Wij zijn absoluut positivo’s

Logo en logotype Eurobarometer Altijd leuk, rapporten van de Europese Commissie. En al helemaal in dit geval, waar Nederlanders als pure optimisten naar voren komen. Kijk, dat hoor je niet zo vaak.

Maar dit rapport van de Europese Commissie over de arbeidsmarkt  laat Nederland van zijn zonnigste kant zien. Als het om werk gaat zijn wij blijkbaar het meest positieve jongetje in de klas.

Allereerst even de heerlijk toegankelijke vraag van het onderzoek:

And thinking about the current economic crisis and its potential impact on the job-market, how would you rate your concern, if at all, about each of the following? Please use a scale from 1 to 5 where ‘1’ means that you are "no at all concerned", and ‘5’ that you are "very concerned". You losing your job; Your partner (spouse, etc.) losing their job; Your children losing their job

Fijn he, ambtenaren die vragen verzinnen. Laten we er maar vanuit gaan dat de respondenten de vraag voor 100% hebben begrepen.

Het resultaat voor een aantal landen om ons heen ziet er zo uit:

image 
Met de gruwelijk hoge werkloosheid in Spanje is het geen wonder dat het merendeel van de ondervraagden bepaald bezorgd is over de toekomst van haar/zijn baan.

Maar is het niet opvallend om te zien dat waar 65% van de Spanjaarden bezorgd zijn over de toekomst 78% van de Nederlanders zich geen enkele zorg lijkt te maken? En slechts 10% van die Ollandesi zich zorgen maakt?

Zijn wij veel realistischer dan onze Spaanse medebroeders? Of zijn wij volstrekte luchtfietsers als het om onze werkgelegenheid gaat?

Nu is het natuurlijk zo dat de recessie in Spanje voor een bloedbad heeft gezorgd. Een situatie die in Nederland (nog) zeker niet het geval is. Dus misschien ligt de waarheid we een beetje in het midden.

Spanjaarden zijn overdreven somber over hun werkgelegenheid terwijl wij als onvervalste positivo’s door het leven fluiten. En dat zou zomaar kunnen veranderen… Maar eerst nog even vakantie vieren.

Geef een reactie

1 Comment
  • Rob van Elburg
    says:

    Goed dat je hier aandacht aan besteedt Marc.

    “The world gets smaller everyday”, dus de ontwikkeling van recruitment zal niet alleen een online vraagstuk zijn, maar vooral ook een demografisch karakter kennen.