Microsoft koopt marktaandeel (en Yahoo! op termijn)

Logotype Microsoft en Yahoo! De kogel is eindelijk door de kerk; Yahoo! gooit haar eigen zoektechnologie overboord, ten faveure van Bing. En daarmee gaat Microsoft (en Yahoo!) op jacht naar Google. Die nog altijd verreweg de meeste zoekopdrachten verwerkt.

Yahoo! krijgt in ruil verreweg het merendeel van de advertentie-inkomsten uit de zoekmachine. Maar uiteindelijk zou dit toch wel eens een versuikerde zelfmoordpil blijken te zijn. Want wat is Yahoo! zonder zoekfunctionaliteit?

De deal tussen Microsoft en Yahoo! is voor 10 jaar gesloten; een eeuwigheid in Internet. 

De vraag is natuurlijk of deze nieuwe combinatie een echte aanval op de dominantie van Google kan lanceren. Want hoewel Bing onder enige twijfel een fraaie zoekmachine is, zijn gewoontes moeilijk te veranderen. Het merendeel van de mensen gebruikt Google als hun zoekmachine. En daar zal niet snel verandering in komen.

Microsoft en Yahoo! zullen dus met meer moeten komen dan de huidige samenwerking om echt de aanval in te zetten. En dat is dan nog een keer alleen in de VS; want daarbuiten is Yahoo! een vrijwel onbekende grootheid (de UK uitgezonderd).

In Nederland zal er dus weinig of niets veranderen. Google is volstrekt dominant en zal dat voorlopig ook blijven. En daar zal Microsoft verdomde weinig aan kunnen doen.

Geef een antwoord

5 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Willem:
    Het verbaast me niets dat klanten op dit moment informeren naar Bing. Dat zou ik ook doen als ik zou horen dat er een potentiele concurrent voor Google, en daarmee een alternatief voor search marketing, zou komen.
    Maar informeren is nog niet van praktijk veranderen. En al helemaal niet in Europa waar Bing geen enkel voordeel heeft van de samenwerking met Yahoo!
    Volgens mij is het beter om even rustig af te wachten wat de consumenten gaan doen. Want uiteindelijk maken die uit welke zoekmachine de grootste is. Ik durf op de uitkomst overigens wel een weddenschap af te sluiten!

  • Willem Blom
    says:

    Mark,
    Eens dat dit een gesuikerde pil voor Yahoo! is, dit betekent dat hun core technology wordt vervangen door Bing. Ik ben het alleen niet eens met je bewering dat Google volstrekt dominant zal blijven. Veel van onze klanten (wij zijn een zoekmachine marketing bureau) hebben reeds geinformeerd naar Bing en/of zijn een test begonnen. Daarnaast pushed Microsoft Bing enorm door de vaste integratie met de upgrade van IE 7 naar IE 8. De kans bestaat dus dat Google er een geduchte concurrent bij krijgt.

  • Doron
    says:

    Yahoo een onbekende grootheid buiten de VS en de UK?  Yahoo is nog steeds de best bezochte site in veel Aziatische landen zoals  Hong Kong,  Philippines, Malaysia,  Taiwan, Singapore, Korea, Vietnam . Ook in veel Afrikaanse landen en Zuid Amerika amerika is Yahoo een zeer druk bezochte site.

  • Marc Drees
    says:

    @Ruben:
    Ik ben Yahoo! mail gebruiker. Heb nog nooit hun search gebruikt, uitsluitend Google.
    En dat is precies het probleem wat Yahoo! en Microsoft hebben. Waarom zou ik veranderen? Natuurlijk is Bing op dit moment een betere zoekmachine dan Google. Maar voor Europa biedt Bing niet de voordelen die het in de VS heeft. Maar zelfs dan…
    Ik ben zeer benieuwd hoe dit zich zal gaan ontwikkelen.