Crisis? Welke crisis?

Onze economie stort in hoog tempo in elkaar; de werkloosheid groeit naar 10%. Dit is althans de informatie die ons vrijwel dagelijks wordt toegediend via de media.

En vervolgens kijk ik naar de trends van de twee grootste commerciele vacaturesites:

Google Trends: Monsterboard en Nationale Vacaturebank

Afgezien van het feit dat de twee sites steeds dichter naar elkaar toekruipen zie ik geen massale toeloop van wanhopige werkzoekers in deze trend. Integendeel; ik zie maar 1 trend; en dat is een consequente daling van het aantal bezoekers die via deze sites op zoek gaat naar een baan.

In onderstaand plaatje heb ik de periode juli 2007 – mei 2008 (boven) vergeleken met juli 2008 – mei 2009 (onder):

Vergelijking 2007 - 2008 met 2008 - 2009Als ik niet zou weten dat we in een recessie horen te zitten zou ik het eerder geloven.  De trend zijn vrijwel identiek! Waar zijn al die werkzoekers die de markt opkomen? Ze zijn er niet! Of zijn ze allemaal ergens anders naar toe gegaan?

Geef een reactie

23 Comments
  • Anja ten Hoeve
    says:

    Is t niet zo dat je als werkzoekende de verplichting hebt om je in te schrijven op werk.nl?
    Ongetwijfeld zitten daar doublures tussen en ook oude cv,s maar de wekelijkse stijging zou toch iets moeten vertellen over het “werkelijke” aantal zoekenden?
    Of is dat te simpel gedacht?

  • Marc Drees
    says:

    @Leon:
    Ik heb bewust geen extra Linkedin lijntje toegevoegd omdat de bulk van de vacatures en de bulk van het aantal werkzoekers zich natuurlijk niet op Linkedin beweegt. Althans… nog niet.

    Maar naar de toekomst toe kan hier natuurlijk wel een duidelijke (be)dreiging vanuit gaan. Een  situatie die natuurlijk wel door vacaturesites wordt gezien. De vraag is slechts: wat gaan ze er aan doen?

  • Niels Jordens
    says:

    Analyse als de eerste van Kees kan wel eens een grote rol spelen, met name dat mensen nu de veiligheid opzoeken en even blijven zitten. Daarnaast vermoed ik dat de mensen die toch om zich heen kijken ook de wat “geavanceerder” jobseekers zijn die niet meer zomaar automatisch naar Monsterboard e.d. gaan. Verder denk ik dat er het afgelopen jaar veel concurrentie bij is gekomen van meerdere spelers inclusief niche-job boards met vaak een minstens zo goede google-optimalisatie als een Monster. Als ik zoek op Java developer bijv. kom ik Monster of Nat. Vac. Bank niet zo snel tegen. Andere job boards wel.

    Het kan daarom nog wel eens meevallen met de mogelijke trend dat job seekers massaal overstappen naar LinkedIn, Twitter e.d. De meesten zullen echt nog wel Googlen maar komen daarbij gewoon steeds vaken andere partijen tegen die dus traffic wegkapen van de grote jongens. Laat onverlet dat de grotere, massale boards al een tijdje minder aanzien en prestige genieten en de massaliteit steeds meer tegen ze lijkt te werken, dat is althans wat ik vaak om me heen hoor..

  • Stephan Bosman@Neomax
    says:

    @Michel Rijnders
    Ik denk dat jij hiermee de juiste tendens weergeeft. Corporate markt wordt slimmer wat betreft de inzet van website en vacatures en kunnen hierdoor dus blijkbaar concurreren met de vacaturesites.
    Op basis van dit gevoel hebben wij, Neomax het Recruitmentbudget met 60% verlaagd afgelopen november toen we lucht kregen van de recessie. Onder het mom van alles wat je niet uitgeeft, hoef je ook niet meer te verdienen!

  • Alexander Crépin
    says:

    Leuke discussie al blijft het voor een deel gissen. Naar mijn idee zouden deze grafieken wel eens kunnen aantonen dat deze media hun langste tijd hebben gehad.
    .
    Gisteren hoorde ik op de radio dat het aantal WW aanvragen met name was gestegen door de toestroom van uitzendkrachten.
    De week daarvoor las ik een bericht dat er 75 auto dealers failliet waren gegaan en dat het meeste technische personeel elders emplooi had gevonden. De krapte op deze markt wordt zo “gecorrigeerd”.
    .
    Ik denk dat er nu eerst in de variabele kosten wordt gesneden, De Rabo kondigde dit vorige week aan. Alle inhuur van derden wordt gestopt. Vervolgens wordt in sociale plannen naar een VUT achtige aanpak. Daarnaast is er natuurlijk ook de deeltijd WW. 
    .
    Voor het overige zijn er natuurlijk ook heel veel ZZP-ers en die bewandelen doorgaans niet de weg die de statistieken weergeven.

    Tot zover mijn kijk op zaken.

  • Michel Rijnders
    says:

    In ieder geval een misverstand uit de weg: Google Trends voor websites schat niet alleen het bezoek vanuit Google. Of mensen nu direct op een website komen of via een zoekmachine; dit maakt geen verschil. Volgens Google is er dus gewoon een dalende trend in het bezoek aan vacaturesites.

    Die trend is ook al een tijd gaande en de crisis heeft daar duidelijk nauwelijks verandering in gebracht.

    Opvallend is dat het aantal vacaturezoekopdrachten binnen Google wel de arbeidsmarkt trend volgt. Deze stijgen alweer enige tijd.

    Online zoeken naar vacatures neemt dus toe, maar grote vacaturesites profiteren hier totaal niet van (volgens Google). De zoekenden komen dus duidelijk elders terecht. En dat elders zal minder makkelijk inzichtelijk te maken zijn, want dat zijn (mijn aanname) de corporate recruitmentsites, sociale netwerken e.d.

    Kortom: de werkzoekenden zijn er wel, maar komen elders uit 🙂

  • Pim
    says:

    Nogmaals: het aantal werklozen is nog nauwelijks opgelopen. Dat gaat allemaal nog gebeuren.

    Dit gecombineerd met het enorme aanbod van vacaturesites (niet alleen generieke boards maar ook nicheboards) is de reden dat de traffic naar de grote 4 gestaag afneemt. En nog een reden (maar dat is meer een ‘gevoel’ ): ik denk dat mensen die een baan hebben minder snel geneigd zijn om te ‘snuffelen’ naar andere jobs.

  • Fred
    says:

    Er is een daling in de “kijkcijfers” van de vacature websites. Waarom?

    Mensen bezoeken websites als er content is. Wanneer de vacature websites geen vacatures meer binnen krijgen (-30 à -40% op 1 jaar), normaal toch dat er minder volk komt kijken …

  • Pim
    says:

    @ kuch
    ik ben blij dat jij het beter weet dan de CPB en DNB. En dat deze keer toch echt anders is dan de financiele crises uit het verleden (financiele crises in de afgelopen 100 jaar werden gemiddeld gevolgd door een met 7 procentpunt oplopende werkloosheid, en er zijn  in de afgelopen 100 jaar tientallen financiele crises geweest, dit is echter de eerste van wereldwijde omvang).
    En ook leuk dat je denkt dat Nederland een uitzonderingspositie gaat innemen in Europa. Immers de prognose van de gemiddelde EU werkloosheid ligt ook rond de 10%. Dus al die andere centrale banken en planbureau’s hebben het ook allemaal mis.

  • Pim
    says:

    @ Marc
    De werkloosheid begint nu pas enigszins op te lopen. Na de zomer begint de ellende en dat zal wel een jaar of 2-3 doorgaan voordat de piek in de werkloosheid is bereikt. (lees de CPB en DNB prognoses) Dus ik denk dat je iets te vroeg bent met je analyse.

  • Leon Willemsens
    says:

    @Marc

    Misschien kun je even een extra lijntje in je grafiek toevoegen? Zet er Linkedin.com eens bij (alleen voor de NL-se bezoekers, in dezelfde periode). Om het gras voor de voeten weg te maaien: ik ken de uitdrukking ‘appels en peren’ nog uit de periode dat carrieresites gingen concurreren met printuitgevers. Blijkt achteraf toch allebei fruit te zijn 🙂

  • Rob van Elburg
    says:

    Misschien is werk is niet meer hot, waar dit het vorig jaar nog wel was. Misschien zien we dezelfde trend bij Alex of bij Funda. Aandelen en huizen zijn in 2009 ook niet meer zo hip.

    Dus waar zijn “ze” heen gegaan? Marktplaats? Ivm twee hands aankopen. In crisis is dit wel een trend…. Of Wehkamp? 
     

  • Marc Drees
    says:

    @Jan-Willem:
    Ik denk zeker niet dat vacaturesites gek zijn. Meestal houdt gekte namelijk niet zolang stand!

    Maar misschien kan je daarmee ook de vraag beantwoorden in hoeverre er sprake is van een veranderd gedrag; oftewel een hoger gemiddeld percentage sollicitaties per bezoeker in vergelijking met een jaar geleden?

  • Marc Drees
    says:

    @Kees:
    Interessante observatie! Van opportunistisch browsen naar gericht zoeken. Wie weet heb je hier een punt. Het blijft dan natuurlijk wel heel bijzonder dat de trends zich zo netjes herhalen van een booming jaar in een crisisjaar. Dat zou tenslotte betekenen dat de opportunistische ‘werkzoekers’ in dezelfde verhouding zijn overgenomen door de gerichte werkzoeker die werkloos is of dreigt te worden.

    Dit zou mogelijk wel uit het zoekgedrag over de site moeten blijken; vooral richting een hogere conversie van bezoek naar sollicitatie

  • Jan Willem
    says:

    Marc: vergeet niet dat Google Trends vooral gebaseerd is op de waarnemingen van Google zelf en dat ze dus niet de totale trafficstromen even goed in kaart kunnen brengen…. Als een partij b.v. minder Adwords inzet en veel meer directe traffic genereert, zul je in GT toch een dalende trend zien… En in deze tijd zijn er veel meer werkzoekenden die direct naar een vacaturesite gaan en vacaturesites geven in deze tijden minder uit aan betaalde traffic, dus dat neutraliseert….. Vacaturesites bepalen dus als het ware zelf hoeveel traffic ze willen genereren.  En waarom zou je momenteel all out gaan op traffic, als er t.o.v. een jaar geleden nog maar de helft (of zo) van het aantal vacatures staan? Dus niet alles is puur aan de markt te wijten…..Vacaturesites zijn vaak toch iets minder gek dan je wel eens denkt. 😉

  • Kees
    says:

    Waar zijn al die werkzoekers die de markt opkomen?
    Om deze vraag te kunnen beantwoorden zouden we denk ik meer informatie moeten hebben over de mensen die op dit moment hun baan verliezen. Wellicht zijn dit met name mensen die geen toegang hebben tot internet of er geen gebruik van maken. Hoe vreemd het voor ons (in ieder geval mij als IT-er) ook klinkt, er zijn nog veel mensen die de voorkeur geven aan de traditionele media.

    Een andere – veel aannemelijkere – optie is dat binnen de huidige lichting werklozen een grote groep mensen zit die aan het einde van hun loopbaan zitten en toch al over niet al te lange tijd het arbeidsproces zouden verlaten. De vergrijzing gaat natuurlijk gewoon door.

    Een derde verklaring voor het dalende aantal bezoekers op deze websites: het is voor velen nu niet het moment om eens om zich heen te kijken en wat anders te gaan doen. De huidige bezoekersaantallen zouden dan wel eens voor het merendeel uit de echte werkzoekenden kunnen bestaan.