“De Online Community Manager zou wel eens de Internet Redacteur van de 21e eeuw kunnen worden.” Bam. Martin Kloos heeft met dit stuk op zijn gelijknamige blog (martinkloos.nl) mijn aandacht te pakken. “Daar waar bedrijven in toenemende mate gebruik zullen (en moeten) gaan maken van social media zijn er ook mensen (noem het rollen) in organisaties nodig die actief de dialoog met consumenten aangaan.”
Het lijkt wel of ik model heb gestaan voor zijn stelling. Driehonderdzevenenzestig dagen geleden begon ik bij de wereld van ikki als webredacteur. Inmiddels is die functie geleidelijk (er was een contract, maar geen gedoe/assessment/cursus) overgegaan in wat ik nu doe: de community moderaten.
Ik lees, reageer, attendeer, kijk wat er over ons gezegd wordt, geef presentaties en ben uit naam van ikki op allerlei events en happenings aanwezig. Bovendien beheer ik de homepage, de ikkigroep op LinkedIn, de ikki-Hyve en tweet ik (o.a.) vanuit @dewereldvanikki. O, en ik blog ook nog steeds.
Uiteindelijk zal het moderatie-gedeelte grotendeels van me worden overgenomen. Door de community welteverstaan. Ik merk nu al dat we een paar waanzinnige ambassadeurs ‘in de wereld’ hebben. Dat de webredacteur community moderator wordt, lijkt me dus evident. Wat de community moderator vervolgens moet worden, is me nog niet helemaal duidelijk. Ambassadeurs manager? Boegbeeld (suggestie van collega Pieter)? Of kan ik me straks weer grotendeels toeleggen op ‘t bloggen? De toekomst zal het uitwijzen.
Martin Kloos
says:@floor, en dat laatste is nu precies de catch en wat ik bedoel. Die noodzaak (tien is wel een willekeurig nr natuurlijk, maar gaat om de verhouding tussen ’traditionele webredacteuren’ en webredacteuren met online communicatie skills) moet nog echt doordringen bij de grote corporates denk ik.
Floor Drees
says:Martin. ikki is onderdeel van USG People. Over je opmerking ‘investeren in 10 redacteuren tov community managers’. We hebben bij ikki nog een webredacteur zitten. Maar die schrijft toch echt vooral. Ik zet zijn posts op de homepage, in de LinkedIngroep en tweet ze door. Maar ik denk dat webredacteuren dat steeds meer zelf gaan doen. Bij ons zie je dat al. Bij een club als Mindz helemaal. Daar publiceert een viertal community managers regelmatig blogs. En zorgen ervoor dat die content gelezen wordt.
Ik zou graag 10 redacteuren bij ikki hebben. Maar dan wel graag 10 met community en social media skills.
Martin Kloos
says:Hi Floor,
dank voor het linken! En leuk ook dat je je in de opmerkingen herkent. Kan me dat goed voorstellen. Is Ikki vanuit een bepaalde corporate ontstaan? Waar ik in mijn stuk vooral op richtte is de bestaande, grote corporate die ineens community managers (gaan / moeten / willen) aanstellen om de dialoog met klanten aan te gaan. Voor (relatief) nieuwe startups of initiatieven ligt dit vaak voor de hand, maar bij grotere bedrijven helemaal niet.
Vandaar dat ik nog benieuwd naar je visie op mijn opmerkingen over het investeren in 10 redacteuren tov community managers.
Groet, Martin
Floor Drees
says:Ik ben bezig met een serie over community management met collega Chris Stapper. Daarover later meer! Bedankt voor de feedback, Kirsten.
Kirsten Wagenaar
says:Hoi Floor,
Je kunt je ook blijven ontwikkelen als Community Manager 🙂
Ik werk zelf als Com. Manager en ben benieuwd naar je ervaringen en best practices. Het zou interessant zijn een Nederlandse Roundtable voor Community Management op te richten zodat we dit soort ervaringen kunnen delen en bundelen. Nu ligt die ervaring namelijk nog bij veel verschillende functies.
Natuurlijk moet je daarnaast doorgaan met bloggen 🙂
Groet, Kirsten.
Chris Stapper
says:Bloggen!
Floor Drees
says:Hahaha. Goed. Dit wordt wat eenduidig.
Dirk Goossens
says:Bloggen!
Floor Drees
says:Dank voor je beknopte reactie. Anyone else?
Marc Drees
says:Bloggen!