Online referral services in Nederland: de harde cijfers

Vandaag is het weer tijd voor de cijfers van de online referral services in Nederland. Met de cijfers van Spotajob en Friendhunter. Zoals bekend doet Zubka sinds vorige maand niet meer mee.

Maar het lijkt er wel op dat de laatste twee doorzetters zijn. Van opgeven is in ieder geval nog geen sprake. De vraag is natuurlijk hoelang dat nog gaat duren…

Logotype Spotajob

Spotajob heeft 256 vacatures (was 259) en EUR 240.500 aan bonussen (was 252.500). Het aantal spotters is onbekend.

Minimale dalingen. Bepaald geen slecht resultaat! Logotype Friendhunter

Friendhunter heeft op dit moment 91 vacatures (was 85); 1.008 netwerkers (was 999) en een bedrag van EUR 100.302 aan bonussen (was 95.102).

Minimale stijgingen. En dat is natuurlijk gezien de stijgingen zelfs een heel goed resultaat. Ook is het aantal vacatures natuurlijk heel beperkt in vergelijking met Spotajob.

Conclusie
Tja, wat moet je met een online referral programma, en al helemaal tijdens een recessie?  Niet al teveel. Spotajob en Friendhunter zullen gewoon het hoofd tussen de schouders moeten trekken en wachten tot de storm is gaan liggen. Wat er daarna gaat gebeuren?

Ik weet het niet zeker, maar als vacaturesites online referral diensten in samenhang met hun huidige diensten gaan aanbieden voorspel ik niet al teveel goeds voor pure play online referral leveranciers.

Spotajob heeft natuurlijk Jobtrack, CareeriD (en Jobnews) als mogelijke partners, Friendhunter staat toch een beetje alleen in deze. Wat dat betreft lijkt op langere termijn Spotajob toch de betere papieren te hebben.

Geef een reactie

3 Comments
  • Tom van der Valk
    says:

    In aansluiting op de reactie van Hank: ik geloof ook niet erg in een referral program, uitgevoerd door buitenstaanders. Medewerkers van de organisatie (of liever nog toekomstig directe collega’s) kunnen  wel waardevolle informatie verschaffen en komen geloofwaardig over op sollicitanten. Een referral program dat op die manier is opgezet kan in mijn ogen wel goed werken, mits de communicatie er omheen goed georganiseerd is (regelmatig onder de aandacht brengen en successen delen).

  • Hank Oosterbaan
    says:

    Ik blijf me toch altijd afvragen welk effect online referral services hebben op het werkgeversimago. De doelgroep van tegenwoordig zit namelijk niet meer te wachten op een algemeen organisatieverhaaltje. Een beetje professional wil immers precies weten welke uitdagingen er voor hem/haar in het verschiet liggen. Dus of de boodschap, je moet daar eens gaan praten want dat is een leuke tent, in de toekomst stand gaat houden vraag ik me af.