Online classifieds sites zijn heel populair geworden

Logo Pew Internet Vacatures zijn onderdeel van de categorie rubrieksadvertenties. En het exclusieve domein van print, tot de komst van Internet. Dankzij deze exclusiviteit werden uitgevers schat- en schatrijk.

Die tijden zijn voorbij, en uitgevers van print dreigen straat- en straatarm te worden. Medelijden is niet nodig, tenzij je in 2007 aandelen in een printuitgever hebt gekocht. Dan is zelfmedelijden toegestaan.

De uitgevers hadden het exclusieve domein omdat zij de enige drager (papier) hadden om de rubrieksadvertenties in de huiskamer te laten landen. Nu is de drager vooral electronisch, waarbij een variatie aan devices (workstation, laptop, (smart)phone) kan worden gebruikt om de informatie te bekijken.

Makkelijker, sneller en goedkoper; vooral voor de adverteerder. Afijn, deze verschuiving zorgt ervoor dat de krant zich als een gek op de e-Reader moet starten willen ze nog enige kans van overleven hebben.

Pew Research heeft eind maart een rapport uitgebracht die voor de Amerikaanse markt in beeld brengt hoe snel deze verschuiving zich heeft afgespeeld. Waarbij we in Amerika natuurlijk niet over rubrieks advertenties spreken maar van (online) classifieds. En de groei van online classifieds sites is indrukwekkend:

Pew | Use of online classifieds sites

Hierbij is het aardig om te zien dat de groep van 25 – 44 jaar een zware gebruiker is van online classifieds sites:

Pew | Leeftijdsverdeling bij gebruik online classifieds sites, 1Dat beeld wordt bevestigd als wordt gekeken naar het percentage gebruikers dat dagelijks gebruik maakt van dit soort sites:

Pew | Leeftijdsverdeling bij gebruik online classifieds sites, 2

Een hogere opleiding en een hoger inkomen maakt het ook nog eens waarschijnlijker dat een online classifieds site wordt gebruikt.

Nou, waar heb ik nog een vacaturesite voor nodig? Met meer dan 10% van de werkende populatie die dagelijks op een online classifieds site kijkt kan ik natuurlijk mijn vacatures het best op Craigslist (of Marktplaats?) donderen.

In de VS is de winnaar van de online classifieds site Craiglist. Dit lelijke eendje onder de websites scoort een ongekend aantal van meer dan 40 miljoen unieke bezoekers in maart 2009; terwijl het totaal aan bezoekers van online classified sites ruim 50 miljoen bedroeg. Hoeveel sollicitanten heb je nodig…?

Geef een reactie

1 Comment
  • Frans Greven
    says:

    In mijn ogen is een vacature-site ook een classified site. Net als een onroerend goed site of een auto-site. Je hebt de algemene classified sites (zoals Marktplaats, Craigslist en Speurders) maar ook gespecialiseerde sites (zoals in Nederland Funda, Relatieplanet, Autotrack en Nationale Vacaturebank). Mondiaal gaat er aanmerkelijk meer geld (en traffic!) om in de gespecialiseerde sites. Interessant bv. eens te kijken naar data en onderzoeken van de ICMA. Verder hebben over vrijwel de gehele wereld de kranten (ook) deze boot volledig gemist.