Ik heb al eerder over Quancast geschreven, maar vandaag ontdekte ik een aardige (reeds lang bestaande) feature: het vergelijken van een tweetal websites. Waarbij ik de proef op de som heb genomen met de twee grootste vacaturesites: Monster en Careerbuilder:
Nu is dit natuurlijk niet zo’n spannende grafiek; hoewel beide sites het ongetwijfeld niet me eens zullen zijn. Tenslotte strijden beide sites duidelijk om de eerste plaats.
Wat ik wel heel erg interessant vind, is onderstaande vergelijking:
De bovenste drie balken typeren de Careerbuilder bezoeker; de onderste drie de Monster bezoeker.
En dan valt op dat Careerbuilder een veel hoger percentage Regulars heeft (oftewel regelmatig terugkerende bezoekers). En Monster heeft een veel hoger percentage Passers-By (oftewel ‘eenmalige’ bezoekers).
En dat laat toch een aanzienlijk verschil in de samenstelling van het publiek zien. Waar Careerbuilder een behoorlijk groter aantal regelmatige bezoekers heeft (54% versus 45% bij Monster) heeft Monster een veel hoger aantal ‘eenmalige’ bezoekers (55% versus 46% bij Careerbuilder).
Zou dit nou het gevolg zijn van de grotere marketing campagnes van Monster via radio, TV en Internet die tot een impulsbezoek leidt? En welke impact heeft de grotere aanwezigheid van Careerbuilder in allerlei printuitingen op de verdeling van deze cijfers?
De logische vervolgvraag is natuurlijk; is de regelmatige bezoeker relevanter dan de eenmalige bezoeker? Maar daar kan Quantcast helaas geen antwoord op geven. Waar blijft toch die verdomde transparantie in de markt…
Patrick
says:Goedemorgen marc, vermoeden bevestigd! 😉
Marc Drees
says:@Patrick:
Dat is mijn vrouw! Zo nou weet iedereen het
Patrick
says:Wel ben ik inmiddels nieuwsgierig geworden naar Toos Dreef?
Ken jij haar marc?
Patrick
says:hmmmm nee ik zit ook te slapen want tot het percentage addicts is kleiner dan 1 % het beslaat wel 8% van de bezoeken . Boeit niet veel maarhet is wel een geinig wel een weetje!
Marc Drees
says:@Patrick:
Je hebt helemaal gelijk… ik zat te slapen! Waardoor ik ook nog eens de verkeerde persoon leek te zijn. Afijn…
Patrick
says:@ toos. Ik weet niet hoe je aan 45 -55 komt maar ik zie bij Addicts 8% en 6 % staan of lees ik het verkeerd? Is nog veel trouwens maar goed,,,,, denk in ieder geval niet dat het veel “Actief” werkzoekenden bevat… voor mensen die wel 30 keer per maand monsterboard/careerbuilder uitpluizen op zoek naar een baan, try something else ;-)!!
Marc Drees
says:@Patrick:
Aardige suggestie, maar 45% – 55% recruiters? Dat is wel heel erg veel…
Patrick
says:Addicts = recruiters / searchers! Kan mij niet voorstellen dat een werkzoekende zo vaak op zoek gaat naar een baan!
Kor de Boer
says:Prima om met alexa te vergelijken!