zakelijk netwerk, ja.

    Ook voor recruiters (ik ga er voor het gemak even van uit dat je op bureau’s doelt) geldt dat er ongetwijfeld een aantal aan je beeld voldoen. Maar als ik ook maar 1 recruiter tegenkom waarvan ik weet dat hij/zij op basis van oprechte interesse in mensen en organisatie, integriteit en passie voor de match zijn vak uitoefent dan haalt dat je hele visie onderuit. Laat ik die nou bijna dagelijks tegenkomen.

    En een aantal punten die je noemt kun je heel algemeen op alle zakelijke dienstverlening toepassen nietwaar (verkoop, winst, marge …..). Ik hoor van de “gebruikers” (gelukkig) vaak het argument dat het ze om de kwaliteit en relatie gaat, en goede kandidaten. Echte toegevoegde waarde dus. Als alle recruiters aan jouw beeld zouden voldoen zouden ze zich (nogmaals: gelukkig) onmogelijk maken. En ze zouden niet de moeite nemen om op dit soort fora te reageren. Levert tenslotte geen cent op hè.

    Mocht het nou nog niet duidelijk zijn: het gaat me  helemaal niet om je mening op zich of dat ik me daardoor persoonlijk aangesproken voel. Het ging me van begin af aan om de manier waarop.

  • Werkbeoordeling.nl
    says:

    Nou vooruit…

    linked-in:

    linked-in leden geloven namelijk sterk in het linked-in concept, dat wie je kent meer nog dan wat je kent benadrukt moet worden om vissen aan de haak te slaan.
    Voorbeeld: Een wiskundige die een potentiële werkgever benadrukt via zijn mensen-netwerk, hoe interessant hij is, laat zijn/haar skills beoordeling meer afhangen van de mening van anderen, dan van het tonen van de skill in zijn puurste vorm namelijk de wiskunde zelf. Benadruk jouw belangrijkste skill eerst en vertel er dan bij dat er getuigen zijn in jouw netwerk, maar draai het niet om.

    Recruiters:

    Investeerders / aandelenhandelaren verkiezen winstgevendheid / rendement boven kwaliteit, het is ze namelijk alleen maar te doen om de winst en niet om de te leveren kwaliteit. Het loont dus veel meer om de winstmarge te vergroten. Zo goedkoop mogelijk inkopen en zo duur mogelijk weg zetten. Tot zover volgen jullie me nog right ? Het spel wordt zo geraffineerd mogelijk gespeeld, waarbij misleiding de grootste  winstmarge oplevert, omdat wanneer je open kaart zou spelen, dit ten koste van de winstgevendheid gaat. Doen alsof de inkoop tarieven net uit kunnen en er soms geld bij moet tegenover de kandidaat (verlies dus), terwijl het vaak gebeurd, dat als je als kandidaat dan verteld, dan doen we geen zaken, het ineens wel kan tegen een hoger inkoop-tarief zonder dat er het recruitment bedrijf er zogenaamd geld op toe moet leggen. Leugens dus. Recruitment-bedrijven schieten de pan uit op de duurste locaties.

    De hoeveelheid trucs leugens en listigheid voor korte termijn gewin, die ik van recruiters voorbij heb zien komen in de business, doet mij concluderen, dat je alleen echt succesvol in het recruitment vak kunt zijn, als je minimaal een parasitaire tot zelfs misleidende mindset moeten hebben, om in die sector te overleven, aangezien het basisinkomen erg schamel is.

    Waarschijnlijk zal er zo af en toe wel een glimlach voorbij gekomen zijn tijdens het lezen van dit stuk, want we weten met zijn allen, dat dit waar is, alhoewel het altijd glashard ontkent wordt.

    Nu zul je wel terug komen, met het argument: “denk je dat we er niks voor doen ? wat denk je hoeveel tijd het kost om goed te matchen, kantoorruimte, intakegesprekken” en ja, dat is allemaal waar en die kant van de recruitment dienstverlening vertegenwoordigd dan ook de echte waarde van de dienstverlening, maar dat neemt niet weg, dat er veel gelogen, gespeeld en misleiding plaats vind, om winstmarges verder te vergroten, veelal over de ruggen van kandidaten, omdat de betalende klant op de plush niet met zichzelf en zijn tarieven laat sollen.

    Genoeg argumenten of blijf je onschuldig volhouden dat het allemaal niet waar is…

  • Niels Jordens
    says:

    @werkbeoordeling

    Zo makkelijk. Eerst een niet onderbouwde, generaliserende en beledigende mening verkondigen, en als daar dan mensen op reageren zeggen “zie je wel”. Verbazingwekkend hoe mensen soms denken dat een tegengestelde mening hun eigen gelijk zou kunnen bevestigen. Is gewoon niet zo. Laat varen die droom van makkelijk in hokjes in te delen en lekker gemakzuchtig zwart wit denken. Daar hebben we in dit land momenteel al genoeg last van.

    Ik heb je in mijn reacties uitgedaagd om met argumenten te komen. Voorbeelden. Redenen waarom je zo denkt over LinkedIn en Recruiters. Om een normale gezonde discussie aan te gaan waar we allebei wat van op kunnen steken. Maar dat lijkt verspilde moeite en ijdele hoop.  Gelukkig draag ik andere schoenen…

  • Werkbeoordeling.nl
    says:

    Ja, dat is ook niet zo moeilijk en dit is geen persoonlijk iets, zo denk ik gewoon over de linked-in cultuur en zoals ik al vaker heb gezegd, dit is niet tegen specifieke personen gericht, alhoewel een aantal wel zeer gevoelig en persoonlijk op mijn linked-in mening reageren.

    We kennen het gezegde: Wie de schoen past trekke hem aan.
    Als je het er niet mee eens bent, waarom trek je de schoen dan aan…

  • Cees
    says:

    @Bas,
    Valt me toch een beetje van je tegen. Iedereen kan R de J. toch achterhalen, waarom de moeite doen? Als hij nou zo graag annoniem wil blijven

  • Chris Stapper
    says:

    Het kan aan mij liggen, maar ik hoef niet per se te weten wie het is. Als iemand een andere mening is toegedaan, so be it, ook als die mening negatief is over mij of iemand die ik ken. Kan gebeuren.

    Andersom begrijp ik ook niet waarom je je mening anoniem zou geven. Dan blijft je mening, ongeacht hoe onderbouwd, toch los van jou als persoon. Pas als andere mensen weten dat jij ergens achter staat krijgt je mening een bepaalde lading.

    Afijn, SIDN kende ik niet, dank je Bas.

  • Chris Stapper
    says:

    De reden dat ik zo van dit blog hou is dat er altijd wel iets te beleven valt. Soms moet ik me inhouden om niet gewoon een reactie met als nihoud ‘posting in epic thread’ te plaatsen.

    @Werkbeoordeling
    Ik neem aan dat je aan het trollen bent (dat is geen belediging, het is een term). Denk je echt dat een site (in dit geval LinkedIn) het soort cultuur kan/zal hebben dat jij omschrijft?

  • Niels Jordens
    says:

    @werkbeoordeling.nl

    Niets ten voordele van recruitmentpartijen die puur op winst gebaseerde mensenhandel nastreven (die sullen er echt wel zijn), identificeer ik me totaal niet met je typering. Jouw woordkeuze laat niets aan de verbeelding over. Je bent gewoon plat aan het beledigen nog even los van het feit dat je de plank volledig mis slaat. Jij kent mij niet ondanks dat ik je alle kans geef om we wel te leren kennen. Ik reageer tenslotte níet anoniem.

    Je gaat niet in op mijn constatering dat je je mening niet onderbouwt. Je roept alleen wat.  Anders zouden we wellicht een vruchtbare en nuttige kennisuitwisseling en discussie kunnen hebben. Ik ben bijvoorbeeld best benieuwd om te weten waar je negatieve sentiment vandaan komt. Over ergens voor open staan gesproken…

  • Werkbeoordeling.nl
    says:

    Deze overdreven verdedigende en offensieve reactie zegt mij dat je toch van binnen een negatief zelfbeeld hebt, die je compenseert door iedereen aan te vallen die dit negatieve zelfbeeld in jou naar boven haalt.

    Het is dus zinloos om hierover verder te praten met je, omdat je al hebt gedemonstreerd dat dit te pijnlijk is en hierover verder niet open te staan.

    Ik ben jou vijand niet en heb geen hekel aan recruiters en het woord parasiteren moet je niet te negatief opvatten, maar meer in functionele zin zien.

  • Marc Drees
    says:

    @Werkbeoordeling.nl:
    Nou, nou, ben je ooit geslagen door een recruiter, of zo? Als we alle intermediairs in de hele wereld even zouden disintermedieren dan zal je nog heel vreemd opkijken van wat er allemaal ineens niet meer werkt. Afgeven is makkelijk, maar nuance kan zeker geen kwaad!

  • Werkbeoordeling.nl
    says:

    Laat maar, ik weet al wat jou zo gevoelig maakt.
    Jij voldoet precies aan mijn omschrijving.

    Jij bent recruiter / bemiddelaar.
    Zeg maar een soort handelaar die inkoopt en verkoopt met winst en dus niets produceert of bijdraagt, behalve sociaal netwerken, wat jou geld oplevert.

    Jij parasiteert dus op anderen !

    Vandaar dat je gevoelig werd, maar dat geeft toch niet, het is alleen niet mijn ding, maar realiseer mij, dat de wereld ook Jordons nodig heeft.

  • Niels Jordens
    says:

    @werkbeoordeling.nl

    da’s bedoeld als grappig stukje hè, jouw reactie…..toch? Hoop ik? Als je echt steekhoudende argumenten en een goed doorwrochte redenatie wilt presenteren begrijp ik namelijk niet dat je anoniem blijft…

  • Werkbeoordeling.nl
    says:

    Bij linked-in bekruipt mij altijd zo’n corporale slijmballen gevoel.
    Carrière makers, die zich aantrekkelijk maken door wie ze kennen en niet wat ze kunnen.
    Dat zijn vaak mensen die gedijen door parasiteren op anderen.
    Je kent het wel, omhoog slijmen en naar beneden trappen.
    Zo’n bak met krioelende maden, die elkaar naar beneden trappen om hogerop te komen uitzonderingen daar gelaten.

    Dat soort mensen kunnen meestal niet zo veel en wil je om die redenen ook liever niet in dienst hebben.

    Linked-in is een plek die je maar beter kunt mijden.

  • martine
    says:

    Zinnige woorden, Floor.
    Persoonlijk hoop ik dat veel mensen ook authentiek blijven in hun digitale aanwezigheid. Ik ben veel op LI en teveel strakke profielen maakt het er wat mij betreft niet leuker op.  Wrs gaan veel mensen toch voor een quick fix, ze zien populariteit van LI en gaan dan even naar een workshop. Echt goed nadenken over je branding en wie je bent en wat je wil presenteren kost meer tijd en energie.
    Ach, mijn profiel is na twee jaar nog steeds belabberd en toch heb ik veel aan LinkedIn.

  • Jacco Valkenburg
    says:

    Floor, jammer dat niet bij het Elsevier carriere seminar was want dan had je gehoord dat ik bijna alles heb benoemd wat jij ook in dit artikel aangeeft.

    Het binnenkort te verschijnen boek “Solliciteren via LinkedIn” schrijf ik  juist om LinkedIn succesvol in te zetten gedurende het gehele werving en selectie proces.  Tips op het gebied van personal branding tot het scoren van die droombaan.

  • Annemie Janssens
    says:

    Tja, dit is één manier om ernaar te kijken. En voor een aantal mensen gaat dat uiteraard op.
    Ik zit zelf al een tijdje op LinkedIn, en ik val helemaal niet in de (driedelig)grijze muizen. En ik ben al heel veel leuke aangename mensen tegengekomen.
    Slaafs de dingen volgen die gezegd en geschreven worden is 1 manier, creatief ermee omgaan een andere.
    Misschien eens kijken naar een andere bron? De light versie van de Amazon Best Seller ‘Hoe LinkedIn nu echt gebruiken’ is vrij verkrijgbaar via http://www.hoe-linkedin-nu-echt-gebruiken.com. Dit boek helpt mij in elk geval om mezelf als mezelf te presenteren. En daar ga ik voor!
    Annemie