Print is dead: maar voor kleintjes nog even niet…

grave Enkele weken geleden kreeg ik van iemand die het kan weten nog te horen dat regionale krant minder van de recessie te lijden heeft in vergelijking met de grote dagbladen.

En gisteren kwam Inland Press met een bevestiging; zij het voor de Amerikaanse markt. Want waar de grote kranten slagaderlijke bloedingen vertonen op het gebied van advertentie inkomsten valt het bij de kleintjes nog heel erg mee.

Dat ziet er als volgt uit, waarbij op de X-as de oplage van de krant wordt getoond en op de Y-as de omzetdaling van advertentie-inkomsten over de periode 2004 – 2008:

Omzetdaling 2004 - 2008 voor verschillende oplages Wat overigens niet betekent dat de regionale krant gaat overleven; wel dat de onvermijdelijke ondergang iets langer op zich zal laten wachten.

Gisteren kwam Forrester ook nog met een rapport dat laat zien dat de klassieke media geen enkele hoop hoeven te koesteren. De subtitel laat wat dat betreft niets aan de verbeelding over: Spend Will Reach Nearly $55 Billion As Interactive Cannibalizes Traditional Media

Forrester constateert dat er een groot verschil is tussen het huidige mediagebruik van consumenten en de verdeling van het mediabudget van bedrijven:

Forrester

De lichtblauwe balken geven het daadwerkelijke mediagebruik weer, de donkerblauwe balken de verdeling van het mediabudget.

Maar dat gaat in de komende jaren dus aanzienlijk veranderen. En dat is heel slecht nieuws voor de volgende mediatypes:

Forrester, 2

In deze grafiek wordt aangegeven voor welke kanalen het mediabudget zal worden ingekrompen, ten gunste van interactieve kanalen. Papier krijgt verreweg de hardste klappen. Zoals natuurlijk te verwachten viel.

Geef een reactie

1 Comment
  • Kees Hooreman
    says:

    Een krant bestaat bij de gratie van adverteerders en abonnees. De advertentietarieven hangen af van het aantal abonnees dat een krant heeft. Verliest een krant 10% aan abonnees, dan moeten de tarieven eveneens 10% ingekort worden. Het financiële mes snijdt dus aan 2 kanten. Het aantal abonnees bestaat grotendeels uit ouderen. Deze oudere abonnees sterven af, er komen geen jongere abonnees meer bij, de advertentietarieven moeten keer op keer worden bijgesteld, het aantal adverteerders blijft dalen, de bezorging blijft een eeuwige kwelling, en ga zo maar door. Kortom: álle betaalde kranten (wereldwijd) stevenen op een dramatische val af. DE KRANT an sich, is een medium dat zijn langste tijd gehad heeft. Eeuwenlang wist dit medium zich te handhaven als een geweldige nieuwsdrager, maar deze tijd is nu passé. De huidige tijd heeft DE KRANT ingehaald. Over en sluiten.