Rommelig partnership: Megajobs en ZDNet

Logo en logotype ZDNet Vandaag brachten Megajobs en ZDNet een persbericht uit met als titel: MegaJobs.nl en ZDnet.nl sluiten een strategische partnership

En wat behelst dat partnership? Nou, de twee hebben hun krachten gebundeld in een nieuw online careerchannel voor ICT’-ers. Een nieuwe site dus?

Nou, dat wordt dus helemaal niet duidelijk uit de rest van het persbericht. En als ik op Megajobs check kan ik niets vinden. Pas als ik naar ZDNet ga kom ik achter de miezerige werkelijkheid:

ZDNet | HomepageDaar staat het; helemaal aan de rechterkant: IT-Vacatures. Achter deze navigatie-optie bevindt zich het nieuwe online careerchannel voor ICT’ers

En als je dan op IT-Vacatures klikt zie je dit:

ZDNet | IT vacatures Nou, daar ga je dan met je online careerchannel… Gewoon een vacaturesite dus. En het wordt nog erger; want als ik dan op zoeken klik, zie ik dit:

ZDNet | Zoekresultaat Daar staat het; de favicon van ZDNet en daarachter Megajobs… Nou, dit is een haastig in elkaar geprakte vacaturepagina. Een rommeltje; net als het persbericht.

Geef een reactie

2 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Gerard:
    Azijn drink ik dagelijks, dat houdt het kritisch vermogen op peil.

    Het artikel signaleert een enorme discrepantie tussen het marketing getoeter in het persbericht van Megajobs en ZDNet en de feitelijke situatie die is gerealiseerd.
    Strategisch partnership en online careerchannel voor ICTers staat ver, heel ver af van de werkelijkheid die deze twee partijen hebben gerealiseerd.

    Als je iets verder RecruitmentMatters zou induiken had je zeker ook antwoorden op andere argumenten gevonden. En daarmee ook een antwoord op het feit dat schreeuwen langs de zijlijn zeker makkelijk is maar niet gebeurt.

  • Gerard
    says:

    Of je hebt net een glas azijn gedronken, of misschien ben je ooit eens door een vacaturebank afgewezen en reageer je dat hier af. Wat een zuur stukje, terwijl dit in mijn optiek niet terecht is. Je hebt gelijk als je stelt dat het niet geheel nieuw is, maar daar houdt het dan ook op.

    Ten eerste staat er dat het een samenwerking is van beide partijen. Dan is het juist wel zo netjes, verplicht misschien wel, dat je dat ook meldt. Ik kan me niet voorstellen dat ZD maar wat ‘aanprakt’ op hun site.

    Ten tweede kun je volgens mij niet beoordelen of dit het enige is, of dat er meer onder de samenwerking valt. Over en weer reclame? Personeel uitleen? Gezamenlijke verkoop? Je kunt het zo gek niet verzinnen, maar daar kan jij niet over oordelen. Ik lees nergens dat jij met ZD of Megajobs hebt gesproken.

    Ten derde is dit een manier van werken die veel vacaturebanken er op na houden (auto- en huizensites ook trouwens). Ik hoor je ook niet over het feit dat die op hun partnersites staan met naam en toenaam.

    Ten vierde is het volgens mij juist in deze tijden een slimme manier van werken. De ene hoeft geen geld uit te geven om het wiel opnieuw uit te vinden en bij te houden, de andere dito voor het bereik. Vergeet niet dat VNU is uitgeknepen en verkwanseld om nu door het oog van de naald te gaan, wat doet hun Intermediair nog in de arbeidsmarktcommunicatie? PCM heeft online nog nooit iets voor elkaar gekregen, Reed moet het met Totaljobs ook nog maar bewijzen. Misschien is ZD dus zo gek nog niet.

    Ten vijfde zou je nog kunnen kijken naar de doelgroepen. Als ZDnet heeft ontdekt dat hun lezers en bezoekers niet naar vacaturebanken gaan maar wel vacatures zoeken dan is dit een prima zet. Voor Megajobs geldt dat ze bereik in een interessante markt heeft. Voor de adverteerder en de CV houder lijkt me dit dus een goed punt. Het zal niet voor niets zijn dat alle vacaturebanken wel wat partnersites hebben?

    Ten zesde zou je technisch gezien best gelijk kunnen hebben, er zijn vast mooiere oplossingen. Ik ben niet technisch en kan dat niet beweren. Dat zoiets geld kost weet ik wel, en aangezien dit blog in WordPress draait weet je dus dat geld een factor is.

    Ik vind je publicatie kort door de bocht, niet onderbouwd, vakkundig leeg, en voor iemand die al moeite heeft om een blog bij te houden is het wel erg makkelijk schreeuwen vanaf de zijlijn.

    Gerard.